לקח מ'צוק איתן'

הנגמ"ש החדש של צה"ל - על גלגלים. צפו

הנגמ"ש החדש, הוא הכלי המיוצר לראשונה כלקח ממבצע "צוק איתן" והתקרית הקשה בשכונת שג'אעיה בצפון הרצועה, שבה נהרגו שבעה לוחמי גולני, בהם אורון שאול המוגדר חלל שמקם קבורתו לא נודע. צפו (צבא)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
הנגמ"ש החדיש (צילום: משרד הביטחון)

נגמ"ש "איתן", נגמ"ש העתיד של צה"ל, נחשף: מנהלת טנק המרכבה במשרד הביטחון השלימה את פיתוח דגם הנגמ"ש הגלגלי הראשון, וכבר בשבועות הקרובים הוא יחל בניסויים. בניגוד לנגמ"ש הישן והמוכר, ה"איתן" ינוע על שמונה גלגלים ולא על שרשראות.

35-30 טונות הוא משקלו של הכלי, והספק המנוע שלו הוא 750 כוחות סוס, ההנעה - היא 8X8. בין היתר, הוא יוכל לנוע על כבישים בלי צורך במוביל, במהירות מרבית של 90 קמ"ש, ובדומה לנמ"ר – הוא יוכל לשאת עליו 12 חיילים ויהיו עליו מערכות הגנה אקטיביות ומערכות לחימה שיכללו עמדת נשק קטנה עד כלי לחימה בעל צריח בינוני ותותח 40-30 מ"מ.

תת-אלוף ברוך מצליח, ראש מנהלת טנק המרכבה במשרד הביטחון, מסביר: "את נגמ"ש ה'איתן' פיתחנו כלקח מ'צוק איתן'". מדובר, לדבריו, על כלי רב-תכליתי עם יכולת לחימה וקרב, במותאם לצרכים ולתנאי השטח של ישראל. "יש לו יתרונות והוא אינו מחליף את הנמ"ר, אלא נוסף עליו. זה כלי שיש לו יכולת נסיעה מהירה על כבישים, ויכולת ניוד מהירה בין גזרות לחימה, והוא ייתן אפשרות להעביר כוחות במהירות", אומר תא"ל מצליח.

במשרד הביטחון מבהירים, כי בימים אלה מתחילים הניסויים על הכלי, בעיקר כדי לבדוק את יכולות המיגון שלו ואת יכולותיו המבצעיות. בחודשים הבאים תתקבל החלטה על היקף הצטיידות בכלי הזה. תא"ל מצליח סירב לנקוב במחירו של הכלי ואמר כי לא נוהגים לעשות כך כפי שבעולם לא מוסרים נתונים כאלה: "אנחנו שומרים את הנתון הזה אצלנו, ועלותו זולה משמעותית מכלל הכלים בעולם". לדבריו, יתרונות של כלי עם זחל דוגמת נגמ"ש הוא המיגון והשרידות שלו בשדה הקרב, והעובדה שיותר קשה לפגוע לו ביכולות הניידות ורמת עבירות גבוהה. לעומתו, הכלי הגלגלי החדש בעל יתרונות גם כן, על אף שאינו בעל רמת שרידות כמו של הנמ"ר. "ניסינו לסחוט כמה שיותר מיגון על הכלי, ועדיין הוא פגיע יותר בשדה הקרב, אבל יכולת הניידות שלו מאפשרת ניוד מהיר ללא צורך במוביל".

כזכור, בעבר התרחשו אסונות בנגמ"ש ה-M-113 המיושן לא רק בשג'אעיה, אלא עוד קודם. בצה"ל עוד מחזיקים אלפי נגמ"שים כאלה ורק מאות כלים מסוג נמ"ר. ה"איתן" יכול כעת לשנות מעט את המצב ולאפשר לכוחות לנוע בכלי מתקדם יותר. זהו רכב משוריין עם עמידות טובה ומיגון מפני מטעני צד ומטעני גחון, ובשלב הראשון הותקנה עליו מערכת "מעיל רוח" ונבחנות יכולות הגנה נוספות.

על אף העובדה שהידע והפיתוח הוא ישראלי, עדיין לא ידוע היכן יהיה הייצור שלו בפועל, ויש משמעות להיקף התקציב והשימוש בכספי הסיוע המוקצים לפרויקט. "אמורים להיות מאות כלים כאלה שיצטרפו לנמ"ר, ובין שנתיים לשלוש מהרגע שתהיה החלטה, אפשר יהיה להתחיל להצטייד בהם", הוסיף תא"ל מצליח. "בנינו את זה כך, שכבר במהלך התוכנית הרב-שנתית שיזם הרמטכ"ל אפשר יהיה להתחיל להצטייד בכלים הללו. ייצור של מאות כלים הוא עניין של כמה שנים, ואפשר לייצר עשרות כלים בשנה. קצב ההצטיידות תלוי בגובה התקציב", מסיים תא"ל מצליח את דבריו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר