הנאום, הסערה וההבהרה

סגן הרמטכ"ל: מפחיד לזהות אצלנו תהליכים כמו לפני השואה

סגן הרמטכ"ל, אלוף יאיר גולן, נשא נאום תוכחה בו אמר כי הוא מזהה אצלנו תהליכים שקרו בגרמניה לפני השואה, וחולל סערה. הבוקר הוא מבהיר: לא התכוונתי להשוות לתקופת הנאצים (חדשות, צבא)

ב. ניסני | כיכר השבת |
אלוף יאיר גולן. ארכיון (צילום וידאו: עידו ארז - ynet; תמונה: Gefen Reznik/דובר צה"ל)

הנאום, הסערה וההבהרה: סגן הרמטכ"ל, אלוף יאיר גולן, נאם אמש (רביעי) בטקס יום השורה במכון משואה בתל יצחק, ואמר כי מפחיד אותו לזהות אצלנו תהליכים כפי שקרו לפני השואה, אך בעקבות הסערה שעוררה ההשוואה שעשה, פרסם הבהרה.

בנאומו, אמר אלוף גולן כי "השואה חייבת להוביל אותנו לחשיבה על אודות חיינו הציבוריים, ועוד יותר מכך, היא חייבת להוביל את כל מי שיכול, ולא רק את מי שרוצה, לשאת באחריות ציבורית. כי אם יש משהו שמפחיד אותי בזיכרון השואה, הוא זיהוי תהליכים מעוררי חלחלה שהתרחשו באירופה בכלל, ובגרמניה בפרט, אז לפני 70, 80 ו-90 שנה, ומציאת עדות להם כאן בקרבנו בשנת 2016".

"השואה, בעיניי, חייבת להביא אותנו להרהורים עמוקים בדבר טיבו של האדם היא צריכה להביא אותנו להרהורים מעמיקים בדבר אחריותה של מנהיגות, ובדבר איכותה של חברה, והיא חייבת להוביל אותנו לחשיבה יסודית על איך אנחנו, כאן ועכשיו, נוהגים בגר, ביתום ובאלמנה ובאלו שדומים להם", אמר סגן הרמטכ"ל.

"הרי אין יותר קל ופשוט מלשנוא את הזר; אין יותר קל ופשוט מלעורר חרדות ומלהלך אימים; אין יותר קל ופשוט מהתבהמות, התקרנפות והתחסדות", הוסיף גולן. "ביום השואה ראוי לדון ביכולתנו שלנו לעקור מקרבנו ניצנים של חוסר סובלנות, ניצנים של אלימות, ניצנים של הרס עצמי בדרך ההידרדרות המוסרית. למעשה, יום השואה הוא הזדמנות לחשבון נפש. אם יום הכיפורים הוא יום חשבון הנפש הפרטי, אז ראוי ואף הכרחי, שיום השואה יהיה גם, יום חשבון הנפש הלאומי, ובחשבון הנפש הלאומי אנו חייבים לכלול תופעות עוכרות שלווה".

בנאומו, התייחס סגן הרמטכ"ל גם לירי של החיל אלאור אזריה במחבל המנוטרל בחברון ואמר כי "חריגות בשימוש בנשק, ופגיעה בטוהר הנשק אירעו בתולדות צה"ל מאז היווסדו. גאוותו של צה"ל, מאז ומעולם, נסובה סביב יכולתנו לתחקר אירועים קשים ללא משוא פנים, לתחקר התנהלות בעייתית באומץ, וליטול אחריות מלאה על הטוב, אך גם על הרע והפסול. לא הצטדקנו, לא כיסינו, לא טייחנו, לא קרצנו עין ולא תירצנו.

"דרכנו הייתה ותהיה דרך האמת והנשיאה באחריות, גם אם האמת קשה והאחריות כבדה. אנו מאמינים מאוד בצדקת דרכנו, אך לא כל דבר שאנו עושים צודק. אנו בוטחים ברמתו המוסרית של צה"ל כארגון, אך איננו מתעלמים מחריגות של פרטים. אנו דורשים מחיילינו בדיוק את מה שאנחנו דורשים מעצמנו, ועומדים על כך, שדוגמה אישית תהיה טבע שני לכל מפקד".

סגן הרמטכ"ל סיים את נאומו ואמר כי "ביום השואה, עת אנו מתייחדים וזוכרים את ששת המיליונים מבני עמנו שנטבחו על אדמת אירופה, חובה עלינו לזכור את ששת המיליונים ועוד חצי מיליון, החיים כאן, ולשאול עצמנו מהי תכלית חזרתנו לארצו, מה נכון לקדש ומה לא, מה נכון להעלות על נס ומה לא, ובעיקר, איך עלינו לממש ייעודנו כאור לגויים וכחברת מופת. רק סוג כזה של זיכרון יש בכוחו להוות מצבה חיה ונושמת לבני עמנו – מצבה ראויה, מצבת אמת".

בעקבות דבריו וההשוואה שעלתה מהם בין מה שקורה כיום בישראל לבין מה שקרה בגרמניה הנאצית לפני השואה, עוררו סערה ציבורית

יו"ר 'הבית היהודי', שר החינוך נפתלי בנט, צייץ על הדברים: "רגע לפני שמכחישי השואה יהפכו מילים שגויות אלו לדגל. רגע לפני שחיילינו יושוו לנאצים חלילה בהכשר מגבוה. סגן הרמטכל שגה. ועליו לתקן מיד".

יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג צייץ מנגד כי "סגן הרמטכ"ל הוא מפקד אמיץ. המופרעים שיתחילו לצרוח עכשיו נגדו צריכים לדעת: כך נשמעים מוסר ואחריות. אנחנו לא ניבהל מזעקות וניבולי פה ונמשיך לגבות את צה"ל ומפקדיו. תמיד".

הבוקר, בעקבות הסערה, פרסם דובר צה"ל הבהרה בה נאמר כי "סגן הרמטכ"ל מבקש להבהיר שלא היתה לו שום כוונה להשוות בין צה"ל ומדינת ישראל לתהליכים שהתרחשו בגרמניה לפני 70 שנים. ההשוואה אבסורדית ומשוללת כל יסוד, ולא הייתה שום כוונה ליצור הקבלה כזאת או למתוח ביקורת על הדרג המדיני. צה"ל הוא צבא מוסרי השומר על טוהר הנשק וכבוד האדם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר