הכתב הצבאי ישראל קצובר:

חיסול ג'עברי סוגר חשבון עם האיש ומשפחתו מ'פרעות חברון'

"חיסול ג'עברי סוגר חשבון עם האיש ומשפחתו מ'פרעות חברון' דרך שליט ועד ל"קסאמים" של היום, הפגיעה הייתה בצמרת חמאס" כך אומר הפרשן הצבאי ישראל קצובר ל'כיכר השבת'. לדברי קצובר: "השלב הראשון אכן היה התמקדות בפגיעה בצמרת של החמאס. אנחנו שמענו על חיסולו של הרמטכ"ל של הזרוע הצבאית בחמאס, ג'עברי אך ממש באותו זמן היו עוד סיכולים ממוקדים ובכירים נוספים בחמאס נפגעו. בוודאי נשמע על כך מאוחר יותר"

יוסף פאר | כיכר השבת |
ישראל קצובר (צילום: כיכר השבת)

שעות לאחר חיסולו של מפקד חמאס אחמד ג'עברי, מעניק הכתב הצבאי הוותיק ישראל קצובר ראיון מיוחד ל"כיכר השבת", בו הוא אומר, שמדובר בסגירת חשבון מ'פרעות חברון'.

קצובר גם מזכיר, שכבר בעבר ניסה צה"ל לחסל את ג'עברי במשך מספר פעמים.

חיסולו של רמטכ"ל החמאס, אחמד ג'עברי, פותח בעצם פעולה צבאית ישראלית גדולה ברצועה?

לא פותח, אלא כבר פתח. בעצם מדובר בפעולה רחבה שהיא בעצם "טיפול שורש" במגוון הסכנות והאיומים, הקיימים ברצועת עזה.

אתה מדבר על פעולה רחבה. האם זו הולכת להיות גם פעולה קרקעית?

מדובר במבצע ששמו "עמוד ענן", והעמוד הזה, עשוי להשתנות על פי ההתפתחויות שיהיו בשטח, תגובות החמאס ושאר הארגונים. בעצם מדובר במה שקרוי בלשון הצבאית "פעולה מתגלגלת". אתה מתחיל את השלב הראשון, ומוכן לביצוע השלבים הבאים על פי מה שהצד השני יעשה.

אז השלב הראשון כלל פגיעה ברמטכ"ל של החמאס, במשמעות של חזרה לסיכולים הממוקדים שהכרנו בעבר הרחוק.

השלב הראשון אכן היה התמקדות בפגיעה בצמרת של החמאס. אנחנו שמענו על חיסולו של הרמטכ"ל של הזרוע הצבאית בחמאס, ג'עברי אך ממש באותו זמן היו עוד סיכולים ממוקדים ובכירים נוספים בחמאס נפגעו. בוודאי נשמע על כך מאוחר יותר. מיד אחר כך תקפו כלי טייס ישראליים שורה של מטרות ויעדים איכותיים שכללו מחסנים שבהם היו טילים ובראשם אותם טילים מסוג פאג'ר-5 שבאמצעותם נערכו לפגוע בגוש דן ובמרכז הארץ וכן שורה של יעדים אחרים.

ואפשר כבר לומר שאלו הושמדו, ואיום שיגור הטילים ארוכי הטווח חלף?

הפגיעות היו מדויקות ושמיה של רצועת עזה נראים בשעה זאת שאנחנו מדברים כעמוד ענן של אש והרבה פיח ואבק. הפגיעות היו טובות. אך זה לא אומר שלא נשארו להם טילים, שבהם יוכלו לעשות שימוש ולכן הסכנה לשימוש במה שנשאר קיים. אתה אף פעם לא יכול להגיע למצב שבו אתה במכה אחת מחסל את הכל.

אתה ממליץ למי שקורא אותך עכשיו, לשנות מאורחות חייו, לשהות ליד חדרים ממוגנים או מקלטים. בעצם להיערך לקראת אפשרות שתחול הסלמה?

אני לא הכתובת להמלצות מן הסוג הזה. בשביל זה יש את אנשי פקוד העורף. אך בהחלט שזהירות מתבקשת ובעיקר למי שגרים באזורים הקרובים לרצועה, ובכל אותם מקומות שכבר ספגו בעבר טילים. מעל ומעבר לכך, כיהודים אנו יודעים שתפילה תמיד עוזרת.

מדובר עד כה בפעילות אווירית. האם זה יכול להתגלגל גם לכניסה קרקעית ישראלית לתוף הרצועה?

צה"ל נערך לכל האופציות, כולל כמובן כניסה צבאית גדולה לתוככי הרצועה. אם כמובן יהיה צורך. והצורך יתברר על פי התגובות וההתפתחויות בשעות הקרובות. ישראל לא רוצה בפעולה קרקעית. אך אם המציאות תדרוש זאת, כל האופציות פתוחות. ההחלטה היתה לפגוע במרכזי השליטה ובצמרת הטרוריסטים. אם אלו ירחיבו את תגובותיהם, ולמשל ישגרו טילים רבים מתוככי הרצועה, ישראל תיאלץ להיכנס במהירות לרצועה כדי לבלום ירי זה. בכך לא צריך להיות ספק.

האם אפשר לנסות ולהגדיר את מטרת הפעולה של צה"ל ברצועה?

צה"ל ביצע פגיעה נרחבת ביכולות השיגור ארוך הטווח, (מעל 40 ק"מ) של החמאס והגי'אהד האיסלאמי תוך שהוא מסב נזק משמעותי למערכי השיגור התת-קרקעיים ולמחסני אמצעי הלחימה של ארגוני הטרור ברצועת עזה. מטרת התקיפה היא לשבש את יכולות השיגור של ארגוני הטרור ולפגוע בהתעצמות של ארגוני הטרור. צריך לזכור שרצועת עזה הפכה לבסיס איראני קדמי והיא מעמידה את תושבי ארץ ישראל תחת ירי של טילים וטרור בלתי נסבלים.

וכמה זמן זה יכול להמשך?

צה"ל אומר שהוא ימשיך ויתקוף יעדים המהווים בסיסים לטרור כנגד ישראל כל הזמן שיהיה צורך. אני לא בטוח שגם המתכננים יודעים. במבצעים מן הסוג הזה יודעים מתי מתחילים ולא יודעים מתי זה יסתיים.

נחזור אל געברי. ישראל באה אתו חשבון, על חטיפת שליט, על שיגור הטילים לשטח המדינה...

סליחה שאני מפסיק אותך... ישראל באה חשבון עם ג'עברי האיש וג'עברי הסמל. ישראל באה חשבון עם משפחת ג'עברי שאתה יש לה חשבון ארוך מאד מאז סבא של ג'עברי זה עמד בראש מבצעי הטבח שהיה ביהודי חברי בפרעות תרפ"ט. בשנות החמישים ברחו רבים מבני משפחת ג'עברי לעזה מחשש שהיהודים יפגעו בהם בחברון. מוחמד ג'עברי ספג הרבה מהגנים של אבות אבותיו, למרות שהוא עצמו כבר נולד בעזה. הוא היה ראש וראשון לכל תקיפה וידיו מגואלות בדמם של יהודים רבים לאורך שלושת העשורים האחרונים. הוא היה המארגן והמוביל של חטיפת גלעד שליט, ידע כל הזמן היכן הוא נמצא ותכנן בזמן האחרון חטיפות נוספות.

והוא כמובן היה אחראי לשיגור מאות שלטילים לשטח ישראל ובכלל זה כל הטילים מן השבוע האחרון...

כמי שעמד בראש ארגון החמאס בשנים האחרונות הוא עסק ישירות בהוצאת פיגועי תופת רבים כנגד מדינת ישראל. האיש הצטרף לחמאס ב-1995, לאחר שחרורו מהכלא הישראלי. ב-2004 החל לבסס את מעמדו כאחד מבכירי הזרוע הצבאית. הוא ביצע ופיקד על פיגועים רבים דרך סיני כנגד מדינת ישראל, לרבות חטיפתו של גלעד שליט, וכמובן שהוא היה גם אחראי לירי המסיבי של מאות טילים ופצצות מרגמה לישראל בשנים האחרונות.

ומדוע המתינו את כל הזמן הזה? מדוע לא חיסלו אותו עד עכשיו?

היו לפחות 4 ניסיונות לפגוע בו, אך הוא הצליח לחמוק. פעמיים פגוע בבית ובמכונית שבהם היה, אך לא הצליחו. הפעם הטיל פגע במכונית בה נסע.

זו בוודאי עדות טובה ליכולת גורמי המודיעין הישראלי, שלא רק ידעו היכן הוא נמצא...

בהחלט שזה מעיד משהו על המידע הרב שיש לישראל, על הנעשה בצמרת ארגוני הטרור. הפגיעה מעידה גם על היכולות האיכותיות של המבצעים.

אתה אומר שזו פעולה מתגלגלת. עד מתי יכולה פעולה זו, "עמוד הענן" להמשך?

האישור שניתן לצה"ל מן הדרג המדיני היה לפתוח בפעולה כירוגית רחבה, נגד הרבה יעדים בעת ובעונה אחת. וגם שלב זה לא תם. הוא בוודאי יימשך עוד שעות ואולי ימים. אם תבוא התפתחות חדשה, יפנו בוודאי הרמטכ"ל וצמרת צה"ל לדרג המדיני ויבקשו להרחיב את הפעולה. אין ספק שהאישור יינתן. הערב תתקיים ישיבה של פורום הקבינט הבטחוני, שם יקבלו ראש הממשלה והשרים דיווח על המתחולל בשטח ושם גם יפלו החלטות על ההמשך.

ולבסוף, שאלה אחרונה. אם היית צריך לשים את האצבע, ולומר מה בדיוק רוצה ישראל להשיג בפעולה זאת, מה היית אומר?

הייתי אומר שישראל רוצה להשיב לידיה את כוחה המרתיע שהתמוסס לה בשנים האחרונות. בסיומה של המערכה הזאת, שתסתיים מתי שתסתיים, תרצה ישראל להגיע להסכם רחב ככל האפשר שיבטיח שאין עוד פעולות מסוג זה לא בגבול הרצועה ולדעתי גם בגבול סיני. צריך להתפלל שנשיג זאת

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר