נגידת בנק ישראל: 'תכנית לפיד תביא לעליית מחירים'

הנגידה, ד"ר קרנית פלוג, יוצאת נגד תכנית לפיד למתן פטור ממע"מ ברכישת דירה ראשונה: "היא עלולה להגביר את הביקושים לדירות חדשות ולהביא לעליית מחירים נוספת" (כלכלה)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
הנגידה ד"ר קרנית פלוג ((צילום: פלאש 90))

שר האוצר יאיר לפיד אמנם הצליח להשיג אישור לתכניתו הכוללת מתן פטור ממע"מ ברכישת דירה ראשונה, אולם כעת נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג, מצטרפת לביקורת נגדה וטוענת כי החוק עלול להביא לעליית מחירים וכי מי שירוויח מכך יהיו הקבלנים עצמם ולא רוכשי הדירות.

נגידת בנק ישראל אמרה כי "חלק גדול מההטבה ילך לקבלנים ולא למי שההטבה מיועדת. יש להניח שעל כל דירה יהיו כמה קופצים ויש סכנה להסדרים לא פורמלי בין הקבלנים לרוכשים". לדבריה, "ברגע שמחליטים על מע"מ אפס יהיה קשה לוותר כי יש להטבות נטייה להתרחב ולהתקבע. יש פטורים ממע"מ שקשה לוותר עליהם. עוד פטור יערער את הבסיס של המס".

עוד הוסיפה ד"ר קרנית פלוג כי "חלק מהתכנית זה לנסות ולפקח על המחירים שבכל דירה יהיה מחיר – אבל מאוד קשה לפקח על מוצר שהוא לא סטנדרטי. הדבר ידרוש מפרטים מאוד מסובכים ויהיה קשה לפקח. הסיכון במצב כזה שבסופו של דבר אני צופה עלייה במחירי הדירות".

לדברי הנגידה, בעקבות ההטבה יגברו הביקושים לדירות חדשות בלבד, מה שיוביל לעליית מחירים: "הפתרון היסודי לבעיה של עליית מחירי הדיור טמונה בגידול בהיצע מתמשך שיכלול אזורי ביקוש וזה דרך המלך. ההחלטה על מע"מ אפס לרוכשי דירה ראשונה לא הולכת בכיוון הזה. היא עלולה להגביר את הביקושים לדירות חדשות לאותן דירות שעומדות בקריטריונים שנקבעו. לכן היא עלולה להביא לעלילת מחירים נוספת".

פלוג אומרת כי כעת שאושר החוק לא ניתן יהיה לבטלו וגם אם ירצו בכך בעתיד, יהיה קשה לעשות זאת: "ברגע שמחליטים על מע"מ אפס יהיה קשה לוותר כי יש להטבות נטייה להתרחב ולהתקבע. יש פטורים ממע"מ שקשה לוותר עליהם. עוד פטור יערער את הבסיס של המס. את מה שאמרתי כאן אמרתי גם בקבינט הדיור".

טרם אישור החוק, סם אולפינר, נשיא הכבוד של התאחדות הקבלנים, אמר ל"כיכר השבת" כי "התכנית הזו משפיעה מפני שאנשים לא קונים דירות וזה עצר את השוק. אף אחד לא יודע מה הולך להיות. לעתה עתה לא מוכרים ולא קונים, יש מעט מאוד מכירות. אנשים מצפים לנסים".

אולפינר, בעל ניסיון רב בתחום הנדל"ן, אומר כי בעקבות התכנית אין התחלות בנייה חדשות: "ברגע שלא קונים דירות, אז הקבלנים עוצרים את הבנייה ולא מתחילים פרויקטים חדשים. אם תסתכל בסטטיסטיקה של הלמ"ס, תראה שישנה ירידה משמעותית בהתחלות הבנייה בחודשיים האחרונים ושאף קבלן לא רוצה להסתכן עד שלא יידעו באופן מפורש מה עומד להיות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר