קרש ההצלה ליולדת הטריה: דולה לאחר הלידה

לאחר תשעה חודשי ציפיה, זה קרה. ההתרגשות בשיאה, אך נדמה כי בקורס ההכנה ללידה לא הועבר כל המידע לגבי מה שמתרחש בעקבותיה - קוצר הזמן, הבלבול. בדיוק בשביל זה הומצאה הדולה שלאחר הלידה (משפחה, הורים)

שרי ברינר שיפמן | כיכר השבת |
כשהוא סוף סוף נרדם, אנו אצות רצות לטפל בענייני הבית (צילום: Shutterstock)

בטרם הלידה (הראשונה, בעיקר) כמעט כל אם יהודיה נרשמת לקורס הכנה ללידה המומלץ ביותר, לא מפספסת אף שיעור, מתרגלת נשימות ועורכת קניות עם הבעל התומך כדי שהכל יהיה ערוך ללידה המתקרבת ובאה.

אולם, מעטות מתכוננות לתקופה שאחרי הלידה. אנחנו לא ששות לשמוע על החיים שאחריה, מדחיקות את העתיד לקרות בתואנה כי "יהיה בסדר" בעיקר משום שלא ניתן באמת להבין את השינוי העצום שמתרחש לאחר הלידה, השינוי הזה שמשפיע על כל אחד מתחומי החיים.

ואז הפעוט המתוק מגיח לאוויר העולם וההלם נוחת עלינו כרעם ביום בהיר. הטיפול בתינוק לא מותיר לנו דקה אחת פנויה, וכשיש אחת כזו אנו אצות רצות לנצל אותה לטיפול בענייני הבית.

כך אנו מוצאות את עצמינו לבד בבית עם לא מעט קשיים וקושיות, עייפות, מדוכדכות וללא טיפת אנרגיה. כמעט ועובדות על אוטומט.

לכולנו יש את החברה הזו שלא חדלה להלל את האחות הקטנה שלה שנשאה בנטל הטיפול בתינוק. אתן יודעות, המלאך הקסום הזה מן השמיים שהאכיל את הפעוט הצרחן בשעה שלוש לפנות בוקר, כדי שאמא שלו תוכל לנוח.

אז לא, לחלקנו אין בנמצא אחות כזאת, או אמא, או חמות, שבאפשרותן לנטוש את כל עיסוקיהן ולבוא לביתנו לתת כתף.

לעיתים, המרחק הגיאוגרפי מונע את היכולת שלהן לתת יד, בשונה מן העבר הרחוק, כשצורת המגורים הרווחת הייתה שבטית ואמהות צעירות נעזרו בנשים מנוסות שחיו בסביבתן, אמא, סבתא, דודה וכדומה, ומהן קיבלו את כל היסודות לטיפול בתינוק חדש.

מעבר לכך, החיים המודרניים והשינויים החברתיים והמשפחתיים גרמו לשיעור גבוה של דיכאונות לאחר לידה בחברה המערבית. לא מעט משפחות מרגישות כי דרושה להם סביבה תומכת, ללא קשר למספר התינוק במשפחה.

בדיוק בשביל זה הומצאה הדולה שלאחר הלידה, ובשמה המקצועי "דולה פוסט פארטום".

זהו מקצוע יחסית חדש בשוק ופחות נפוץ ולא, אין מדובר במטפלת שבאה הביתה. יש הבדל גדול בין שני השירותים ולכן תפסנו לשיחה את ג'ניפר מאייר, דולה במקצועה, על הרעיון המבורך הזה.

ראשית, מהי דולה לאחר הלידה? מקצוענית מיומנת שמסייעת בשלושה עד שישה חודשים לאחר לידת התינוק. אבל בניגוד לאחות רפואית / מטפלת, המטרה העיקרית של הדולה היא לתמוך בהורים, באחים ובילוד - כלומר, בכל המשפחה ברמה הנפשית והטיפולית. היא תדריך את כל בני הבית בנוגע לטיפול באם ובתינוק, תעזור להורים להבין טוב יותר את תינוקם, תוכל לזהות סימנים לדיכאון לאחר לידה ולהפנות את ההורים לאנשי מקצוע שאולי יזדקקו להם. היא יכולה לעשות הכל, החל מלשמש כיועצת בענייני הנקה ותפרחת חיתולים שצצה לה פתאום וכלה בהכנת הבית לקראת בואו של התינוק, ארגון כביסה, סידור, ניקוי, טעינת מדיח כלים, הרתחת בקבוקים ובישול ארוחות.

אבל האם הן גם נשארות ללילה? בטח. לאחר לידה דולות זמינות עבורך בהתאם לצרכים שלך והן נוכחות שם גם כאשר את כבר יותר מתורגלת באמהות, לתת מענה לכל שאלה / בעיה.

רצוי לערוך שיחה של התאמת ציפיות בין היולדת לדולה על מנת ששני הצדדים יצאו מרוצים.

אוקיי, אז מה המחיר? בניו יורק המחיר המשוער הינו 50 $ לשעה, עם זמן המתנה מינימלי. נכון, זה לא זול כלל וכלל, אך יכול להושיע את היולדת הטריה. גם לבריאות הנפשית שלה יש מחיר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר