פסילת הספר "גדר חיה"

בכירה במשרד החינוך: "אמרו לי את חשוכה, צריך לשטוף אותך"

ועדת החינוך של הכנסת דנה בפסילת הספר "גדר חיה" על ידי משרד החינוך. מ"מ יו"ר הוועדה הפדגוגית, סיפרה כי השר בנט לא היה מעורב בהחלטה וכי הותקפה וקיבלה איומים (חדשות, פוליטי)

ועדת החינוך (צילום: יונתן זינדל - פלאש90)

סערת פסילת הספר "גדר חיה": ועדת החינוך של הכנסת, דנה הבוקר בהחלטת משרד החינוך לפסול את הספר גדר חיה, של הסופרת דורית רביניאן, בשל הטענה כי הוא מעודד התבוללות ותוקף את חיילי צה"ל.

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) אמר בפתח דבריו כי הביא את הנושא לשולחן הוועדה כדי להבין כיצד מתקבלות החלטות במשרד החינוך בכל הנוגע לרשימת הקריאה ומה היו השיקולים לפסילת הספר. מרגיש הדגיש כי אינו מתנצל על הרצון לשמור על העם היהודי מפני התבוללות, והגדיר זאת "איום אסטרטגי", אך לתחושתו הנימוקים שניתנו לפסילת הספר מחטיאים את המטרה.

מ"מ יו"ר המזכירות הפדגוגית, דליה פניג הציגה את הדברים בפני חברי הכנסת והאורחים בוועדה: "הספר לא נפסל ללימוד - בלימודי החובה של שתי נקודות וגם בהרחבה, שליש מהחומר הנלמד פתוח לחלוטין. עד לפני שנה, 100% מהתוכנית היו יצירות מוגדרות שנכנסו לתוך הרשימה. לראשונה, בשל חופש היצירה, שליש מהתוכנית פתוח לחלוטין לשיקול דעתו של התלמיד בדיאלוג עם המורה".

היא סיפרה כי הייתה התלבטות גדולה אם להכניס את הספר לתכנית הלימודים, "החלטנו בגלל שמדובר בעיתוי רגיש ובגלל שמדובר ביצירה מאוד עכשווית, שזה אינו מתאים ללימודים בחלק החובה. משיחות עם המורים עלה חשש שתהיה פגיעה מסוימת בחלק מהתלמידים".

לשאלת חברי הכנסת אילו פגיעות יתכנו, ענתה פניג: "פגיעה רגשית, ליבוי שנאה, קושי להתמודד עם הכתוב. לא כל התלמידים במערכת הם שווים והראיה המקצועית שלנו צריכה לקחת את כל האוכלוסיות שקיימות בחינוך הממלכתי". עוד אמרה כי "יש יצירות נוספות שעוסקות במערכות יחסים בין יהודים לערבים והן לא הוצאו מתוכנית הלימודים".

במענה לשאלת ח"כ יעקב מרגי האם רוח המפקד השפיעה על ההחלטה ענתה פניג: "השר לא היה מעורב בקבלת ההחלטה. ההחלטה היא לא החלטה פרטית שלי, התייעצנו עם גורמים רבים". אלירז קראוס, מנהלת אגף חברה ורוח במשרד החינוך הוסיפה כי לא היתה התערבות של השר. "אנחנו שקלנו את השיקול שלנו. ההחלטה התקבלה לאחר תהליך ארוך".

חברי הכנסת מהשמאל הביעו ביקורת חריפה על פסילת הספר, וטענו כי גם אם בנט לא היה מעורב בכך, הרי שהוא התראיין לתקשורת בכדי להגן על ההחלטה.

בתגובה סיפר פניג, כי הותקפה וקיבלה אייומים, "אפילו איומות ביותר כמו את מסוכנת, את חשוכה, צריך לשטוף אותך".

בסיכום הדיון הקריא יו"ר הוועדה את המסקנות: "הוועדה שמעה על ההחלטות המקצועיות של משרד החינוך ונוטה להאמין שהם נהנים מעצמאות פדגוגית. הוועדה מבקשת שהדיונים, השיקולים והנימוקים של המזכירות הפדגוגית וועדת המקצוע יהיו שקופים יותר כדי לחזק את האמון במערכת החינוך, ושהוועדה שמחה לשמוע שגם במגזר הערבי יוכלו לבחור יצירות ללימוד במסגרת ה-30% הפתוחים". חברת הכנסת תמר זנדברג טענה כי הסיכום אינו מקובל עליה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר