תחזית עגומה

בפעם השביעית: בנק ישראל מעלה את הריבית ב-0.5% ל-3.75%

בנק ישראל הודיע על העלאת הריבית בשיעור של 0.5%. בכך, שיעור הריבית יעמוד על 3.75% ושיעור ריבית הפריים יעלה בהתאם ל-5.25% (כלכלה)

מישאל לוי | כיכר השבת |
בנק ישראל | ארכיון (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

בפעם השביעית ברציפות: בנק ישראל הודיע היום (שני) על העלאת הריבית בשיעור של 0.5%. בכך, שיעור הריבית הבסיסית בישראל יעמוד על 3.75% ושיעור ריבית הפריים יעלה בהתאם ל-5.25%. זהו השיעור הגבוה ביותר מאז שנת 2008.

בעקבת העלאת הריבית, צפויה התייקרות נוספת לבעלי המשכנתאות הצמודות לריבית הפריים וכן למי שלקח הלוואות או שנמצא במינוס.

בין הסיבות לתחזיות המעודכנות, ניתן למנות בין היתר את מדיניות הבנק הפדרלי בארה"ב, שהודיע בהחלטת הריבית האחרונה שלו כי המדיניות המוניטרית ההדוקה צפויה להימשך וכי הריבית לא תרד במהלך 2023. בארה"ב האינפלציה כרגע בירידה ובישראל בעלייה, לאחר שנים בהן האינפלציה בישראל הייתה נמוכה יותר מארה"ב.

סיבה נוספת היא האינפלציה בישראל, שהגיעה בנובמבר לקצב שנתי של 5.3% ואף צפויה להמשיך לעלות במדד דצמבר שיפורסם בעוד כשבועיים. בבנק ישראל מודאגים מהאינפלציה וצפויים לשמור על ריבית גבוהה בניסיון למתן אותה כדי להקטין את כמות הכסף בשוק ולנסות להביא לירידת המחירים.

בבנק ישראל ציינו כי האינפלציה בישראל עומדת על 5.3% ב-12החודשים האחרונים. עם זאת, חלה התמתנות מסויימת בחלק מסעיפי המדד והציפיות לאינפלציה לכל הטווחים נמצאות בתוך תחום היעד.

עוד ציינו כי הפעילות הכלכלית במשק איתנה, אך נראה שקצב הצמיחה האט ביחס למחצית הראשונה של 2022. שוק העבודה מוסיף להיות הדוק, אף שבחודשים האחרונים חלה התמתנות מסוימת בנתוני התעסוקה.

חטיבת המחקר של הבנק עדכנה את התחזית המקרו-כלכלית שלה ומעריכה שהתוצר צפוי לצמוח בשנת 2023 בשיעור של 2.8% ובשנת 2024 בשיעור של 3.5%, כך שרמת הפעילות הנגזרת מהתחזית עודנה איתנה, ובפרט בהשוואה בין-לאומית.

מחירי הדירות עלו ב-12 החודשים האחרונים בקצב גבוה באופן משמעותי. עם זאת, מספר התחלות הבנייה וההיתרים ממשיכים להיות גבוהים בהשוואה לעבר, מספר העסקאות לרכישת דירה והיקף המשכנתאות שניטלו ממשיכים לרדת.

מאז החלטת המדיניות האחרונה, נחלש השקל מול הדולר ב-1.6%, מול האירו ב-5.8% ובמונחי השער האפקטיבי ב-3.4%.

בעולם, נמשכת ההאטה בקצב הפעילות והסיכון למיתון עולה. סביבת האינפלציה מוסיפה להיות גבוהה, אולם בארה"ב מגמת התמתנות האינפלציה נמשכת, וסימנים ראשונים להתמתנות האינפלציה נרשמו גם בגוש האירו ובבריטניה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר