ה"חרדי" של לפיד בנאום בכורה: לעבוד זה חלק מתרי"ג מצוות

ח"כ דב ליפמן, הנציג החרדי של יאיר לפיד במפלגת 'יש עתיד', עלה היום לדוכן הכנסת ונשא את נאום הבכורה שלו כח"כ מן המניין, בו התמקד בשילוב חרדים בעבודה ובצבא (חדשות) ח"כ דב ליפמן, הנציג החרדי של יאיר לפיד במפלגת 'יש עתיד', עלה היום לדוכן הכנסת ונשא את נאום הבכורה שלו כח"כ מן המניין, בו התמקד בשילוב חרדים בעבודה ובצבא (חדשות)

ישי כהן | כיכר השבת |
ליפמן במליאת הכנסת (פלאש 90)

חבר-הכנסת דב ליפמן, הנציג החרדי של יאיר לפיד במפלגת 'יש עתיד', עלה היום (רביעי) לדוכן הכנסת ונשא את נאום הבכורה שלו כח"כ מן המניין.

ליפמן פתח את נאומו עם סיפור העלייה שלו לארץ: "לפני שמונה שנים, אני ואשתי לקחנו את ארבעת ילדינו, חיבקנו את הורינו, ואמרנו שלום לכל בני המשפחה והחברים ועלינו על טיסת עולים חדשים מארצות הברית התיישבנו במקומותינו והקברניט התחיל לתת פרטים על הטיסה. בסיום דבריו הוא אמר: "תנוחו, תירגעו ותהינו מהטיסה. אני לוקח אתכם הביתה".

"אני לוקח אתכם הביתה', אחרי אלפיים שנה היינו בדרך הביתה - לארץ ישראל, למדינת ישראל. הגענו עם רוח של ציונות, ותקווה לחיים יהודיים טובים יותר. החלטנו לעזוב את ארצות הברית, מתוך בחירה להיות חלק ממפעל היהדות הציונית- מדינת ישראל. מצאנו מדינה מדהימה ומיוחדת, אבל אי אפשר להתעלם מהבעיות שיש לנו פה בבית", אמר ליפמן.

בהמשך דבריו חזר ליפמן למאבק שהיה שותף לו בבית שמש נגד 'הדרת נשים', ואמר כי היו כאלו בציבור החרדי שראו את המאבק הזה כמאבק בציבור החרדי כולו: "כשנאבקתי בבית שמש על ביטחון וזכויות של כלל התושבים, ספגתי קללות, חטפתי יריקות, נרגמתי באבנים ואפילו קיבלתי איומים על חיי. כל אלה כאבו לי מאוד. אך יותר מכל, כאב לי לדעת שזה בא מיהודים אחרים".

"חוויתי גם הרבה הצלחות שלנו כאשר התאחדנו יחד - מחילונים ועד חרדים כמו שפעלנו בבית שמש בהפגנה הענקית לפני שנה", סיפר ליפמן, "ושם צעקתי בקול גדול שהגיע הזמן להרוס את החומות שהקמנו בינינו, ולחזור, לאחד ולעבוד ביחד על מנת לשפר את העתיד שלנו כחברה, כמדינה וכעם".

חבר הכנסת החרדי דיבר על כך שהחרדים צריכים להשתלב בשוק העבודה: "אבי ז"ל, כיהן כשופט פדראלי בארצות הברית. הוא ידע לשלב לימוד תורה ושירות לעם ישראל ולמדינתו. הוא הראה את היפה והמאחד באורח חיים דתי, עם השתלבות בעבודה ובחברה, וכל זאת תוך כדי שמירה על יהדות מתונה בה אחד מכבד את השני".

"חשוב לי להדגיש - זה לא הפטנט של אבי, אלא הדרך היהודית לאורך כל הדורות", אמר ליפמן. "בתורה עצמה כתוב 'ששת ימים תעבוד'. בספר מצוות גדול כתוב שזאת אחת מתרי"ג המצוות - לצאת לעבוד ולפרנס את המשפחה. המשנה מלמדת ש'כל תורה שאין עמה מלאכה, סופה בטלה וגוררת עוון'. בעוד שהגמרא מלמדת ש'חייב האב ללמד את בנו אומנות'".

"הרמב"ם מלמד אותנו שכל מי שמחליט ללמוד תורה ולכפות על אחרים לפרנס אותו, מחלל את השם, 'ואין לו חלק בעולם הבא'. השולחן ערוך מלמד במפורש שכל בוקר מתפללים, לומדים תורה ואחר כך יוצאים לעבוד", ציטט ליפמן והוסיף, "ולכן אבי ז"ל, הלך לפי המסורת שלנו של שילוב תורה ועבודה והגיע הזמן שאנחנו - חברי כנסת ישראל - נעזור להחזיר את הערך הזה לארץ, ובני תורה לא יהיו עניים כל חייהם. הם ילמדו תורה, יפרנסו את משפחותיהם בכבוד, ויביאו רק קידוש ה' למדינת ישראל".

ליפמן התייחס לנושא הדגל של מפלגתו 'יש עתיד': "בסוגיית שירות שווה לכולם - כשכמה משבטי ישראל ביקשו להישאר בצד המזרחי של נהר הירדן ולא להיכנס לארץ ישראל על מנת להילחם יחד עם שאר העם, משה רבנו הגיב: 'האחיכם יבואו למלחמה ואתם תשבו פה', כולנו מכירים ומזדהים עם הערך של 'כל ישראל ערבים זה לזה'".

"לא חייבים לדרוש שכל בחור ישיבה ישרת בצה"ל, אלא שיהיו גם תוכניות לשירות אזרחי בבתי חולים, במד"א, בשמירת שכונות, ובעזרה לניצולי שואה - מצוות ומעשים שאף רב לא יכול להגיד שהולכים בניגוד לערכי התורה. כל אחד, כולל בני ישיבה, מחויבים לתרום למדינה בשירות צבאי או אזרחי", הוסיף וטען.

"כרב בוגר ישיבות חרדיות, אני מבקש לנצל הזדמנות זו על מנת לפנות באופן אישי וישיר לאחיי ואחיותיי החרדיים", הוסיף ליפמן, "אין אנחנו ואתם, אין שני צדדים. אנחנו אחים, כולנו יהודים, ומתוך אמונה זו עלינו לשתף פעולה, לעבוד ביחד ולהביא לגישור הפערים בינינו. אני רוצה לבקש מאחיותיי ואחי החרדים, הסתכלו לילדכם בעיניים, אתם יודעים שרובם לא באמת מסוגלים ללמוד רק תורה כל היום ולכל הלילה לאורך כל חייהם. אני ומאות אלפי חרדים נוספים בארה"ב למדנו בישיבות והלכנו לאוניברסיטה".

"אין סתירה בין השניים. ולא רק שזה לא פגע בלימוד התורה, ההפך - זה רק חיזק את התורה. למדנו שאפשר להיות בני תורה, תלמידי חכמים, חרדים לדבר ה', אך גם מוכנים לשוק העבודה ולפרנס את משפחתנו בכבוד", אמר.

ליפמן סיים את דבריו בברכת 'שהחיינו': "עכשיו שאני עומד פה - רק שמונה שנים אחרי עלייתי ארצה, כחבר בכנסת ישראל, כשותף למהפכה לנסות לתקן ולשפר את מדינתנו, ולהחזיר את רוח הציונות לאזרחי המדינה, אני אלך בדרך של סבתי וגם אברך את האלוקים על המעמד המרגש הזה, 'שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן זה'. תודה רבה. שאלקים יברך את הבית הזה ומדינת ישראל".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר