אריה דרעי בראיון ל'כיכר השבת'

"הגר"ע התפרץ בבכי: אני חי בשביל בחורי הישיבות"

אריה דרעי, יו"ר ש"ס בפועל, מדבר בראיון גלוי לב ל'כיכר השבת' על הכל • על ליברמן: "הוא חבר שלי, אבל הוא פגע בי ובכל הספרדים" • מגלה: אשתי גערה בי על תקרית ה'רוסים לבנים' "זה אריה שאני מכירה?" • "נלך למשא ומתן משותף עם יהדות התורה • וגם: תוקף את ג' על ההתנערות מהחרדים החדשים (בחירות)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום ועריכת וידאו: יעקב לביא)

לפני כחודשיים, לאחר שנים בהם לא שימש בתפקיד בפוליטיקה הישראלית, אולם מאחורי הקלעים סייע לפתרונם של בעיות רבות דוגמת סיפור האפלייה בעמנואל, אריה דרעי שב אל הבית הטבעי שלו, תנועת ש"ס.

היום, מעניק יו"ר ש"ס בפועל אריה דרעי ראיון מיוחד לאתר 'כיכר השבת' בו הוא מדבר על הכל, על ההתעוררות של הפעילים לאחר תרדמת ארוכה, על השד העדתי בקמפיין מפלגת ש"ס, על "אריה שחזר לעצמו", על "אריה שהשתנה" על סכנת הגיוס, וגם על ה'חרדים החדשים'.

"אני מרגיש באמצע קרב" פותח אריה דרעי את הראיון ואומר: "ההרגשה היא טובה, אני מרגיש שיש ב"ה התעוררות גדולה, אני כל כך מאושר, מעמוד השדרה שיש לנו מפעילים בכל רחבי הארץ, מנהלי האיזורים, מנהלי המרחבים, מנהלי המטות, אני כל כך מאושר מהמסר של האחדות, שעבר אצל כולם, ושכולם התגברו על הסיכסוכים, והכח הזה של הרבים, של האחדות, זה נותן הרבה כח, הרבה אנרגיה, למרות שזה קצת קשה, אני לא באותו הגיל, אין לנו לא יום ולא לילה, אני מאוד שמח בעניין".

"אני כבר לא באותו הגיל" דרעי, לפני שנים. (צילום: פלאש 90)

"הגיל עשה את שלו, פעם היה לי יותר כח"

האם משהו השתנה באריה דרעי, הוא אותו אריה של '99'?: "ברור, ברור שהשתנה" עונה דרעי, "אני לא באותו הגיל, הגיל עשה את שלו, אני כבר סבא ל-13 נכדים, אז הייתי בחור צעיר יותר, היה לי יותר כח, היה גם אווירה אחרת, אל תשכח- כל המשפט, כל ה'אני מאשים', כל הרדיפה, זה היה משהוא אחר לגמרי, אל תשכח ש-13 שנה של ניתוק מוחלט, גם כל הפוליטיקה השתנתה".

"מצאתי שטח רדום" אומר דרעי. "מצאתי מצד אחד רצון אדיר של אנשים לתרום ולעשות, אני חייב לאמר שבהתחלה זה היה קשה, היו סיכסוכים, פילוגים, הרבה אנשים חדשים שאני לא הכרתי, הרבה טענות, אבל זה טבעי. מה שאני שמח כל כך- שהצלחנו להתגבר על כל הבעיות הללו, המסר הזה של 'חוזרים הבייתה' ולא מתלוננים חדר לשטח".

דרעי עובר לדבר על אביגדור ליברמן שהציע את תיקי התיירות והתשתיות עבור אנשי ש"ס: "אף אחד לא ידאג לנו, רציתם לקבל דוגמא, קבלתם את אביגדור ליברמן, תיק התיירות, תיק התשתיות, נחזור לתקופה שהיינו לפני ארבעים שנה, יתנו לנו משהוא בשביל להשתיק אותנו, אנחנו חייבים להיות חזקים". בהמשך הראיון, חוזר דרעי ומדבר על אביגדור ליברמן.

"אם יהיה כישלון אני אקח את האחריות" (צילום: כיכר השבת)

אתה חושב שהאחדות הזאת תישאר גם לאחר הבחירות?

"תראה, עיקר המשימה שלנו זה בשטח, ש"ס בלי שטח היא לא שווה, השטח משדר כלפי מעלה".

איך תיראה ש"ס לאחר הבחירות?

"לא חייבים לפתור הכל היום, אני מבטיח שהכל יבוא על מקומו בשלום, קודם כל אנחנו צריכים לדאוג שהעוגה תהיה גדולה, שיהיה בה מספיק מה לחלק, שיהיה מספיק משרדי ממשלה, שיכניסו אותנו לקואליצייה, שיהיו זקוקים לנו, שביבי לא יוכל להקים ממשלה בלי ש"ס, זה המשימה הראשונה".

אמרת שצריך שתהיה 'עוגה גדולה', בסקרים זה לא נראה כך.

"אתה רואה מה זה 'עין הרע', התחלנו ב14-15, כולם התלהבו. טוב, היה את מבצע עמוד ענן באמצע, אני מבטיח שזה יהיה בחזרה בעז"ה, אני מרגיש את זה בשטח".

דרעי לא מהסס ולוקח אחריות: "אם יהיה כישלון אני לוקח את האחריות, אני לא בורח מאחריות".

שני שלישי ממצביעי ש"ס הם בעלי תשובה?

"אני לא יודע להגיד לך.. אין לי את הנתונים המדוייקים", למרות זאת דרעי מתעקש שאין ספק שבעלי התשובה מצביעים לתנועת ש"ס".

לא מעט ספרדים חשים בימים אלו שיש גורמים בציבור הליטאי שלא מצטערים ואולי אף מאושרים לנוכח המאבקים בתוך המגזר הספרדי, לדוגמה עיתון 'יתד נאמן', שלא הסכים להכניס את מכתב המחאה נגד הפגיעה במרן הרב עובדיה יוסף, דרעי, מעדיף ללמד עליהם זכות.

"אני מלמד עליהם זכות, אולי הם עסוקים במלחמות הפנימיות שלהם, אני לא מתעסק בזה, אין לי זמן לזה, שכל אחד יפתור את הבעיות שלו".

"אני מרגיש את השטח" (צילום: פלאש 90)

"תבדיל בין ציבור לבין אישים" עונה דרעי לשאלה האם יצליח לפשר בין המגזרים בעוד המגזר הספרדי עצמו משוסע: "אין לנו בעייה עם הציבור שלנו, ש"ס ב"ה מלכדת את כל הציבור הספרדי שומרי התורה והמצוות, בעלי התשובה והמסורתים, אין מתחרה לש"ס, כל הרבנים מלוכדים, אני קבלתי על עצמי בנדר אני לא באתי לריב עם אנשים, שישמיצו אותי כמה שהם רוצים, אני לא אגרר".

דרעי מוסיף: "אם שאלת מה ההבדל בין אריה דרעי של 99, ב-99 אם מישהוא היה מתחיל אתי כמו שמתחילים אתי היום, אויי- לא הייתי יושב בשקט". בהמשך, דרעי יתייחס שוב לנושא וגם יתקוף את ח"כ אביגדור ליברמן.

"ליברמן הוא לא סמל ההתבוללות"

דרעי חוזר לדבר על ליברמן, ומבהיר את תקרית ה'רוסים לבנים' "אנחנו אוהבים להרוג את השליח לפני.. למה ההודעה הזו יצאה? הרי נהוג להגיד שאיווט הוא חבר שלי, אני הוצאתי את ההודעה, אני חתום עליה, לא הנהגת ש"ס".

"מאוד מאוד פגע בי הכותרת שהייתה בעיתון שאיווט מייעד לחברים שלי את תיק התיירות ותיק התשתיות, הוא לא פגע בהם, הוא פגע בי, הוא פגע בכל ספרדי, מה ההתנשאות הזו?, זה מאוד הפריע לי והוצאתי הודעה מאוד קשה, אני בקשתי שיכינו לי את ההודעה, ובאותו היום הייתי מאוד טרוד בעימות (העימות עם יאיר לפיד בתוכנית 'משאל חם' י.כ), אני גם צריך להתכונן לעימות, ולא הרגשתי טוב, הביאו לי הודעה ואישרתי אותה, אני לוקח אחריות, המילים לא יצאו מפי, לא אני ניסחתי את ההודעה, אבל אני זה שאשרתי אותה בסוף".

"אבל כשבלילה חזרתי לבית, בוש ונכלם הייתי, אשתי שאלה אותי 'אריה- זה בעלי שאני מכירה, אתה מדבר על הרוסים הלבנים, למה לפגוע בהם?', ובאמת התחרטתי, אמרתי לעצמי, תאר לך שאיווט היה מתראיין ב'כיכר השבת' ואומר 'המרוקאים השחורים' מה היינו עושים לו?, ולכן על דעת עצמי, בלי לשאול אף אחד, בבוקר ניצלתי ראיון שהיה לי ברדיו 'גלי ישראל', ואמרתי שאני לוקח אחריות מוחלטת"

"גם הפעילים של בנט נשמעים לרב עובדיה" (צילום: כיכר השבת)

דרעי מדגיש ומחדד: "ליברמן הוא לא סמל ההתבוללות, אי אפשר לקחת לו את זה, אשתו שומרת תורה ומצוות, הבת שלו דתייה, איווט ליברמן כילד בלטביה נלחם כנגד כל הגוים על היהדות שלו, אז אני יכול לקחת לו את זה? חלילה וחס".

דרעי יוצא מכליו בפעם הראשונה מתחילת הראיון כשהוא נשאל על פעילי 'הבית היהודי' הטוענים כי מרן הרב עובדיה יוסף כבר לא הסמכות העליונה, במרומז, תוקף דרעי את הרב אמנון יצחק וחיים אמסלם.

"אני לא מאשים רק את בנט, לצערי הרב זה מתוכנו גם, אבל אנשים שהיו אתנו יחד, אנשים שכאלו קשורים אלינו אומרים את הדברים הללו, וזה הנזק הגדול, זה החילול ה' הגדול ביותר, ללכת ולהפוך את מרן, את מנהיג ישראל, שיושב כל היום וכל הלילה וכותב את ההלכות הכי קשות שיש בתורה, עכשיו הוא כותב על הלכות תרומות ומעשרות, זה ההלכות הכי קשות, הוא כמעט ולא כתב על עליהם, זה נושאים חדשים. אז שייצא הספר חזון עובדיה בעז"ה, על הלכות תרומות ומעשרות, מה אנחנו נגיד?, כל מה שכתוב שם-קדוש, ולא רק אנחנו, גם אלה שתופסים את השלטים ברחובות, הפעילים של בנט, אין להם רב פוסק אחר".

"הכי קל להאשים את בית הרב עובדיה"

"אז בזה הרב עובדיה צלול, בזה הרב עובדיה יודע לפסוק, וזה ההלכות הקשות ביותר. אבל כשמדובר בדברים שלא מתקרבים ברמת שיקול הדעת, בכל מה שקורה בהנהגת הציבור, אז פתאום הרב לא שולט?, זה תחילתה של אפיקורוסות, הרי מה עושים המשכילים- 'הרבנים שיעסקו בתורה- אבל בהנהגת הציבור מה הם מבינים?', הם לא מבינים מה-זה המושג של דעת תורה, מאיפה זה בא?".

דרעי ממשיך וזועק מקירות ליבו: "אני אומר לך, אני נמצא שם כל סעודה שלישית (בבית מרן הגר"ע יוסף י.כ), אין פרט שמרן לא שולט, אז לבא ולאמר על מרן כזה דבר?, זה אנשים יש להם אינטרסים, בעיקר אישיים, וקשה להם להתמודד עם דעת תורה של מרן אז הם מצאו על מה ליפול".

דרעי לא מסיים בזאת וממשיך לתקוף, ומתייחס לטענות כביכול בני משפחתו של הרב עובדיה יוסף הם הדמות הדומיננטית בש"ס: "עם כל הכבוד צריך לזכור מה-זה 'בית הרב', בית הרב זה אנשים שחמש עשרה שנה ויותר מוסרים את נפשם כדי לשרת את הרב, הם איבדו את החיים הפרטיים שלהם בשביל הרב, אז כמובן שהכי קל זה להאשים אותם בכל דבר. גם אם יש לך טענה צודקת, אז מה?, לשרוף את הכל?, וזה התוצאה, שבחורים צעירים עם שלטים אומרים שהרב לא קובע, מה זה צריך להיות?, ככה אתה רוצה לגדל דור, זה הנזק, על זה אני בוכה, וזה נזק שבלי יכופר, בלתי יכופר".

דרעי: עברתי מתקפה בעיתונים החרדים בגלל מלחמתי באפליה

דרעי מתייחס לשד העדתי שעלה בקמפיין ש"ס "אם השד לא היה קיים, גם קוסם הכי גדול לא היה מצליח להוציא את השד מהבקבוק, תאמין לי שאין בקבוק כזה גדול שיכול להכיל את השד הגדול הזה, בכל תחום ותחום שאני יכול לתת לך נתונים יש אפלייה".

"מוכן להילחם בכדי לסיים את האפלייה" (צילום: כיכר השבת)

דרעי מונה מספר דוגמאות בציבור הישראלי שבהם הספרדים מופלים, ומתייחס גם לסוגיית הסמינרים ומוסדות התורה החרדיים המפלים בין ספרדים ואשכנזים: "אני אזעק את הזעקה, על זה אני בוכה, ביום הראשון זעקתי על זה, ואתה יודע שאני חטפתי על זה במאמרי מערכת בעיתונים חרדים, גם הם לא אוהבים לשמוע את האמת בפנים, דווקא בתוך הציבור שלנו, ציבור מוסרי, לומדי תורה, שומרי תורה, אנחנו לומדים את אותה תורה, את אותו רמב"ם ואותם מפרשים, גם אם אני רוצה לשכוח אני לא יכול". דרעי מודה: "אין פתרון מיידי, יש לנו בעייה באמת קשה, אני עברתי את הגיל ואני מוכן להילחם על זה".

למה ש"ס לא נלחמת על קולות החרדים החדשים?

"יש לי הרבה פניות, אבל קודם כל אני חייב לאמר שזו גם טעות קשה של היהדות החרדית, אז בסדר, הם לא ממשיכים בכוללים, אבל הם מנהלים אורח חיים חרדי, הם רוצים שהילדים שלהם ילמדו במוסדות חרדים, אם הם לא הצליחו להיות גדולי תורה והם רוצים שהילדים שלהם יקבלו חינוך ישיבתי, למה להרחיק אותם? יש איזה עבירה בתורה לעבוד?, למה באמריקה אנשים שעובדים וקובעים עיתים לתורה הם חלק מהחברה החרדית, אין שם סוג א' וסוג ב', זה טעות גדולה מאוד".

בנושא גיוס בני הישיבות, מגלה דרעי, כי ש"ס ויהדות התורה ינהלו משא ומתן משותף מול הליכוד לפני כניסה לקואליציה, בכדי לוודאות שהאינטרסים החרדיים ישמרו "לפני התיקים, לפני כל נושא אחר, אנחנו ויהדות התורה, נלך ביחד למשא ומתן- לא נלך לבד, שעל נושא היסוד שלנו, נושא גיוס תלמידי הישבות, הנושא של קיצוצים, הנושא של נישואים אזרחיים, כל זה אנחנו צריכים לנהל בהתחלה לפני שאנחנו מדברים על תיקים בכלל"

זה תנאי הכרחי, בלי זה אתם לא נכנסים לממשלה?

"יעלה על דעתך שאנחנו נכנס לממשלה כשחלילה וחס תהיה חרב של סכנת גיוס תלמידי הישבות, לא שמעת את הזעקה של הרב עובדיה יוסף, שהתורה בסכנה".

דרעי לא מסיים בזה, ומתאר את תחושתו של מרן הגר"ע יוסף כשהוא מדבר על נושא גיוס בני הישיבות: "הרב התפרץ בבכי ואמר שהוא מרגיש שהקב"ה השאיר אותו בחיים והציל אותו מהמחלות שהיו לו, מהסכנות שהיו לו, בשביל לשמור על הבנים שלו, על תלמידי הישיבות, כך הוא מרגיש, שהפקדון הזה של תלמידי השיבות מופקד בידיים שלו, אצל הרב זה התנאי הראשון השני והאחרון".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר