רגע לפני פתיחת מושב החורף

"מסע בהיסטוריה": דלתות הכנסת המשוחזרות נחשפות לראשונה

השערים שדרכם נכנסו לכנסת מנהיגים ושועי עולם - עברו לאחרונה הליך שיקום על מנת להשיב להן את הדרם שאבד בעקבות פגעי הזמן ומזג האוויר. כעת הם נחשפים; צפו (בארץ)

רפאל כהן | כיכר השבת |
דלתות וייל המשוחזרות (צילום: דוברות הכנסת)

55 שנה לאחר התקנתם, שלוש שערי הכניסה הראשיים לכנסת, המהווים את אחת מיצירות האומנות החשובות במשכן, סיימו הליך שיקום וניקוי מיוחד שארך מספר חודשים. תהליך הרסטורציה שעברו שש הדלתות המרכיבות את שלושת השערים, מבקשים להאיר מחדש את היצירה הנחבאת בהן ומתארת בתבליטי פליז, מעשה האומן שרגא ווייל, את סיפורו של העם היהודי מתקופת הנדודים, עד לחזרה לאדמתו ולקיבוץ הגלויות.

הדלתות בהן עברו לאורך השנים מילוני מבקרים ושועי עולם - ובהם נשיא מצרים אנוואר א-סאדאת, הנשיא ניקולא סרקוזי, הנשיאים האמריקאים בוש, קלינטון וקרטר, קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, ראש ממשלת בריטניה דייוויד קמרון, הדלאי לאמה ורבים אחרים - נוצרו על ידי אחד מבכירי אמני ישראל, שרגא וייל יליד צ'כוסלובקיה שבזמן מלחמת העולם השנייה העמיד את שירותיו האומנותיים לטובת המחתרת בבודפשט בזיוף מסמכים במאבק כנגד הנאצים תוך שהוא מסכן את חייו.

לאחר המלחמה ניסה ווייל להעפיל ארצה, נתפס ונכלא בקפריסין ועם הקמת המדינה עלה ארצה והשתקע בקיבוץ העוגן שם חיי כל חייו. בשנת 1966 נרתם וייל לפרויקט הלאומי להקמת משכן הכנסת החדש והוזמן לעטר ביצירתו את 6 דלתות הכניסה למשכן. עם השנים, פגעו שיני הזמן ומזג האוויר בדלתות שהשחירו ובסיס העץ שלהן נפגע אף הוא, וכעת בפעם הראשונה לאחר הליך השיקום המיוחד על ידי צוות בראשות המשמר המומחה יהושע דריי, נחשפת מחדש עבודת האומנות במלוא הדרה.

מתקינים את הדלתות (דוברות הכנסת)

לקראת תהליך השחזור, שרון סופר, אוצרת האומנות של המשכן, הגיעה אל קיבוץ העוגן, ופגשה את אפרת ווייל עמית בתו של שרגא המנוח וכן נפגשה עם אנשי ארכיון "יד יערי", ואלה מסרו לארכיון הכנסת חומרים ייחודיים של האומן ובהם סקיצות נדירות של התבליטים המעטרים את הדלתות, מסמכים ארכיונים נוספים בכתב ידו השופכים אור על תהליך היצירה הייחודי של ווייל ובהם גם התרכובת הייחודית בה השתמש ביצירה והליך המחשבה שהוביל לכל תבליט בדלתות.

"דלתות ווייל עוצבו בדרך ייחודית כדי להשתלב בארכיטקטורה ובנוף של הבניין", הסבירה סופר, "מדובר בדלתות עץ כבדות המצופות לוחות פליז, בפנים חלקות ובחוץ מעוטרות בתבליטים עם מוטיבים השאובים מההיסטוריה של העם היהודי כאשר המוטיב בדלת הימנית מבוסס על תבליט מימי המשנה שנמצא בגליל, המוטיב המרכזי בדלת התיכונה הוא של אותיות עבריות סביב המילה 'יתקבצו' ובדלת השמאלית ניתן לראות עיטור מיוחד המתגבש למילה ירושלים".

סקיצות נדירות של התבליטים המעטרים את הדלתות (דוברות הכנסת)

יו"ר הכנסת ח"כ מיקי לוי צפה לראשונה בכל הדלתות המשוחזרות ואמר: "בדלתות הללו עברו שועי עולם ומיליוני אזרחים ותיירים. צעידה דרכן היא כמו מסע בזמן בהיסטוריה של עם ישראל. אנו עושים כל מאמץ כדי לשמור ולשמר את ההיסטוריה הזאת. רק לאחרונה הכנסת ציינה 55 שנים למשכן ובעוד רגע נפתח את מושב החורף של הכנסת. אנו שמחים כי הליך שחזור הדלתות הסתיים בסמיכות לרצף אירועים כה מיוחדים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר