נתניהו מנסה להרגיע: ההקפאה זמנית

רק 48 שעות חלפו מאז תחילת ביצוע ההקפאה בפועל והשטח כבר בוער. אמש מנעו תושבים כניסת פקחים לישוביהם. נתניהו ניסה הערב להרגיע את המתיישבים, אך ללא הצלחה. היום ומחר יהיו ימי מבחן. ראשי ההתיישבות מכינים היום הפתעה בגוש עציון. סיכום היום השני להקפאה

יוני גבאי | כיכר השבת |
נתניהו (פלאש 90)

עימותים רבים בין מתיישבים לפקחים של משרד הביטחון נרשמו במהלך היום החולף, בתום היום השני למימוש ההקפאה ביו"ש.

רק 48 שעות חלפו מאז תחילת ביצוע ההקפאה בפועל והשטח כבר בוער. היום מנעו תושבים כניסת פקחים לישוביהם. ראש הממשלה בנימין נתניהו ניסה הערב להרגיע את המתיישבים, אך ללא הצלחה. היום ומחר, אומרים המתיישבים מחד ואנשי משרד הביטחון מן העבר השני, יהיו ימי מבחן. בתום ימים אלו נדע כולנו אם הצבא והמשטרקה מצליחים לאכוף את הצווים או שביישובים ממשיכים לבנות בניגוד לכל הצווים והאיסורים.

ראשי המתיישבים אומרים שהםאמורים היום להפתיע במהלך מיוחד שיהיה באזור גוש עציון, אך לא מוכנים לספר מה בדיוק יעשו.

בסיכום היום השני להקפאה, מדברים המתיישבים על להבות אש בשטחים אך מן המנהל האזרחי מוסרים שבשטח היה יחסית רגוע ורק במקומות בודדים הפריעו התושבים לפעילות הפקחים אך גם זאת בלא להגיע לעימותים פיסיים.

במקביל להתנגדות להקפאה בשטח, מנסים אנשי הפורום המשפטי למען ארץ ישראל לפנות לבג"ץ בתקווה לקבל סעד דווקא משם. אתמול עתרו אנשי הפורום בדרישה לבטל את צו ההקפאה. הנימוקים שהועלו הם פורמאלים. הפורום טוען שבשל פגמים מהותיים שהיו בתהליך ההחלטה היא פסולה מלכתחילה. בית המשפט יתייחס לעתירה בימים הקרובים. אך התושבים לא תולים באנשי בג"ץ את תקוותם.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, חש שהשטח בוער וחבריו סוגרים עליו מכל עבר ובשל כך ניסה הערב להרגיע את המתנחלים, אך בלא הצלחה יתירה. בנאום שנשא בפתיחת ועידת עיתון "כלכליסט" אמר נתניהו שהחלטת הקבינט על הקפאת הבנייה ביהודה ושמרון אינה מעשה קבוע אלא מדובר בהליך חד פעמי וזמני, ובסיום עשרת החודשים אנחנו נחזור לבנות".

בדבריו שיגר נתניהו גם מסר לפלסטינים שלא יחשבו שההקפאה אומרת שמדינת ישראל חלשה ועליהם לדעת שעתיד הסדר הקבע ביהודה ושומרון ייקבע בתום המשא ומתן ולא יום אחד לפני כן".

גם שר הביטחון אהוד ברק, עסק היום בנושא הקפאת הבנייה בשטחים כאשר ביקר הבוקר באוגדת איו"ש שם שוחח עם חיילי גדוד המילואים הנמצא בגזרה למטרות ביטחון שוטף, וסביר להניח שישולבו גם בעימותים, אם יתפתחו עם המתיישבים.

לאחר מכן, קיים שר הביטחון דיון הערכות ליישום מדיניות הממשלה לגבי החלטת הקפאת התחלות בנייה באזור יהודה ושומרון. בדיון השתתפו ראש האגף המדיני ביטחוני במשרד הביטחון, עמוס גלעד, סגן הרמטכ"ל, האלוף בני גנץ, מפקד פיקוד מרכז, האלוף אבי מזרחי, מפקד מחוז ש"י של המשטרה, ניצב חגי דותן, מתאם הפעולות בשטחים, האלוף איתן דנגוט, ראש המנהל האזרחי באיו"ש, תא"ל יואב (פולי) מרדכי ונציגי מערכת הביטחון ומפקדים נוספים מהגזרה.

שר הביטחון אמר היום לעיתונאים שנלוו אליו "באתי לכאן כדי לראות את ההתארגנות בשטח הן לפעילות הביטחון השוטף, שבו מצב ביטחון השתפר לעין ארוך לעומת מה שראינו בשנים האחרונות, והן כדי לראות את הפעילות הנעשית לביצוע החלטת הממשלה בדבר השהיית הבנייה החדשה באיו"ש למשך 10 חודשים. צה"ל, ובעיקר המערכות של המנהל, של המשטרה ושל מג"ב, נערכים לוודא שההחלטה הזאת תתקיים. החלטות של ממשלה צריך לקיים וזה ייאכף בצורה מלאה, זה ייאכף בצורה שתבטיח כמה שיותר דו שיח עם המתיישבים. ההנהגה של יהודה ושומרון היא הנהגה אחראית, פטריוטית וציונית שעמדה בהרבה מבחנים. אני מאמין ומקווה שגם במבחן הזה נעמוד, כאשר אנו מבצעים את החלטות הממשלה".

היום עלתה גם השאלה, האם משרד הביטחון פועל בניגוד לחוק כאשר הוא מגייס פקחים למנהל האזרחי ביו"ש? השאלה עלתה מפנייה של ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי), חבר הוועדה לתקציב הביטחון, נראה שיתכן והתשובה חיובית. במכתב רשמי שנשלח לאלוף איתן דנגוט, מתאם הפעולות ביש"ע, כותב ח"כ אריאל כך: "בימים האחרונים התפרסם שבכוונתכם לגייס עשרות עובדים נוספים למנהל האזרחי ביו"ש ליחידת הפיקוח. כחבר בוועדה לתקציב הביטחון ולאחר בדיקה הנני להסב תשומת ליבך שאין לכך שום אישור, לא מבחינה תקציבית ולא מבחינת תקנים. לכן אבקשך לא לפעול באופן לא חוקי."

אריאל אמר כי נהלים אלו מזכירים לו ימים אחרים. "גם בזמן הגירוש מגוש קטיף דאגה הממשלה לדרוס כל מנהל תקין, והכול כדי להספיק ולהרוס כמה שיותר מהר. את המחיר של פזיזות ורשעות זו משלמים עד היום אחי תושבי גוש קטיף לשעבר", אמר.

שר אחר שהכעיס היום רבים, תוך כדי עיסוק בהקפאה, היה שר הרווחה יצחק הרצוג, שזכה לקיתונות רבים של ביקורת כאשר ביטל פגישה מיועדת עם גרשון מסיקה ראש המועצה האזורית שומרון, שאמורה היתה לעסוק בענייני משרדו, אך ורק מפני שמסיקה קרע אתמול את צו הקפאת הבנייה שקיבל מפקחי משרד הביטחון.

"קריעת צו ההקפאה היא התרסה כלפי הסמכות השלטונית הלגיטימית והנבחרת של מדינת ישראל. מעשהו של מסיקה, כנבחר ציבור, חותר תחת אושיותיה של ישראל כמדינה דמוקרטית", אמר הרצוג. מסיקה הגיב על דברים אלו, שהוא מתפלא על שהשר הרצוג מערב מין בשאינו מינו, שכם הדיון ביניהם היה אמור להיות על מצוקותיהם של תושבי השומרון בתחום שהשר מופקד עליו. "אך אם השר רוצה לומר לי שאני מפר חוקים, אני רוצה להזכיר לו שהוא היה השר הראשון שסרב להשיב לשאלות חוקרי המשטרה כשבאו אליו לחוקרו בעניין העבירות הפליליות בקרנות של מפלגתו", אמר מסיקה.

גם עודד רביבי, ראש מועצת אפרת, שלח לשר הרצוג מכתב שבו הוא מגנה את ביטול הפגישה של השר עם ראש מועצת שומרון. "סבך הרב הראשי לישראל הגר"י הרצוג וכן אביך, שגריר ישראל באו"ם ולימים נשיא המדינה חיים הרצוג, היו מודל לחיקוי לעם ישראל. חבל שאתה לא הולך בדרכם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר