הגר"ע: 'שיעור החזו"א דיעה משובשת'

הרב עובדיה יוסף הביע דיעה נחרצת ותקיפה נגד שיעור החזו"א: "כל הרבנים האשכנזים אמרו לנהוג כמו בירושלים, אבל הוא נשאר בדעתו... אנחנו לא שומעים לו, ולנו יש את הרמב"ם... מה הוא ישנה לנו, הוא לא יודע מה זה דרהם, לא ידע, שיגיד לא ידעתי, אבל לבוא לכפות עלינו דיעה משובשת, דיעה לא נכונה"

בני עדות המזרח, נהגו תמיד לפי השיעורים הקטנים, אולם בספרי הפוסקים הספרדים יש המציינים גם את השיעורים הגדולים המכונים: "שיעור חזון איש".

במוצ"ש האחרון, נשיא מועצת חכמי התורה, מרן הרב עובדיה יוסף יצא חוצץ נגד שיעור החזון איש, ואמר כי אין לספרדים לנהוג על פיו בכל מצב.

הגר"ע יוסף הבהיר באריכות כי אבן היסוד של שיעורי התורה, היא מטבע הדרהם וזו לא היתה מצויה בידי החזון איש ומאידך היתה מצויה בידי הגרא"ח נאה. לאחר שפרצה המחלוקת ביניהם, הסביר הגר"ע הרבנים האשכנזים הסכימו לגרא"ח נאה, אולם החזון איש והגאון רבי יעקב ישראל קנייבסקי (הסטייפלר) עמדו בשלהם בשיעורים הגדולים.

לפנינו ציטוטים מתוך דברי הגר"ע יוסף:

"בשביל הקידוש צריך לשתות מלוא לוגמיו, רוב רביעית. רוב הכוס ישתה אותו, גם אם הכוס יש בו שיעור גדול ישתה רוב. לשיעור צריך רביעית 81 גרם, בדקו במוזיאונים מטבעות ישנים, ויש מטבע דרהם שהרמב"ם השתמש בו, ועד היום יש כאלו, ולא מצאו אחד שהוא יותר גדול משלושה גרם. הרמב"ם אומר ש[רביעית] יין [לקידוש] זה 9 דרהם דהיינו 27 גרם.

יש שמחמירים. אצל אשכנזים לא יודעים מה זה דרהם, רק בארצות המזרח השתמשו בדרהם, בחו"ל לא היה להם. בה הרב חזון איש והתחיל לערער מה זה לוקחים כוס קטן, צריך 150 גרם, כפל את זה. בא רעהו הרב רבי חיים נאה היה רב שכונת הבוכרים ורב בבית ישראל והיה מצוי אצל צורפים ספרדים, והוא ידע מה זה דרהם, והוא השיג אליו. אבל רב אחד קנייבסקי הגן עליו. לא, תכתוב 150 גרם.

אנחנו לא שומעים להם, הרמב"ם כתב וכך עושים. לא צריכים לחוש לדברים האלו. יש מסורת בידינו דור אחר דור, למשל ב[הפרשת] חלה כתוב כמה קמח 520 דרהם, כמה זה? קילו וחמש מאות ושישים גרם, זה שיעור הרמב"ם כל הזמן נהגו ככה, בא החזו"א ואמר צריך שתי קילו וחצי, למה, אין לו דרהם לא יודע מה זה דרהם. אפשר להפוך את העולם. לא רק הספרדים, כל הרבנים האשכנזים אמרו לנהוג כמו בירושלים, כמו מרן 520 דרהם, אבל הוא נשאר בדעתו כתב בספרו ככה, לא יתחשב במסורת של הספרדים, אנחנו לא שומעים לו, ולנו יש את הרמב"ם.

מה הוא ישנה לנו, הוא לא יודע מה זה דרהם, לא ידע, שיגיד לא ידעתי, אבל לבוא לכפות עלינו דיעה משובשת, דיעה לא נכונה. בכל השיעורים שלנו לא זזים מימין ומשמאל.

כזית כותב הרמב"ם 9 דרהם 27 גרם, זה לברכה אחרונה פירות או לחם. השיעור 9 דרהם וזה 27 גרם, ר´ חיים נאה אמר 29 גרם, אנחנו אומרים 27 וככה העיקר. אצלו צריך להיות 50 גרם. זה מלא כל כך עד שצריך לברך ברכה אחרונה. השיעור שלנו הוא האמיתי".

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (69%)

לא (31%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

40
ציטוט מהכתבה: לפנינו "ציטוטים" (כאילו) מתוך דברי הגר"ע יוסף: הרמב"ם אומר ש[רביעית] יין [לקידוש] זה 9 דרהם דהיינו 27 גרם. ציטוט נוסף מהכתבה: כזית כותב הרמב"ם 9 דרהם 27 גרם, זה לברכה אחרונה פירות או לחם. הציטוט המדויק מתוך דברי הגר"ע יוסף לגבי יין: "רביעית זה 81 גרם. למה? כי בדקו וכו'. הכי גדולים
יצחק
39
העכבר ומי החור?
איש
38
אשרי הדור אשר ראה פניו.
מבין דבר
37
לא מכבר יצא ספר המבאר את המחלוקת, בצורה סיפורית קלילה יחסית.
יהודה
נודע בשיעורים ובו תולדות הגרא"ח נאה.
שמעון פויזנר
36
שיש לנו רבי כזה : קוראים לה הרב עובדיה
אוהב מרן
35
הרב עובדיה, למרבה הצער, זילזל בכל מי שלא חשב כמותו. להלן אוסף התבטאויות מפיו של הרב עובדיה, על גדולי הדור ורבנים שונים: ● על מרן החזון איש זצ"ל: "זה לא חזון איש, זה חזון אשה" (דרשה, מופיעה בדיסקים של מעדני מלך, דיסק 2 שיעור 13). ● על גדול הפוסקים הספרדיים, מרן הרב בן ציון אבא שאול זצ"ל: "עשה עצמו
יוסף הרוש
34
קמיצה של מנחה היא לא פחות משני זיתים לפי ההלכה. איך זה מסתדר עם גודל הזית של החז"א?
זית
33
גם בגביע של ה"חפץ-חיים" לא היה שיעור חזון איש... ומסופר שגם אחיו של החזו"א הרב שאול קרליץ לא נהג את החומרות של אחיו. וסתם יהיה נחמד עם מחלוקת הילכתית לא תהפוך לבלגן של אשכנזים נדג ספרדים ולהפך.
shaul
32
את דעתו, או יותר נכון מנסה, על עדות המזרח כולן, בפרט התימנים.
מיצי
רוב בני הציבור הספרדים, אלו שלא מתביישים בספרדיותם, מעריכים, מוקרים, מודים ומעריצים את מרן. אין כאן שום כפיה!!
חלי
משליטים את הדעות שלו בהלכה, כדי שישמעו להם בפוליטיקה ויצביעו ש"ס. מנוולים
מני
כיוונתי
מיצי
אבל אינני ספרדי ואני לא מעוניין להיות ספרדי. תימני זה תימני, לא עדות מזרח ולא מנהגי ספרד.
מיצי
31
מפני כבודו של הרב עובדיה לא אגיב, אבל רק אומר שכבודו במקומו מונח אבל לחז״א אין לו מה לחשוש מפני הרב, כי רק מצורת הדיבור על קדוש עליון אפשר להזדזע וחייבים בכבוד התורה, אם הרב לא מסכים שיגיד אני חושב הפוך ואחרת וזה שיטתי ושיטת יוצא ספרד ואנשי ירושלים אבל לפתוח פה נגד גדול שאינו יכול אפלו לענות מה זה ה
ומפני כבודו
והשאגת אריה כיצד התבטא כלפי בני פלוגתא ? ע''ז נאמר את והב בסופה :
raz2000
במשך כל השנים, הספרדים הרגישו/מרגישים סוג ב', דחויים, לעומת אחיהם האשכנזים. ולכן מרן מנסה כמה שיותר להעלות להם את המורל. שידעו שגם לנו יש גדולי עולם משל עצמנו. השיעור לא מיועד לליטאים. ההלכות שמרן פוסק שם הם לבני ספרד. (אין האמור לעיל חולק על דברי מרן שאמר שמי שדר בא"י צריך לנהוג על פי פסקי מרן הבית
חלי
יותר מהחזון איש,גדולי הדור הקודם התיחחסו למרן הרב עובדיה כאחד התנאים,
צא ולמד
עובדה שרק אשכנזים מגיבים.
בת טובים
כל מה שהרב אומר חייב אישור משימון אחרת החונטה הציונאצית תמצא איזה עוזרת שעבדה אצלו ונתנה לערבים אינפורמציה איך לרצוח את הרב . בדרך כלל מוצאים את כל אלה שרוצים ברעתו של הרב לפני הכרעה מדינית שש'ס היא כף המאזניים. איך אמר הפרסי ,הציונים הם קומץ של רוצחים . אז לא לשפוט את הרב ,שימון מדבר מגרונו.
מקור בכיר
30
הרב מסביר את פסק ההלכה שלב אחרי שלב בנוי לתלפיות. אך אלו המתיימרים לחלוק עליו פוצחים בפשקווילים משתלחים, במקום להשיב דבר דבור על אופניו.
ישראל
29
הליטאים שוטפים את המח שהחזו"א הוא פוסק הדור ואין עוררים אחריו ובשטח כולם הולכים לפי הרב נאה החבדניק
חרדי שפוי
28
אני אוהב את הגר‏"ע אהבת נפש וכל המלעיגים עליו כדאי להם שיחזרו בעצמם כי אם לא שידעו שנשיכתם נשיכת נחש וכו‏'‏ (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דוד כהן
27
למערכת כיכר השבת. הטקסט שלכם לא תואם את ההקלטה. ולדוגמא: בטקסט כתוב "רוב הכוס ישתה אותו, גם אם הכוס יש בו שיעור גדול ישתה רוב". שמשמעו רוב כוס גדולה. בוידאו הרב אומר שצריך רוב רביעית ולא רוב כוס גדולה. כמו"כ בסוף הרב מביא דוגמאות בהקשר למידה להפרשת חלה, ומזכיר שזה מהרבה תקופות, גם הרמב"ם אמר 520 דר
גיא
מספיק שתוסיפו רק את המילה - "רביעית" כך: "רוב הכוס ישתה אותו, גם אם הכוס יש בו שיעור גדול ישתה רוב>> רביעית". בתודה מראש
יצחק
26
גם אם לא מסכימים איתו אפשר וצריך לדבר עליו כעל תלמיד חכם בעל שיעור קומה ומנהיג לרבים, גם אם הוא לא "פוסק הדור"
מכלוף בוזגלו
גם אם "לדעתו" הוא לא פוסק הדור
svs
אלא "רב אחד" תלוי באיזו צורה אתה קורא את זה. מרן אף פעם לא זלזל באיש ובטח ובטח לא ברבנים.
חלי
25
יש דיסקים של מעדני מלך. קחו דיסק 2 שיעור 13 תישמעו את מרן מדבר על החזון איש .... אש וגופרית.... "חזון איש חזון אישה ...." תישמעו שם תיבהלו.... אבל דבריו אמת ויציב מי לנו גדול כמותו.....??????
איש יהודי
יש דיסק זה בנט, ומדבר בהלכות פסח, ולא הצלחתי להבין היכן מדבר על החזו"א. באיזו דקה?
זליג
24
אז למי נשמע עכשיו??? בימי התלמוד היה משקולת וגרמים?? הרי הכל היה לפי הערכה גסה!
חיליק
23
כמדומה שהרב שכח/התעלם/לא עיין החזו"א לא המציא שום דבר, זה ויכוח ישן בדעת הרמב"ם והראשון שהעלה את הבעיה היה הנודע ביהודה, הוא הכריע לחוש מספק לשיעור אגודל של 2.5ס"מ ומכאן השיעורי נפח הוכפלו, כך פסקו גם הגר"א החת"ס וגם המשנ"ב, החזו"א רק הכריע שאין לנו רשות להקל במקום שהם החמירו. החזו"א הכיר את הדר
מלמד
פישששששששששששששששש המלמד מוכיח את גדול הדור איזו חכמה אדירה אשריך שנתפסת בבזיון תלמיד חכם ועוד גדול הדור המלמד מכניס ראשו בין ההרים ענקקקקקקקקקקקקקקק! הצחקת אותי יאהבל.
בת טובים
22
כך לא מדברים על מרנן החזון איש והקהלות יעקב.
מוטי
21
תמיד. בכל יציאה. בכל פסק הלכה הוא מנמק , מסביר ומפרט. לעומתו.. הפוסקים שחולקים עליו, תמיד שולפים את פסקיהם מהראש, ובמקרה היותר מורחב, מצטטים איזה ספר אחד לרפואה תיראו, פסקים של הרב עובדיה שליט"א.. מאות מקורות ! אין ספר שהוא לא מביא אותו בשיקול הדעת אשרינו.. גדול וענק בתורה , שלא היה כמוהו בעם יש
קובי
רואים שאתה ילד מתלהב. הפוסקים האחרים שולפים מהראש? אין לך מושג קלוש על מי אתה מדבר, ילד.
יוספי
20
פאר הדור והדרו לא חת מפני איש גאווה לגדול דור אמיתי שלא זז מהאמת אשרנו שיש לנו מהיג כזה הקב"ה יאריך ימיו על ממלכתו עד ביאת גואל צדק ועד בכלל..
איילוש
19
הרי הגר"ע חי בדורו של החזו"א, אז למה תמהים פה כיצד חולק עליו?
תלמיד חביב
חבל לראות שהרב מזלזל כך ברבנים אחרים, אני בטוח שהרב תלמיד חכם, אבל לא הייתי רוצה שהילדים שלי ילמדו ממנו איך להתיחס לבעלי דעות שונות, במיוחד שכולם התכוונו לשם שמיים.
דני
18
אני מוחה על כבודו של החזון איש, מגדולי הפוסקים של העם היהודי, שמדרגתו כמדרגת תנא!
א. י.
יש כאן ויכוח גדול, וקושיות חזקות. סליחה וכל טוב
י.
17
מי שמהרהר אחרי מרן כמהרהר אחר השכינה אנחנו מתבטלים!!!!!!! אפילו האשכנזים לא יכולים לפסוק הלכה ללא ספרי מרן היביע אומר השם יאריך ימיו בטוב ושנותיו בנעימים ממשה עד משה לא קם כמשה וממרן עד מרן לא קם כמרן מנהיג ענק שבענקים הקבה חס על דור יתום והוריד לנו נשמה של תנא קדוש תודה לבורא עולם תודה תודה תודה תו
ליטאי אמיתי
לא הותר לבזות את חכמי האשכנזים כדי להגן על כבודו של "מרן".
זלמן
שקרן עלוב, תתן את הדין על ביזוי ת"ח. יש אצלנו האשכנזים ת"ח גדולים ביותר, ולא שמעת עליהם בכלל
יאיר
ולדברי הבלע והשטנה שלך. עפרא לפומך!
אוריע
אין כמו מרן יחיו הקנאים ויחזרו בתשובה!
בת מלך
16
בבקשה קצת דרך ארץ לחזון איש! ההשוואה העם הארצית ל"פוסקים שלנו" מגוחכת! גדולי עולם לפני שלש דורות [שקטנם עבה מ"פוסקי דורנו"], כופפו ראשם בפני החזון איש. ואמנם דעתו של מרן הגר"ע ידועה, וכמו"כ גם אחרים חלקו על החזו"א. אבל אתם, הכותבים והמגיבים, שלו נעליכם לפני שאתם מדברים על מרן זיע"א!
בן הארץ
מרן העמיד זה מול זה - הרמב"ם והחזו"א, אז כמו מי הלכה לדעתכם?
משה דוידזון
15
ידוע כי הגרש"ז אויערבך מגדולי הפוסקים בדור החולף, פוסק 86 לקידוש. ובכלל רק החזון'אישניקים פוסקים שיעורי חזון איש, ורוב מוחלט של עמך ישראל מגדולם ועד קטנם, שותים 86 לקידוש ותו לא.
ירושלמי
14
הצדיק ריב אי"ש מעולם לא כפה דעתו על שום אדם!!!
אופיר
מרן התייחס לבני ספרד, שלא ישמעו בקול החזו"א כיון שהוא לא פוסק להם. וכך יעשו. אין כאן שום ביזוי חלילה!
חלי
בפרי התורה שלנו וכתב זאת בספריו עד שחזר בו לאחר שהראו לו את כתב ידו של החתם סופר שכתב שהכתב הספרדי הוא הנכון ואינו כתב שכתב שבתאי צבי כפי שטען החזון איש.
היסטוריון
13
גרם היא מידת משקל, כזית היא מידת נפח. כל שיעורי התורה נתנו במידות נפח, ולא במידת משקל, לכן כשמודדים נוזלים אפשר פחות יותר לסמוך על המשקל כי ההבדלים פחות גדולים, אבל כשמדובר במוצקים חייבים להמיר את זה לנפח.
דני
12
למי שמתעניין באמת חובה לקנות את הספר (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רבי חיים נאה
ולאחר שיקרא את הסיפור, יעיין ב'אבני צדק' של ר' חיים נאה.
דובי גלעדי
11
לכל הגולשים הנכבדים! בל נחשוב אנו לדבר ח"ו על גדולי עולם בימינו אנו וגם אז, לגדולי הדור יש זכות דיבור, לא לנו! גם הראב"ד היה יוצא בהתקפות חריפות ביותר על הרמב"ם, הרבה יותר ממרן, אף אחד לא התרגש יותר מדאי הרמב"ם נישאר הרמב"ם והראב"ד נישאר הראב"ד, אין זה הוריד מגדולתם כמלא נימא, "כך היא דרכה של ת
יאיר
אותו דור.ולא זה בדיוק כמו הרפורמים
פרץ
10
צפיתי במלא הקטע ופשוט התענגתי מסדר הדברים של מרן. הכל כמנח בכיסתיה ממש. מומלץ לכל אחד לצפות במלא הקטע ולינוק מעט קדושה.
אליהו
9
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חומרא בעלמא
8
אני אוהב את הגר‏"ע אהבת נפש וכל המלעיגים עליו כדאי להם שיחזרו בעצמם כי אם לא שידעו שנשיכתם נשיכת נחש וכו‏'‏ (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי) לכל הגולשים הנכבדים! בל נחשוב אנו לדבר ח"ו על גדולי עולם בימינו אנו וגם אז, לגדולי הדור יש זכות דיבור, לא לנו! גם הראב"ד היה יוצא בהתקפות חריפות ביותר ע
ינון כהן
7
ההתבטאויות הקמפיין ההיסטורי של הרב עובדיה קשוח ורווי מאבקים, ולשיאיו הוא מגיע בעיקר מול שלוש עדות עיקשות במיוחד: המרוקאים, התימנים והעיראקים, בני עדתו של הרב עובדיה. המרוקאים שסירבו לציית לדרישתו הבלתי מתפשרת לוותר על מנהגיהם הייחודיים חטפו כבר בעבר מקלחות של צוננים מהרב. "אנשים עקשנים שבאו
המשקיף
מאמר ישן נושן, מאיפה שאבת אותו כעת?
לוי אוחיון
מדובר במחלה קשה שהוא סובל ממנה, קנאה ושנאה נגד גדולי ישראל אותם הוא משמיץ בכל דרך. הוא ממוצא מזרחי וליתר דיוק מרוקאי, אך מתבייש ממוצאו והיה מת להיוולד אשכנזי ליטאי או לפחות חבדניק, וזוהי כל הבעייה, שאנשים שמתביישים ממוצאם הם הכי גרועים, הם לא טבעיים, ומפתחים מידות רעות, במקום שיתפתחו בצורה טבעית וח
ה' ירחם
6
הלם וזעזוע מדברי הבלע ממנהיג הרוחני של ש"ס (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משה בליטאי
הליטאים מתביישים בנושא מידות התורה, כיון שהפסידו במערכה ורק פוסקים בודדים נוטים לשיעורי חזו"א, בעוד כל העולם נוהג בשיעורי הגר"ח נאה.
חיים בלבן
כנראה שלא למדתם מספיק!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
בת מלך
שהוא הקטין את השיעור של "שמינית שבשמינית" גאוה שמותר שיהיה לתלמיד חכם
יהודי
5
עם כל הכבוד לגאון רבבי עובדיה יוסף-למה לזלזל באשכנזים וביחוד בגדולים שהם גדולים גם לנו הספרדים? אם דעתו לחלוק, זו זכותו וחובתו-אבל זילזול?! האם הפוסקים האשכנזים אינם סומכים ומביאים את דעות הספרדים? חללילה! בודאי שכן! ואם אנו קיבלנו פסק מרן, מדוע איננו כותבים סת"ם כדעתו??? ועוד הלא מרן מחמיר בשביע
יהודה טולדנו
בודאי שכן? אתה חי פה? זילזול? אין יותר זילזול מהזילזול של "הגדולים" האלה בגדולים שלנו לדורותם.למה דיברי החזו"א הלכה למשה מסיני? כאב הלב על ספרדי כמוך. Pinny.D
Pinny
4
רק גדול אמיתי ענק התורה ממש יכול להם מבלי לחשוש מנחת זרועם של בריוני בני ברק הידועים עוד ינובון בשיבה
ס"ט
3
למה לא תציינו את דעתו ההילכתית של מרן הרב בלי להוסיף צבע צהוב ולגרום להחטיא אנשים לדבר על רב זה או או אחר
יואב ז
2
תראו בספרים שיעורי ציון של הרב נאה, ובתגובה כותב הסטייפאלער בספרו שיעורין דאורייתא, מה שכותב הש"צ, ומגיב הרב נאה מה שכותב השד
נאה
1
נראה מה יש לכם לומר נראה עד לאן צביעותכם תגיע כשתגנו את מרן על פגיעה בגדולי ישראל ועל הוצאת שם רע ועל ביזוי ת"ח נו עזי פנים בואו נראה אותכם עכשיו
ליטאי מפוכח
אינני רואה שהתפכחת-עזי פנים? ואולי לך יש בושת פנים? אולי! אבל שאתה לא תמחה על פגיעה בכבודו של החזון איש? נן, עלמא דשיקרא! אתה אולי מחניף למשהוא? ח"ו, אתה כלי עושה שלום! כל הכבוד!
יהודה
איזו תגובה מטומטמת
ידעיה הפניני
איזו תגובה מטומטמת
זכריה ליבוביץ

אולי גם יעניין אותך:

עוד בשיעורי הרב עובדיה יוסף: