שרים דחו הצעה לתת חסינות לרבנים

וועדת שרים לענייני חקיקה דחתה היום (ראשון) את הצעתו של ח"כ מיכאל בן-ארי להעניק חסינות לרבנים. הצעת חוק זו הוגשה בעקבות צו המעצר שהוצא נגד הרבנים יעקב יוסף ודב ליאור. אחד השרים מהוועדה שהצביע נגד הצעת החוק, מסביר ל"כיכר השבת" את עמדתו: "המטרה של החוק ברורה - שיהיה פרובוקציה, ולכן לא תמכתי בוועדה כשהחוק עלה היום לדיון"

צביקה גרוניך | כיכר השבת |

וועדת שרים לענייני חקיקה דחתה היום (ראשון) את הצעתו של ח"כ מיכאל בן-ארי (האיחוד הלאומי) להעניק חסינות לרבנים. הצעת חוק זו הוגשה בעקבות צו המעצר שהוצא נגד הרבנים יעקב יוסף ודב ליאור.

"ההצעה נולדה מתוך תחושה קשה של עולם התורה כי גורמים שונים במערכת אכיפת החוק במדינת ישראל שמו להם למטרה למנוע מרבני ישראל לפרסם את דעת התורה בעניינים שעל הפרק", אומר בן-ארי. "אין זה סוד כי בחודשים האחרונים נקראו לחקירה עשרות רבנים בשל פרסום חיבורים הלכתיים, או הסכמות שכתבו למאמרים ואף בשל תשובות שנתנו לשאלות שנשאלו על-ידי הציבור הרחב בענייני דעת תורה".

לדברי בן-ארי, "כיום משמשים הרבנים כמנהיגים רוחניים של קהילות שלמות, כפוסקי הלכה אשר בית ישראל מחכים למוצא פיהם, ובעיקר כדמויות חינוכיות אשר חובתם להורות תורה לישראל ולהביא את דבר ה´ לעולם. אלא שבניגוד ליוצרים, סופרים, אמנים ואנשי אקדמיה שונים, הזוכים מאת פרקליטות המדינה לחופש אקדמי ואומנתי - בשמו הם מפרסמים מאמרים, עצומות, יוצרים תערוכות ומביעים את דעותיהם בלא מפריע, אף כשמדובר בדברים שיש בהם להסית כנגד אדם או ציבור. לעומת זאת מנהלת הפרקליטות רדיפה וניסיון לסתימת פיות של רבנים, תוך ניסיון להכפיף את ההלכה היהודית הנצחית לאשרור של פרקליטים מפרקליטות המדינה".

פגיעה בדמוקרטיה

בן-ארי טוען כי "התנהלות זאת של הפרקליטות מזכירה ולו במקצת את התנהלותו של הסנטור האמריקאי ג´וזף מקרתי שהנהיג מסע של סתימת פיות. ובמקרה דנן, אף יותר מכך היא סותרת את ערכי היסוד של מדינת ישראל, בראש ובראשונה בדבר היותה של המדינה יהודית ודמוקרטית וכן בדבר חופש דת המובטח לאזרחי המדינה, וכפי שהוצהר במגילת העצמאות.

"פגיעה בחופש הביטוי של הרבנים יש בה לא רק משום פגיעה בצביונה היהודי של המדינה, ופגיעה בחופש העיסוק של הרבנים ובחובתם להורות תורה לישראל, אלא שהתנהלות זאת של הפרקליטות פוגעת גם באופייה הדמוקרטי של ישראל והופכת את המדינה למדינת עולם שלישי".

על-פי הצעת החוק תוענק לרבנים חסינות רק בעניינים הנוגעים לחופש הביטוי - ציפור נפשה של הדמוקרטיה הישראלית. "עניינים אלה, הן חלק מהותי מתפקידו של הרב וקשורים קשר בל ינותק עם ביצוע תפקידו שכולל כאמור להורות תורה לישראל, ללא מגבלה או איום", נאמר בהסבר להצעת החוק.

"לא אחת נפסק כי ללא חופש הביטוי מאבד האדם את הטעם לחייו, בעניין פגיעה בחופש הביטוי של הרבנים מדובר בפגיעה לא רק באדם הבודד אלא בעם ישראל לדורותיו".

בלשכת בן-ארי מציינים כי אין בהצעת החוק כדי להקנות לרבנים כל חסינות אחרת מלבד החסינות הניתנת במילוי תפקידם, והעוסקת בקשר ישיר אל מול ביצוע תפקידם ההלכתי תורני.

כאמור, ההצעה נדחתה על-ידי וועדת השרים.

שר: "רבנים לא פוליטיקאים"

אחד השרים מהוועדה שהצביע נגד הצעת החוק, מסביר ל"כיכר השבת" את עמדתו: "המטרה של החוק ברורה - שיהיה פרובוקציה, ולכן לא תמכתי בוועדה כשהחוק עלה היום לדיון".

לדבריו, "הרבנים לא צריכים חסינות, הם לא פוליטיקאים, הם הולכים לפי ההלכה ואם הם מאמינים בהלכה, אז מדוע הם צריכים חסינות? שילכו עם ההלכה עד הסוף, גם במקרה של זימון לחקירה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר