הידברות? ללא עצירת חקיקה

לדרישת הסיעות החרדיות: פסקת ההתגברות אושרה בקריאה ראשונה

אושר בקריאה ראשונה: בג"ץ יוכל לבטל חוק רק בהרכב מלא וברוב של ארבע חמישיות. פסקת התגברות תאפשר לכנסת לחסן מראש חוקים מביקורת שיפוטית, או להתגבר על פסילה ברוב של 61 חברי כנסת בלבד • בני גנץ: "עריצות הרוב" • שמחה רוטמן: "מוכנים להידברות ללא תנאים מוקדמים" (חדשות)

ישי כהן | כיכר השבת |
נתניהו ודרעי במליאת הכנסת, אמש (צילום: דוברות הכנסת)

מליאת הכנסת אישרה הלילה (בין שני לשלישי) בקריאה ראשונה את הצעת חוק- יסוד: השפיטה , ביקורת שיפוטית בעניין תוקפו של חוק, מה שמכונה 'פסקת ההתגברות'. תמכו בחוק 61 חברי כנסת והתנגדו לו 52 ח"כים. הצעת החוק הובאה להצבעה בקריאה ראשונה לפי דרישת הסיעות החרדיות.

בהצעת החוק מוצע לקבוע כי הסמכות לבטל חוק, להגביל את תקופת תוקפו או להשהותו זמנית, תהיה סמכות ייחודית של בית המשפט העליון. בית המשפט העליון יהיה מוסמך להפעילה רק בהתקיים תנאים מצטברים: הרכב שכל שופטי בית המשפט העליון יושבים בו; ההחלטה תתקבל על דעת ארבע חמישיות משופטי ההרכב; החוק סותר בבירור הוראה בחוק יסוד אשר קובע מהו הרוב הנדרש לשם שינויה או את התנאים לפגיעה בה או שהחוק לא התקבל בכנסת ברוב הדרוש או במספר הקריאות הדרוש.

בנוסף, מוצע לקבוע כי גם אם התקיימו התנאים שמאפשרים ביקורת שיפוטית, לבית המשפט העליון לא תהיה סמכות לקבל החלטה בעניין תוקפו של חוק אם הכנסת ציינה בו במפורש כי הוא תקף על אף האמור בחוק יסוד והוא התקבל ברוב של 61 חברי הכנסת בשלוש הקריאות.

יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן הציג את החוק ואמר כי הוא "מבקש להסדיר אנומליה שקיימת במדינה למעלה מ-30 שנה". לדבריו: "כאשר הוצגו בכנסת חוקי יסוד העוסקים בקביעת נורמות עליונות שמתוקפם ניתן לבטל חוק – מאז אותו אירוע לא הסידרה הכנסת את סמכות בית המשפט לפסילת חוקים אך בית המשפט עשה זאת שוב ושוב.

"מאז גילינו שבית המשפט העליון פוסל חוקים בסמכות חוקית לא ברורה ובכל הרכב. מציאות זאת לא הגיונית ומקובלת במדינה דמוקרטית. הצעת החוק מנסה להסדיר זאת לראשונה. אנחנו מוכנים להידברות ללא תנאים מוקדמים. מדובר בחוק מאוזן ואפשר להגיע להסכמה בהרבה אלמנטים בו".

ח"כ בני גנץ, יו"ר 'המחנה הממלכתי', תקף: "אנו דנים בפסקת ההתגברות שמבקשת להתגבר על בג"צ כאילו היה אויב המדינה. אתם מבקשים כאן הערב לתת כוח בלתי מוגבל לעצמכם. התגברות בוודאי ברוב של 61 היא עריצות הרוב. הערב הוא הערב שבו הונע התהליך לסגירת צבא העם – הרמתם ידים ואתם מתגברים על ביטחון המדינה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר