אושר בטרומית בכנסת: שינוי שיטת הממשל בישראל

חוק יסוד שינוי שיטת הממשל של סיעת 'יש עתיד' אושר היום (רביעי) בקריאה טרומית במליאת הכנסת ברוב של 60 חברי-כנסת ו-44 מתנגדים זאת לאחר דיון סוער (חדשות, פוליטי)

יוני גבאי | כיכר השבת |
מליאת הכנסת (צילום ארכיון: פלאש 90)

חוק יסוד שינוי שיטת הממשל אושר היום (רביעי) בקריאה טרומית במליאת הכנסת ברוב של 60 חברי-כנסת ו-44 מתנגדים זאת לאחר דיון סוער.

הצעת החוק כוללת מספר שינויים, בהם, הגבלת מספר השרים וסדני השרים, העלאת אחוז החסימה והעלאת הרוב הדרוש לאישור הצעת אי-אמון בממשלה ל-65 חברי-כנסת.

בנוסף, קובעת הצעת החוק לבטל את הסעיף הקובע כי הכנסת תפוזר במידה וחוק התקציב לא יעבור ותיקון חוק מימון המפלגות כך שבמקרה בו סיעה תפולג ולא ברוב חבריה, הח"כים שיתפלגו לא יהיו זכאים לתשלומים.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "לאורך ימיה נתקלת הממשלה חדשות לבקרים באיומים לפרישה ובניסיונות חוזרים ונשנים לסחטנות פוליטית בתמורה ל'נאמנות'. התוצאה היא שפעמים רבות ראש הממשלה עסוק בריצוי ובפיצוי במקום בניהול מדיניות. מנגנון זה של 'אי-אמון קונסטרוקטיבי מלא' יחסוך מראש הממשלה מאבקי הישרדות מיותרים ויאפשר לו להקדיש את זמנו למען ניהול שוטף של ענייני המדינה. אימוץ הליך זה יאפשר הדחה של הממשלה רק אם תיווצר חלופה ריאלית וממשית'.

ח"כ רונן הופמן (יש עתיד) הציג את הצעת החוק ואמר כי "ב-15 השנים האחרונות, כל שנתיים וחצי בממוצע מוציאה המדינה מיליארד שקלים כדי לקיים בחירות, והנבחרים מפסיקים לעבוד בשביל הציבור ועובדים למען עצמם. 12 שרי בריאות כיהנו ב-15 השנה האחרונה האחרונות, איך אפשר לנהל כך מדיניות? הצעת החוק באה להבטיח שיהיה ניתן לנהל כאן מדינה. היא מאוזנת ושקולה".

לדבריו, "במדינות שונות בעולם, שאוכלוסייתן דומה לאוכלוסיית ישראל יש 7-10 שרים. 7 שרים מספיקים כדי לנהל את המדינה, אבל כדי לנהל קואליציה צריך 30. לא עוד! הצעת החוק גם קובעת שלא יהיו שרים ללא תיק ולא יהיו תיקים מיותרים ללא שרים. שר אחד, תיק אחד. באופן שמאפשר עבודה רצינית, מקצועית ויסודית".

האופוזיציה הקשתה על ח"כ הופמן להציג את הצעת החוק. יו"ר מרצ ח"כ זהבה גלאון קטעה את דבריו ואמרה כי "זאת הצעה אנטי דמוקרטית. המטרה שלכם היא לסלק את חברי הכנסת הערבים מהכנסת. אתה שליח שעושה מעשה עקום על ידי המפלגה ששלחה אותך. צריך להתבייש בהצעת החוק הזאת".

ח"כ נסים זאב (ש"ס) צעק: "אתם מדברים על דמוקרטיה? על פוליטיקה חדשה?". ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ) הוסיף ואמר: בושה וחרפה. זאת בושה שהממשלה תומכת בהצעה אנטי דמוקרטית כזאת. אני מתבייש".

שר הרווחה מאיר כהן השיב בשם הממשלה: "אתם באמת חושבים שאנחנו רוצים להוציא את המפלגות הערביות? אי אפשר שכל פעם תיקחו את זה למקומות האפלים".

ח"כ יצחק בוז'י הרצוג (העבודה) הציג את התנגדותם להצעה ואמר כי "העולם עגול, מה שאתה חושב שאתה משגר לחלל בסוף נוחת לך על הראש. גם אתה תיפגע. זה לא הגיוני להביא חוק כזה בצורה הזאת במחטף כזה. נילחם כנגד החוק הזה בכל הכלים העומדים ברשותנו. כבודה של הכנסת והדמוקרטיה חשובים לכולנו. נשלם מחירים איומים ונוראים".

כאמור, בסופו של דבר אושרה הצעת החוק בקריאה טרומית ברוב של 60 חברי כנסת שתמכו בה ו-44 מתנגדים.

לאחר אישור הצעת החוק, נטשו חברי האופוזיציה את המליאה בטרם החלה ישיבה לציון יום פטירתו של זאב ז'בוטינסקי. חלקם נימקו זאת ואמרו: "תישארו עם הצעות החוק האנטי דמוקרטיות שלכם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר