40 שנה למלחמת יום כיפור: ההקלטות מ"הבור" נחשפות

40 שנה למלחמת יום הכיפורים, חושף ארכיון צה"ל את ההקלטות הנדירות מ'הבור' • רמטכ"ל צה"ל דאז דוד (דדו) אלעזר נשמע אומר: "חברל'ה, אנחנו עכשיו בשפל הבלימה... חברל'ה, אנחנו עכשיו בשפל הבלימה ואנחנו צמאים" • האזינו (צבא)

ב. ניסני | כיכר השבת |

40 שנה לאחר מלחמת יום הכיפורים, חושף ארכיון צה"ל במשרד הביטחון את ההקלטות הנדירות מבור חיל האוויר, בהן נשמעים בכירי הצבא דנים במצב אליו נקלעה ישראל, ובאפשרויות לנצח את המערכה.

באותו יום, 7 באוקטובר שנת 1973, מספר שעות לאחר תחילת הקרבות בדרום והצפון, נמצאים בבור חיל האוויר שר הביטחון משה דיין, הרמטכ"ל דוד אלעזר (דדו) ומפקד חיל האוויר בני פלד, המקבלים עדכונים שוטפים על המצב בחזיתות השונות. כשלאחריהם התקבלה ההכרעה הישראלית - לבצע תקיפות בלב סוריה.

"זו מלחמה על ארץ ישראל", אמר לנוכחים שר הביטחון משה דיין, שחשש מהמצב החמור אליו נקלעה ישראל.

הרמטכ"ל דוד אלעזר, מנסה לשמור על קור רוח במהלך הדיונים בבור, ומדרבן את אנשי חיל האוויר לפעול ולעצור את המתקפה. "חברל'ה, אנחנו עכשיו בשפל הבלימה ואנחנו צמאים, זה היום של חיל האוויר, עכשיו זה פה".

מפקד חיל האוויר דאז, האלוף בני פלד, נשמע אומר בהקלטות: "לפי דעתו של שר הביטחון שחזר משם, שלפי דעתו אנחנו עומדים כנראה לפני הרס הבית השלישי. וגם אם אריק וגורודיש ילכו להתקפת נגד הלילה והם ייכשלו... אז אין בין התעלה ותל אביב משהו שיעצור. עכשיו, אני לא מקבל את זה".

"הם רצו כמעט ללכת ולייצב קו כאן, איפה שסוללות הטילים שלנו, ולהחזיק, ולגשת אחר כך ולעשות מו"מ? אני לא מוכן לזה, אז קדימה, אני רוצה להרוס את הגשרים וזה לא קשה. זה יעלה קצת מטוסים אבל צריך לעשות את זה. שמעתם? עכשיו אני עוזב אתכם, תעשו את זה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות