בירת ישראל

גואטמלה: לא לחצו עלינו להעביר השגרירות

שרת החוץ של גואטמלה, סנדרה חובל, אמרה במסיבת עיתונאים שכינסה כי ההחלטה נעשתה לאור היחסים הטובים עם ישראל וללא שום לחץ מצד האמריקאים (פוליטי מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
מסיבת העיתונאים של שרת החוץ של גואטמלה (צילום: EPA-EFE/ESTEBAN BIBA)

ימים ספורים אחרי ההודעה הדרמטית של גואטמלה על העברת מבנה השגרירות לירושלים בעקבות האמריקאים, מצהירה המדינה הדרום אמריקאית כי לא הופעלו עליה לחצים מצד ארצות הברית וכי מדובר בצעד מתבקש לנוכח היחסים בין המדינות.

שרת החוץ של המדינה המרכז אמריקנית, סנדרה חובל, אמרה הלילה (חמישי) כי "לא הופעל עלינו שום לחץ וארה"ב לא הציעה לנו דבר בתמורה". במסיבת עיתונאים שכינסה בבירה גואטמלה סיטי אמרה חובל כי "הממשלה קיבלה את ההחלטה בעצמה בהתאם למדיניות החוץ של המדינה".

על אף התמיכה הכלכלית שגואטמלה מקבלת מוושינגטון, חובל הדגישה כי "ישראל היא חברה ושותפה היסטורית שלנו. לא ביקשנו ממנה או מארה"ב שום דבר בתמורה".

חברי הממשלה מתעקשים כי השגרירות אינה עוברת, אלא "חוזרת לירושלים", כפי שהייתה שם עד המעבר לתל אביב בשנת 1978. "שקלנו את האפשרות בחמשת החודשים האחרונים, והדברים פשוט הסתדרו מעצמם במקביל להצבעה באו"ם. כל ההתפתחויות האחרונות בעניין רק חיזקו את ההחלטה שלנו", הוסיפה חובל.

סנדרה חובל, EPA-EFE/ESTEBAN BIBA

גואטמלה היא המדינה הראשונה, ובינתיים גם היחידה, שהכריזה על העברת השגרירות הישראלית שלה לירושלים בעקבות הצהרתו של הנשיא דונלד טראמפ. נשיא המדינה ג'ימי מוראלס הודיע בתחילת השבוע בחשבון הפייסבוק הרשמי שלו על העברת המבנה, אך כמו טראמפ - לא ציין את המועד המשוער לתחילת המעבר ועל פי מה שנאמר זה יקרה לאחר העברת השגרירות האמריקאית, מהלך שייקח כמה שנים.

מוראלס פנה לעוקביו וכתב: "אזרחי גואטמלה היקרים, שוחחתי היום עם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו. שוחחנו על היחסים המצוינים של המדינות מאז שתמכנו בהקמתה. אחד הנושאים החשובים שעלו הוא העברת שגרירות גואטמלה לירושלים, ובכך אני מודיע כי הנחתי את אנשי השגרירות לתכנן את המעבר. שהקל יברך אתכם".

על פי הדיווחים, אדם מרכזי בהחלטה של גואטמלה היה השגריר הישראלי החדש שם, מתי כהן מי שמשמש גם כשגרירה של ישראל בהונדורס שגם היא הצביעה לצדם של ארה"ב וישראל כנגד ההחלטה לבטל את ההכרה בירושלים.

צעדה של גואטמלה ומוראלס התקבל בברכה רבה בירושלים ונתניהו פרסם דברי ברכה מיוחדים, "אני רוצה לומר לנשיא גואטמלה - אלוקים יברך אותך, ידידי ג'ימי מורלס, ואת מדינותינו. אנחנו מחכים לך כאן בירושלים. אמרתי לכם לאחרונה שיהיו עוד מדינות שיכירו בירושלים ויודיעו על העברת השגרירות אליה. אז הנה השנייה, ואני אומר - יהיו עוד".

בשבוע שעבר התראיין ראש הממשלה בנימין נתניהו לרשת CNN והבטיח כי ההכרה האמריקנית היא רק ההתחלה, ואמר כי ישראל מקיימת מגעים עם מדינות נוספות בעניין. על פי ההערכה, מדובר בהונדורס ובפרגוואי. כמו גם שמועות שלא אושרו לגבי רומניה ששוקלת אף היא מעבר של השגרירות לירושלים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר