טלטלה ערב בג"צ דרעי

"אנשים שלא בחרנו מחליטים עבורנו" • השר יריב לוין הציג את הרפורמה במערכת המשפט

יריב לוין, שר המשפטים החדש, הציג בנאום חריף שנשא בכנסת מהפכה במערכת המשפט • "לא עוד מצב שבו השופטים בוחרים את עצמם בחדרי חדרים" • הוא הצהיר על חקיקת פסקת ההתגברות ותקף את היועצים המשפטיים • לפיד תקף בחריפות: "כמו חבורה של עבריינים, טירוף" • כל התגובות והפרטים (חדשות)

דוד הכהן | כיכר השבת |
לוין, הערב בכנסת (צילומים: חיים גולדברג, כיכר השבת)

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים, יריב לוין, הציג הערב (רביעי), שעות ספורות לפני תחילת הדיון בבג"צ על כהונתו של אריה דרעי כשר, מהפכה במערכת המשפט. בנאום סוער בכנסת פירט לוין את עיקרי השלב הראשון ב"רפורמת המשילות" שלו.

"כמי שגדל על ברכי מנחם בגין, אני מאמין שיש שופטים בירושלים", פתח לוין. "אבל יש גם כנסת וממשלה בירושלים". לדבריו, "המהפכה החוקתית של מערכת המשפט דרדרו את האמון במערכת לשפל מסוכן, פגעו בדמוקרטיה ובמשילות".

שר המשפטים תקף: "אנחנו הולכים לקלפי, בוחרים ומצביעים אבל פעם אחר פעם אנשים שלא בחרנו מחליטים עבורנו. זו לא דמוקרטיה. הגיע הזמן לפעול. אני משיק היום השלב הראשון ברפורמת המשילות".

בשלב הזה הציג שר המשפטים לוין ארבעה נושאים שיתוקנו בשלב הראשון של הרפורמה. הראשון הוא שינוי שיטת בחירת השופטים. "לא עוד מצב שבו השופטים בוחרים את עצמם בחדרי חדרים ללא פרוטוקול, אלא ייצוג שווה לשלוש רשויות השלטון בוועדה לבחירת שופטים".

לוין בנאומו, היום
לוין בנאומו, היום

נושא נוסף הוא הסדרת פסילת חוקים ופסקת ההתגברות. לדברי לוין, "לא עוד דיון בבית המשפט בחוקי יסוד, לא עוד פסילת חוקים של הכנסת ללא הסמכה. במקום זאת, בית המשפט יפעל מכוח חוקי היסוד ולא יימצא מעליהם. תתאפשר פסילת חוקים בבית המשפט העליון, בהרכב מלא וברוב מיוחד".

גם עילת הסבירות תבוטל. "לא עוד פסילת החלטות חוקיות לגמרי של ממשלה נבחרת בתירוץ של חוסר סבירות בעיני השופט, במקום זאת החזרת יכולת ההחלטה לממשלה הנבחרת".

הנושא הרביעי הוא נושא היועצים המשפטיים. "לא עוד כפיפות של הממשלה לדרג לא נבחר", קבע לוין, "היועצים המשפטיים, כשמם כן הם - יועצים ולא מחליטים".

התגובות במערכת הפוליטית

בימין בירכו על הרפורמה של לוין. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויו"ר ועדת חוקה שמחה רוטמן הגיבו בהודעת ברכה משותפת. "אנחנו עושים הערב restart למערכת המשפט. תכנית השר יריב לוין לתיקון מערכת המשפט עולה בקנה אחד עם תכנית "חוק וצדק" שהשקנו ערב הבחירות. קיבלנו מנדט מלא לחזק את האמון הציבורי במערכת המשפט ולחזק את מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. שר המשפטים, כולנו מגוייסים אחריך להוביל את המהלך ההיסטורי והחשוב הזה", הם אמרו.

חה"כ רוטמן הדגיש: "הנחיתי את צוות ועדת חוקה להיות מגוייסים לקידום הרפורמות לתיקון במערכת המשפט בחודשים הקרובים. בשם ה' נעשה ונצליח!"

שר התרבות והספורט מיקי זוהר מסר: "התחייבנו ואנחנו מקיימים. מברך את חברי שר המשפטים יריב לוין על הבשורה המדהימה הערב, שיחזיר סוף סוף את אמון הציבור במערכת המשפט. הגיע הזמן לשינוי, למען אזרחי ישראל ולמען מערכת המשפט".

שר התקשורת ד"ר שלמה קרעי הגיב לרפורמה: "אני תומך באופן מוחלט ברפורמה המשפטית של השר יריב לוין. מעבר לעובדה שאין טוב ומקצועי ממנו להוביל את השינויים הנדרשים, לגופו של עניין, מדובר בהחזרתה של המדינה היקרה שלנו לידי העם.

"כבר שנים אנו נשלטים על ידי חונטה משפטית אנטי דמוקרטית, בחלקה פוסט ציונית, שרומסת את רצון העם וקובעת מושכלות יסוד על פי ערכיה ובניגוד למדיניות הדרג הנבחר. זו אינה דמוקרטיה. הגענו לשנות. הגיע הזמן לתקן. יריב, עם ישראל מאחוריך. "לֵךְ בְּכֹחֲךָ זֶה וְהוֹשַׁעְתָּ אֶת יִשְׂרָאֵל".

בשמאל תוקפים

בשמאל תקפו. ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד הגיב בחריפות ומסר: "כמו כנופיה של עבריינים, יום לפני הדיון בבג"ץ על חוק דרעי, הממשלה שמה על השולחן אקדח טעון. מה שיריב לוין הציג היום זה לא רפורמה משפטית, זה מכתב איום. הם מאיימים להרוס את כל המבנה החוקתי של מדינת ישראל".

לפיד הוסיף: "אני מודיע כאן ועכשיו: ביום שנחזור לשלטון, כל השינויים האלה יבוטלו. תבוטל רפורמת ההפקרות, תבוטל פסקת הסחטנות, שופטים לא ייבחרו בידי פוליטיקאים מושחתים שרוצים שיסגרו להם תיקים. אנחנו נלחם נגד הטירוף הזה בכל כוחנו, אבל גם אם הוא יעבור, זה לא סוף פסוק. נמשיך להילחם, נחזור, נבטל הכל".

שר המשפטים לשעבר גדעון סער הגיב: "השר לוין איזכר הערב בפתח דבריו את מנחם בגין, מנהיגו המיתולוגי והראשון של הליכוד. אך דבריו היו לא פחות מהוצאה להורג של משנתו הדמוקרטית והמשטרית של מנחם בגין. אין ספק שמנחם בגין היה דוחה כל אחד מסעיפי התוכנית לשינוי המשטר בישראל. על תלמידיו האמיתיים מוטלת החובה להאבק בה. וכך אעשה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר