תדרוך באו"ם

גנץ: "במתקן בפורדו - איראן שילשה את יכולת ההעשרה"

שר הביטחון בני גנץ חשף במהלך תדרוך מיוחד לשגרירים באו"ם כי "מספר הצנטריפוגות המתקדמות שברשות איראן גדול משמעותית" | תיעוד (מדיני)

יוני גבאי | כיכר השבת |
(צילום וידאו: Daniel Rees | צילום סטילס: ניר אריאלי.)

שר הביטחון בני גנץ סיים לפני מספר שעות סדרת מפגשים באו"ם ביחד עם שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן, ראש האגף הביטחוני-מדיני במשרד הביטחון דרור שלום והמזכיר הצבאי תא"ל יקי דולף.

בין השאר, נפגש גנץ עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש ושגרירת ארה"ב באו"ם לינדה תומאס- גרינפילד. כמו כן קיים שר הביטחון תדרוך לשגרירים באו"ם, ובהם שגרירי המדינות החברות במועצת הביטחון ושגרירי מדינות הסכמי אברהם, שאנו מציינים שנתיים לחתימתם בימים אלו.

"הגורם מערער היציבות הגדול ביותר במזרח התיכון הוא איראן", אמר שר הביטחון, "איראן יכולה להביא לטרור ולמירוץ חימוש. אני מאמין שאפשר למנוע זאת והזמן לפעולה הוא כעת. איראן מאיימת על הכלכלה העולמית, על משאבי האנרגיה, משפיעה על מחירי המזון והמסחר, על חופש השיט ועל היציבות במזרח התיכון. את כל זה היא עושה כעת, אם תהיה לה מטריה גרעינית הדבר יחריף.

"המודיעין הישראלי מצביע על התקדמות משמעותית של איראן בתוכנית הגרעין בתקופה האחרונה.

"בשנה האחרונה, איראן הגדילה את ייצור הצנטריפוגות המתקדמות המאפשרות העשרה ברמה גבוהה שלה במאות רבות. לפי המידע שברשותנו, בשנה האחרונה מספר הצנטריפוגות המתקדמות במתקני התת קרקע של איראן בנתנז ובפורדו הכפיל את עצמו ואף למעלה מכך. במתקן בפורדו, שבו אסור לבצע פעילות של העשרת אורניום לפי הסכם הגרעין שאיראן עדיין נמצאת תחתיו, איראן שילשה את יכולת ההעשרה שלה בשנה האחרונה".

גנץ הוסיף ואמר כי "אם איראן תחליט, היא יכולה לעבור גם להעשרה של 90%. הקהילה הבינלאומית כולה חייבת להתאחד. אנחנו חייבים לפעול, להעמיד תוכניות מבצעיות, מדיניות וכלכליות, ולא לאפשר הסכם שלא יסיג את איראן משמעותית לאחור. המשימה הזו צריכה לבוא לידי ביטוי גם בפעילות מועצת הביטחון של האו"ם".

עוד אמר גנץ כי "הניסיונות של איראן לסגור את התיקים הפתוחים ללא מתן תשובות לא יכול להיות חלק ממשא ומתן ואני מברך על עמדת ארה"ב ומדינות אירופה בנושא. הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית חייבת להישאר גוף מקצועי וסגירת התיקים הפתוחים צריכה להיות קו אדום במשא ומתן על הסכם גרעין".

בנושא הדיונים על הגבול הימי הכלכלי עם לבנון אמר גנץ: "בסופו של יום יעמדו שתי אסדות בצד הישראל והלבנוני והשאלה היא האם באמצע נידרש להגן על עצמנו ועל ריבונות ישראל באמצעות כוח צבאי. הקמת אסדה בצד הלבנוני היא אינטרס של לבנון שתושביה לא זוכים לאספקת חשמל סדירה ונמצאים תחת משבר כלכלי עמוק. אני קורא למועצת הביטחון לגנות כל הפרה של ריבונות ישראל. עלינו לקדם את המשא ומתן ובכך לחזק את היציבות, השגשוג באזור ולמנוע הסלמה שתפגע קודם כל באזרחי לבנון ומדינת לבנון, ותחזיר אותנו לאותה הנקודה".

שגריר ישראל לאו"ם, גלעד ארדן שפתח את הכינוס, אמר: "ישראל מוצגת באו"ם ובפרט במועצת הביטחון באופן מעוות ומוטה. בכל חודש המועצה מקיימת דיון המוקדש כולו למזרח התיכון, ובמקום לעסוק בארגוני הטרור שרוצחים אזרחים ובאיומים המרכזיים באזור, מועצת הביטחון בוחרת להתרכז באחוז אחד בלבד מהמזרח התיכון - בסכסוך הישראלי פלסטיני. זה מעוות. ולמרות העיסוק חסר הפרופורציות בנושא, אין שום התקדמות והאזור הופך להיות חבית חומר נפץ על סף פיצוץ. שר הביטחון של ישראל הציג את האיומים שמועצת הביטחון באמת צריכה לעסוק ולטפל בהם. אלה שבאמת מאיימים על האזור ומעבר לו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר