מיוחד ל"כיכר השבת"

פלסנר פותח פה: "ניסו לפגוע באבא שלי, זה לא מרתיע אותי"

ח"כ יוחנן פלסנר בראיון ראשון ובלעדי ל"כיכר השבת", יורה לכל הכיוונים ומשיב לכל הטענות ● זועם: "הגיעו להכפשות אישיות, כולל לפגוע באבי שהוא אדם יקר בן 82" ● תוקף: "יש לכם הנהגה שלא דואגת לציבור אלא דואגת לעצמה" ● מתגונן: "לא דיברתי על סנקציות אישיות" ● בלעדי (חדשות, פוליטי)

ישי כהן | כיכר השבת |
פלסנר בראיון ל"כיכר השבת" (צילום: מתוך הוידאו)

חבר-הכנסת יוחנן פלסנר (קדימה) נחשב ל'מוקצה' במגזר החרדי. הוא זה שעמד בראשות הוועדה לקידום השיוויון בנטל ודרש 'אחריות מיוחדת' על חרדי שלא יתגייס.

מאז החלה הוועדה את הדיונים, פלסנר לא התראיין לכלי-תקשורת חרדים. רק עכשיו, על רקע נסיון הפילוג בקדימה, הוא מדבר למגזר החרדי ומשיב לכל הטענות.

כבר בתחילת הראיון הוא מספר על ההיכרות שלו עם המגזר החרדי: "גדלתי בירושלים, ואי-אפשר לגדול בירושלים בלי להכיר את הציבור החרדי. למדתי בבית-ספר ליד 'מרכז כלל'. ליד הבניין פעלה ישיבה חרדית.

,,ב"וועדת קשב" (צילום: פלאש 90)

"בשלוש השנים האחרונות ניהלתי את ועדת המשנה של ועדת חוץ ובטחון שעסקה בנשוא של ישום חוק טל. מטבע הדברים פגשתי הרבה רבנים, אברכים, חיילים חרדים בצה"ל ובשירות האזרחי".

למה דווקא יוחנן פלסנר עומר בראש הוועדה לגיוס חרדים?

"מטבע הדברים עסקתי בנושא במהלך השלוש שנים האחרונות, אין הרבה אנשים במערכת הפוליטית שבאמת מתמצאים בסוגיות, ולא בכדי אני הגעתי עם הצעה שהיא מאוד מתונה ומאוד נכונה לפשרה".

פלסנר אומר שהציע "מתווה שכל כולו פשרה, דווקא בגלל שאני מכיר את הנושא לעומק ואני רוצה לבוא עם משהו מעשי".

תוקף:
"ההנהגה החרדית דואגת לעצמה"

בתקשורת החרדית פלסנר ספג ביקורת עזה בעקבות המסקנות שהציג. "אין לי יומרה לומר לך מה קורה בתקשורת החרדית, אני יודע שהיו הרבה מאוד עיוותים, ולקחו חלקים מהתוכנית, הציגו והכפישו והפכו אותי ל'המן הרשע', וזה בסדר; המתווה שהצעתי הוא טוב לא רק למדינת ישראל הוא בעיקר טוב לציבור החרדי שהיום סובל מבעיות רווחה מבעיות פרנסה".

פלסנר לא מהסס לתקוף את ההנהגה של המגזר החרדי: "יש הנהגה לציבור החרדי שלדעתי לא דואגת לציבור אלא דואגת לעצמה. היא דואגת להנציח את המצב הקיים, ולהנציח את השליטה שלהם במערכת הקיימת, כך שהאינטרסים שלהם ישמרו ולא האינטרס של מדינת ישראל ולא של הציבור החרדי.

מתגונן:
"המתווה שהצגתי - פשרה"

"אני הואשמתי בכלי התקשורת המובילים במדינת ישראל בכך שהבאתי פשרה שכל כולה מכירת חיסול ודווקא לא לזה שהלכתי למשהו שמרחיק לכת. זה נכון שבשבועיים האחרונים שלשכת ראש הממשלה רצתה להנציח את המצב הקיים אז ראו בי כאדם שכדאי לתדרך נגדו".

לגייס שמונים אחוז מהציבור החרדי זו פשרה?

"אני מדבר על כך שלאפשר גיוס לכולם עד גיל 22, מה שאומר שעולם הישיבות הגבוהות - למי שלומד תישמר כמות שהוא - כולל ברמות התיקצוב הקיימות, זאת פשרה משמעותית.

"אני לא חושב שאני צריך להכריע או מדינת ישראל צריכה להכריע בין ערך לימוד התורה ובין ערך השירות וההגנה על המדינה, אנחנו צריכים למצוא מערכת שמאפשרת את קיומם של שני הערכים הללו זה לצד זה, אבל אי אפשר להביא למצב שבו רק ערך אחד או השני.

,,עם השר בוגי יעלון (צילום: פלאש 90)

"המציאות הזאת כבר לא יכולה להתקיים, הקהילה החרדית היא גדולה היא משמעותית היא חלק גדול ממדינת ישראל ואנחנו לא יכולים להרשות לעצמינו את המציאות שהתאפשרה בעבר שהקהילה החרדית הייתה קטנה ולכן התקיימו קודים אחרים".

למה נלחמת לאורך כל הדרך בסנקציות אישיות נגד תלמידי הישיבה?

"מעולם לא דיברתי על סנקציות אישיות. דיברתי על עקרון האחריות האישית, והאחריות האישית מדברת בסופו של דבר על-כך שהאחריות לשרת חלה על הפרט, אותו פרט שהוא אזרח המדינה, ואותו פרט כפרט יש לו אחריות.

"המדינה זה לא משהו שמתקיים בכל מקרה. אנחנו צריכים לסייע, לתמוך בכלכלת המדינה באמצעות שירות באמצעות עבודה לתמוך בביטחון המדינה, ולכן הפרט שמקבל צריך גם לתת.

משתלח:
"יש רבנים, אבל גם יש מדינה"

פלסנר טוען כי לא דיבר על סנקציות "אלא על 'הקלות'", כלשונו.

ברגע שהרבנים הודיעו שתלמידי הישיבה לא יתגייסו - אף חרדי לא יתגייס. מה יעזרו כל הסנקציות הללו?

"יש לי המון כבוד לרבנים ויש בהם כאלה שתומכים בשירות, יש רבנים שנותנים הסכמה שבשתיקה, ויש רבנים שהם יותר קיצוניים, אבל בסוף צריך לזכור שכל ההסדר הקיים - ההסדר שבמסגרתו מתפקדת הקהילה החרדית.

"זה הסדר שמתאפשר כתוצאה מכך שמדינת ישראל מאפשרת אותו. מדינת ישראל מעניקה דחיות שירות ומחריגה בעצם את בני הציבור החרדי ונותנת להם הטבה שאין לשאר הציבור".

,, (צילום: פלאש 90)

"אני מכבד מאוד את הרבנים, אבל גם למדינה יש אמירה. כשהמדינה אומרת שמודל צבא העם עומד לקרוס, אי אפשר לקחת את הביטחון של כולנו כמובן מאליו. אנחנו צריכים לפעול ואנחנו צריכים להגן, וגם בהיסטוריה בעבר אף פעם לא היה מצב שכולם לומדים, תמיד היה מצב שיש את אותם שלומדים, והרוב נוטלים חלק בעול של סיוע של המאמץ הקבוצתי והלאומי.

"אני מצפה ממנהיגי הקהילה החרדית וגם מהרבנים לגלות את אותה אחריות ולהבין שמה שהיה לא יהיה. צריך לצעוד במתינות להסכם חדש, והמדינה צריכה לקבוע את התנאים להסדר הזה".

תלמידי הישיבה אמרו שיסכימו לשבת בכלא ובלבד שלא יתגייסו.

"אני שמח שהזכרת את הסוגייה של הכלא. זה היה ספין שרץ גם בתקשורת החרדיות, ולפיו פלסנר רוצה להכניס את החרדים לכלא. אני מתנגד להכניס חרדים לכלא, אני דיברתי על סנקציות כלכליות. מדינת ישראל יכולה לקבוע חובות ויכולה לדרוש מהאזרחים, ובאותה מידה היא יכולה למנוע הטבות שהיא נותנת. מדינת ישראל לא תקים מערך מפואר של כוללים בבתי הכלא".

מאשים:
"עסקנים חרדים מסיתים נגדי"

"אם לא נדאג לאפשר הכשרה מקצועית השתלבות בגיל צעיר מספיק במערכות השירות והתעסוקה, כל עם ישראל יסבול מזה. לכן אני מצפה מהמנהיגות החרדית לגלות אחריות ולהסתכל על התמונה הרחבה, ולאפשר תהליך מדורג של שינוי".

אתה באמת מאמין ששמונים אחוז מהציבור החרדי יתגייסו לצבא?

"אני מאמין שהצגנו מתווה שמאפשר לרוב הגדול של הציבור החרדי לשרת או שירות צבאי או אזרחי ולאו דווקא בגיל 18, חלק יבואו לאחר שיתחזקו בישיבה גבוה, וחלק אחרי שיתחתנו. זה לא קיצוני, לא מבקשים מאף אחד לוותר על אמונתו".

אתה מצטייר בציבור החרדי כ'שונא החרדים'. איך ההרגשה?

"אני מאתגר אותך ללכת ולחפש בכל מקום שבו דיברתי אם אפשר לזהות שבריר אחד של שנאה ולא של אהבת ישראל. אני מדבר על אחדות העם כדי שלא נגיע למצב של שבר נוראי, ואני מבין שיש כאלה שיש להם אינטרס בשימור המצב הקיים ועדיף להם להסיט את האש כלפי יוחנן פלסנר. אין לי בעיה עם זה, בכדי להוביל שינוי אמיתי צריך גם לספוג".

זועם:
"פגעו באבא שלי"

לאחרונה פרסמו כמה כלי תקשורת את קורות חייו של פלסנר, וטענו שהוא לא יהודי. מה חושב על-כך הח"כ המושמץ?

הנה תגובתו הראשונה: "ברגע שלא הצליחו להתמודד עם הזירה הרעיונית, ולא עם העמדות שלי הם הגיעו להכפשות אישיות, כולל לפגוע באבי שהוא אדם יקר בן 82 שקשר את גורלו בגורלה של הארץ הזו, וגידל משפחה יהודית למופת.

"אמא שלי כמובן גדלה במשפחה מסורתית. ראיתי את הכתבות הללו והבנתי שאם אתה רוצה להוביל שינוי, ינסו לפגוע בך בכל דרך וזה לא מרתיע אותי".

בסיום הראיון שוחחנו עם פלסנר על הטלטלה במערכת הפוליטית בעקבות נסיון הפילוג בקדימה.

"אני חושב שחלק מהאנשים פה התגלו בחולשתם, ואני מצטער בשבילם. קדימה היא דרך שמייצגת את המרכז הפוליטי הישראלי. מר נתניהו התגלה בשיא עליבותו. הוא לוקח את המאשבים הציבוריים שהוא מופקד עליהם בנאמנות ושוכר אתם ומציע אתם שוחד פוליטי. זה מהלך שלא הוסיף כבוד לפוליטיקה הישראלית".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר