דרמה פוליטית

הכנסת אישרה הקמת ועדת חקירת לפרשת הצוללות, אך האישור בוטל

תקלה בהתארגנות הקואליציה הובילה לאישור הצעה להקמת ועדת חקירה לפרשת הצוללות. יו"ר הכנסת, יריב לוין, בחר באופן חריג לבטל את ההצבעה ולבצע הצבעה חדשה (פוליטי)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
חברי האופוזיציה הזועמים (צילום: דוברות הכנסת - שמוליק גרוסמן)

מבוכה לקואליציה לאחר שהאופוזיציה הצליחה להשיג רוב להצעת חוק של תמר זנדברג להקמת וועדת חקירה בפרשת הצוללות: ברוב של 25 ח"כים מול 23 אושרה היום (רביעי), ההצעה. אלא ששמחת האופוזציה לא נמשכה זמן רב, בהחלטה מעוררת מחלוקת בחר יו"ר הכנסת יריב לוין לבטל את תוצאות ולקבוע הצבעה חוזרת.

ח"כים נוספים מן הקואליציה טענו שנכחו באולם אולם לא הצביעו מכיוון שלא הבינו שמתקיימת הצבעה מכיוון שסגן יו"ר הכנסת, ח"כ מנסור עבאס, לא הודיעה על תחילת הצבעה כפי שנדרש, דבר בו הודה בסופו של דבר. חלקם גם היו בקבינט הקורונה, ויו"ר הכנסת לוין אמר כי נדרשה הצבעה שמית. לכן, החליט על הצבעה חוזרת ושמית. את ההצבעה השנייה החרימה האופוזיציה והיא נפלה ברוב של 0:44 לקול קריאות ה"בושה בושה" של חבריה.

ההצבעה הראשונה אושרה לאחר שחברי כחול לבן נשארו כולם מחוץ למליאה, ובליכוד לא גייסו ח"כים לקראת ההצבעה. מזכיר הממשלה צחי ברוורמן עצר את דיון קבינט הקורונה בנושא מתווה היציאה מהסגר וביקש מהשרים לצאת להצביע במליאה, בהצבעה החוזרת.

יו"ר הכנסת לוין ניסה להרגיע את הח"כים לאחר ביטול ההצבעה ואמר: "מאחר שאני הייתי כאן באולם, אני לא צריך ללמוד מכלי שני מה שקרה פה כי הייתי פה. אפילו אני, שישבתי במקומי, לא הצבעתי. לא הצבעתי משתי סיבות: האחת, כי התבצעה הצבעה שמית והשנייה, כי ההודעה שלוחצים ומצביעים לא נאמרה כלל, או שנאמרה בקול ענות חלושה ובוודאי לא נשמעה. לפיכך, אנחנו לא עוסקים פה במחטפים ולא בתרגילים, ולאור הבקשה הברורה להצבעה שמית, אני מבטל את התוצאות שהיו ומכריז על הצבעה שמית".

כמובן שבסיעות האופוזציה זעמו על החלטתו של לוין וטענו כי היא "בושה ומחדל". בנוסף, התנועה לאיכות השלטון מתכוונת לעתור לבג"צ בדרישה לאשר את תוצאות ההצבעה הראשונה. עו"ד תומר נאור, ראש האגף המשפטי בתנועה אמר: "פעם נוספת שיו"ר הכנסת שאמור להיות הגורם הממלכתי, המאוזן וההגון פועל כשליח של הממשלה ומעקר ומבטל את הרשות המחוקקת במדינת ישראל עליה הוא מחויב להגן".

יו״ר הכנסת יריב לוין מסר לאחר מכן: "לא אאפשר מחטפים ועיוות של תוצאות הצבעות ודריסת התקנון במליאת הכנסת. בהתאם לתקנון הכנסת, סגן היו״ר עבאס חייב היה להכריז על הצבעה שמית כשהתבקש לעשות כן, ולא עשה זאת.

מעבר לכך, כאשר מתקיימת הצבעה אלקטרונית, יש להודיע על כך באופן ברור ולציין את שם הנושא העומד להצבעה, וכן לאפשר לחברי הכנסת לשבת במקומותיהם. אף אחד מהדברים הבסיסיים הללו לא נעשה.

מדובר באירוע חמור שאיני מתכוון לעבור עליו לסדר היום. בכוונתי לזמן את סגן היו״ר עבאס לבירור מיידי עוד היום".

ואכן יו״ר הכנסת לוין וסגן היו״ר עבאס שוחחו ביניהם בעניין ההצבעה שהתקיימה היום במליאת הכנסת. סגן היו״ר עבאס הסביר כי לא שמע את הבקשה הראשונה להצבעה שמית, אלא שמע רק את הבקשה השניה לאחר שהפעיל את ההצבעה האלקטרונית. לכן אף כאשר הופיעו תוצאות ההצבעה האלקטורנית על הלוח, לא הכריז על תוצאות רשמיות עד שיברר את חוקיות ההצבעה.

לאחר שצפו בסרטון הוידאו ממליאת הכנסת, הסכימו יו״ר הכנסת וסגן היו״ר עבאס כי היה נכון לבטל את תוצאות ההצבעה ולערוך אותה מחדש.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר