רפורמת לוין | צפו

גנץ: 'מלחמת אחים? נתניהו אשם'; לפיד: "נלחם ברחובות"

לא מפסיקים לאיים: בפתח ישיבות הסיעה, דיברו ראש הממשלה לשעבר לפיד ושר הביטחון לשעבר גנץ, ותקפו בחריפות את ראש הממשלה נתניהו ואת התוכנית המשפטית של יריב לוין | צפו (כנסת)

יוני גבאי | כיכר השבת |
גנץ ולפיד נואמים בכנסת (צילום: ערוץ כנסת)

‏כפי הנהוג במשכן הכנסת, היום (שני) ינאמו ראשי המפלגות בפתח ישיבות הסיעה. יו"ר המחנה הממלכתי גנץ ויו"ר יש עתיד לפיד, בחרו להקדיש את הנאומים שלהם היום, לתוכנית המשפטית של שר המשפטים יריב לוין.

בפתח דבריו אמר גנץ: "מהימים האחרונים זה ברור: שראש הממשלה נתניהו לא רוצה מערכת משפט מאוזנת – הוא רוצה אותה במצב מאוזן. זה ברור שהוא רוצה לנצל רוב רגעי – ולהצית מאבק ושנאה בין השבטים בחברה הישראלית. זה ברור שהוא ושותפיו החליטו להשמיד את האיזונים, לשרוף את הבלמים, ולסחוט את דוושת הגז בדהרה לעבר התהום. אני מבקש להגיד להם באופן הברור ביותר – אנחנו שמייצגים בנושא הזה רוב מהעם שמתנגד להפיכה המשטרית - לא נגיע לוועדת הכנסת כעניים המחזרים בפתחים. לא נבוא לתקן רבע סעיף ונאמר תודה".

"אם לא נגיע להסכמות – נתניהו ושותפיו יאבדו מהלגיטימציה שלהם ברוב חלקי החברה הישראלית – גם בקרב רוב בוחרי הליכוד. אם לא יהיו הסכמות – אנחנו נהיה ברחובות. אני פונה לבוחרי מפלגות הקואליציה ובפרט לבוחרי הליכוד –רובכם לא הצבעתם למען הפיכה משטרית, רובכם מתנגדים לכך שפוליטיקאים ימנו שופטים באופן בלעדי. רובכם מתנגדים לחוק שיעודד שחיתות במשרדי הממשלה. אתם, אנשי הימין הליברלי, אוהבי המדינה, הראשונים שצריכים לצאת ולמחות. אני קורא לכם לצאת ולהיאבק למען מה שאתם מאמינים בו. לא נגד נתניהו ולא נגד הממשלה – נגד פירוק הדמוקרטיה והמהלך הדורסני וחסר המעצורים. לציבור הרחב כולו שתומך במאבק, אני מבקש להגיד – הגיעה העת לצאת ולהרעיד המדינה".

הנאום של גנץ, היום

עוד אמר גנץ: "לחברי הכנסת מהליכוד אני מבקש להגיד – אזרחי ישראל יבואו חשבון עם כל מי שירים את ידו בעד התוכנית לחיסול הדמוקרטיה. את החשבון תקבלו מהר משאתם חושבים. השמיעו את קולכם!".

"אני מבקש לחזור ולפנות לנתניהו", ניסה גנץ להרגיע והוסיף: "התוכנית שאתה מוביל ומאפשר תפגע אנושות בביטחון הלאומי – גם בתחושת החוסן של כל האזרחים מכל חלקי החברה, וגם ביכולתו של בג"ץ ושל המערכת המשפטית להיות כיפת הברזל המשפטית שלנו מול העולם. אם תמשיך בדרך שבה אתה הולך– האחריות למלחמת האחים המחרחרת בחברה הישראלית יהיה עליך."

חבר הכנסת יאיר לפיד אמר בפתח ישיבת סיעתו: "התכנית שהציג בסוף השבוע שעבר יריב לוין מורכבת ממילים מסובכות שיש להן משמעות פשוטה, ומפחידה: לממשלה יהיה כוח שלטוני אבסולוטי. אף גוף לא יפקח עליה. בכל פעם שהחוקים יפריעו לה, היא תשנה את החוקים. בית המשפט יורכב ממקורבי השלטון. פוליטיקאים ימנו שופטים כנועים שיעשו מה שאומרים להם. השופטים יהיו שפוטים של הממשלה. כל שופט שיסכים להתבזות בכך שזה תהליך המינוי שלו, הוא מראש משרת השלטון. זו לא רפורמה משפטית. זה שינוי משטר קיצוני, זה ביטול של מגילת העצמאות, זה ינתק את ישראל ממשפחת המדינות הליברליות. זה לא תיקון הדמוקרטיה, זה חיסול הדמוקרטיה".

חלק מהנאום של לפיד

עוד הוסיף לפיד ואמר: "ה'דמוקרטיה' של יריב לוין היא משטר של רשות אחת, שבו לרוב מותר לעשות כל מה שמתחשק לו. זה מה שיריב תמיד רצה, הוא רק חיכה שנתניהו יהיה מספיק חלש כדי להכנע לתוכנית שלו. אם השלטון ירצה להתעמר במיעוטים, לפגוע בכבוד האדם, לבטל את חופש הביטוי, למנוע מאתנו להתמודד בבחירות הבאות – זה מה שיקרה. היועצים המשפטיים לא יעצרו אותם. הם יהיו חותמת גומי. מדינה שבה לממשלה מותר הכל, היא לא דמוקרטיה. מדינה שמבטלת בוקר אחד את כל האיזונים והבלמים שיש על השלטון, היא לא דמוקרטיה. אם שינוי המשטר שמציע יריב לוין יעבור, לא נהיה דמוקרטיה. המחירים שנאלץ לשלם על כך הם מזעזעים. בכלכלה, בבטחון, ביחסי החוץ. הממשלה יודעת את זה, רק לא אכפת לה. כמו כל ממשלה לא דמוקרטית בעולם, כל מה שמעניין אותם זה להחזיק בשלטון, לא מה יקרה לאזרחים".

לדברי לפיד: "אנחנו כבר לא מתווכחים עם הממשלה הזו על פוליטיקה. אנחנו נלחמים על המשך קיומה של מדינת ישראל. על עצם הרעיון של חיים משותפים שהממשלה הרעה הזו רוצה לדרוס בלי רחמים. נילחם ברחובות, נסביר לציבור שוב ושוב ושוב מה באמת קורה פה, עד שישראל תחזור להיות מדינה דמוקרטית. זוהי מלחמה על הבית. היא רק מתחילה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר