ישנה את המפה?

אייזנקוט על אפשרות כניסתו לפוליטיקה: "כשיהיה לי משהו משמעותי לומר - אומר"

בנאום נרחב שנשא, התייחס הרמטכ"ל לשעבר, רא״ל במיל גדי איזנקוט, לשיח הפוליטי סביבו ולאפשרות שיצטרף אל אחת מן המפלגות, לקראת הבחירות הקרובות לכנסת • "כשיהיה לי מה לומר - אגיד" (פוליטיקה)

יוני גבאי | כיכר השבת |
בדרך לפוליטיקה? אייזנקוט. ארכיון (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

הרמטכ״ל לשעבר, רא״ל (במיל) גדי איזנקוט, התייחס היום (שלישי) לשיח הפוליטי סביבו ולדיווחים על אפשרות הצטרפותו לאחת ממפלגות המרכז שמאל, אומר כי כאשר יהיה לו משהו משמעותי לומר - יגיד אותו.

״כאחד מאבות המב״מ (מערכות בין מלחמות. י"ג) חשבתי עד לאחרונה שמב״מ זה מערכה בין מלחמות", אמר אייזנקוט בכנסת המכון למחקרי ביטחון לאומי inss. "לאחרונה למדתי משהו חדש- שזה מערכה בין מהדורות". הרמטכ"ל לשעבר הוסיף ואמר: "אם יהיה לי משהו משמעותי לומר- אומר״.

כזכור, לפי דיווחים שונים אייזנקוט מחשב את דרכו לפוליטיקה. לדברי מקורביו כבר התגבשה בקרבו ההחלטה שהדרך להשפיע על המתחולל בישראל היא מתוך המערכת הפוליטית והעיתוי הוא בבחירות הקרובות.

לפי הדיווח של הפרשן עמית סגל לפני כחודש, אייזנקוט קיבל הצעות להיות מספר שתיים ברשימת כחול לבן בראשות בני גנץ וברשימת יש עתיד בראשות יאיר לפיד. הוא לא השיב למי מהם.

במהלך נאומו היום, התייחס אייזנקוט לביקורו הצפוי של נשיא ארצות הברית ולאיראן. ״ביקור של נשיא ארה״ב במזרח התיכון ובישראל הוא בעל משמעות הגם שהמוקד ממבט אמריקאי הוא סעודיה ומחירי הנפט", אמר. "לאמריקאים יש אינטרס מובהק ליציבות ארוכת טווח במזה״ת- יש להם אינטרסים גלובאליים כלכליים וביטחוניים. נדרש לתאם ציפיות ולהערכתי להנמיך אותן- הביקור נערך בזמן נפיץ מאד פנימית חיצונית וגלובאלית. לא תהיה פריצת דרך באף אחד מהתחומים.

"הנושא המרכזי הוא איראן והגרעין. המציאות מאז מאי 2018 כאשר האמריקאים יצאו מהסכם הגרעין היא שתקופת הדמדומים לא טובה, האיראנים מתקדמים והדבר מטריד מאד. ההתפתחות של ההתקרבות של איראן לרוסיה היא רעה- היום מדווח על אספקת מלטים מאיראן לרוסיה- מקווה שלא נראה אספקה הפוכה של אמצעי הגנה אווירית מתקדמים לאיראן".

עוד אמר בנושא איראן: ״המטרה היא למנוע יכולת גרעינית איראנית נקודה. הסכם גרעין טוב זה אמצעי, הפעלת כוח חשאי זה אמצעי. יש דברים שצריך לתאם בדיסקרטיות בכדי לפעול אם נידרש. מניעת הגמוניה איראנית באזור זה לא רק אינטרס ישראלי.

"לישראל יש תרומה ענקית לבלימת גרעין איראני- בלי פעילות ישראלית צבאית חשאית, צבאית, מדינית - איראן הייתה מחזיקה היום יכולץ גרעינית. זה צריך להיות ציווי למנהיגי ההווה ולמנהיגי העתיד- לגבש תפיסה מתוחכמת ונחושה, עשה הרבה דבר מעט.

"ברית הגנה אזורית הוא דבר לא ריאלי- לא יקרה בדורונו. כן רואה שיתופי פעולה- של התראה מודיעינית מוקדמת, מערכות הגנה אוויריות, שתפים בנושאי ביטחון, כלכלה, אנרגיה ועוד. הפעילות המשותפת בתיאום סנטקום תתרום להערכתי מאד״.

הוא התייחס גם לסוגיה הפלסטינית, ואמר: "בזירה הפלסטינית אני רואה ערך בגיבוי מהלכים כלכליים- לבנות גשר חזק יותר ליום שאחרי אבו מאזן. הרשפ בנקודת שפל בעשור האחרון- חוסר משילות בצפון השומרון. יש פה מנגנון שהוא אינטרס משותף לישראל ולפלסטינים- שאותו מנגנון תיאום ימשיך לסכל פיגועים. אי אפשר להגיע לפריצת דרך גדולה אבל כן לקדם האינטרס המשותף".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר