ראש-בראש

היום: ראשי-ישיבות ההסדר המתונים, מול אלה שלא

היום אמורה להתחיל המלחמה האמיתית בתוך ישיבות ההסדר. 2 כינוסים מתוכננים להיום. בכינוס שיהיה בבית-הכנסת הד"לי בשכונת הר נוף בירושלים, יתעמתו הרבנים "הממלכתיים" באחרים, וספק אם בפורום זה יימצא הפתרון למשבר עם ה"ביטחוניסטים". כל הפרטים (צבא)

יוני גבאי | כיכר השבת |
ראשי ישיבות ההסדר מתכנסים (פלאש 90)

על רקע המשבר בין ישיבות ההסדר לבין שר הביטחון, אהוד ברק, בעקבות ההחלטה להוציא את ישיבת "הר ברכה" מההסדר, יתקיים, הערב, יום ראשון, בבית הכנסת הדתי לאומי בשכונת הר נוף בירושלים, כינוס רבנים שמטרתו להביא למציאת פשרה בין ישיבות ההסדר למוסדות המדינה.

אלא שחלק מן הרבנים מעריכים, שהיום בעצם הולכת להתחיל המלחמה האמיתית בתוך ישיבות ההסדר עצמן, שחלק מראשיהן תומך בהרב אליעזר מלמד מישיבת הר ברכה והחלק האחר מתנגד לו נחרצות. בקרב כמה מראשי ישיבות ההסדר כבר מדברים בגלוי על מלחמת "ראש בראש".

בכינוס שיהיה כאמור בערב בירושלים, יתעמתו הרבנים "הממלכתיים" באחרים, וספק אם בפורום זה יימצא הפתרון למשבר עם ה"ביטחוניסטים".

בין המשתתפים בכינוס יהיו רבני צוהר, ראשי ישיבות הסדר בולטים וראשי איגוד ישיבות ההסדר, אך לא כולם. בכינוס ישאו דברים רבנים ומחנכים שיציגו את הקו "הרואה בציונות הדתית חלק אינטגראלי של המדינה ושמקבלת עליה את המבנה הדמוקרטי של המדינה ופועלת לקידום זהותה היהודית של המדינה בדרכי נועם ומתוך דיאלוג".

"המתח הנוצר בין ישיבות ההסדר למדינה מכתים את מפעל ישיבות ההסדר כולו ופורם את היחסים שבין הציונות הדתית למוסדות המדינה" אומר הרב רפי פוירשטיין, מארגן הכינוס. כל הדוברים בכינוס הם ראשי ישיבות שיציגו קו מתון יותר מן הקולות שנשמעו בעת האחרונה וזאת בניסיון למנוע קרע בין הישיבות לבין משרד הביטחון. "אני מקווה שיושמעו קולות צלולים יותר שיקראו להחזיר את הציונות הדתית ומוסדות המדינה לדרך משותפת ולידי שיתוף פעולה פורה כבדרך כלל" אומר הרב פוירשטיין.

"מעבר לצורך המיידי להרגיע את הרוחות" אומר הרב פוירשטיין "יש הכרח להגיע להגדרות ברורות בסוגיות שעל הפרק - התבטאויות ראשי הישיבות בנושאי צבא,מעורבות הצבא בפעולות אכיפה בשטחים, היא פקודה בלתי חוקית ומהי פקודה הסותרת את ההלכה ועוד".

"לצערנו נוצר רושם מוטעה בציבור ולפיו הציונות הדתית איננה מקבלת את מוסדות המדינה ואת המבנה הדמוקראטי של החברה. הפרסומים הפוגעים וחסרי האחריות, על 'סירוב פקודה' יוצרים תמונה מעוותת של מהותה של הציונות הדתית, הרואה במדינת ישראל את התגשמות חזון הנביאים" מוסיף הרב פוירשטיין.

בכינוס שיהיה בשעה 8 בערב בבית הכנסת ברחוב חי טייב 22 בשכונת הרנוף, יקראו הרבנים יוזמי המפגש, שרבים בישיבות ההסדר מתנגדים להם לעשות הכול כדי להוריד את גובה הלהבות ולנקוט צעדים שיביאו לסיום המשבר המיותר, בלי לפגוע בעקרונות היסודיים עליהם נשען צה"ל.

הרב מלמד. עורר סערה (צילום: פלאש 90)

הרבנים המתונים כבר הבטיחו את השתתפותם של הרב ראם הכהן - ראש ישיבת ההסדר בעתניאל, הרב אליהו בלומנצוויג - ראש ישיבת ההסדר בירוחם, הרב אלישע וישליצקי מארגון 'מהות' – הגרעינים התורניים, הרב יהושע ויצמן – ראש ישיבת ההסדר במעלות, הרב דוד סתיו – ראש ישיבת ההסדר בפתח תקווה, רב העיר שהם. הרב יובל שרלו – ראש ישיבת ההסדר בפתח-תקווה והרב רפי פוירשטין – רב הקהילה הדתית לאומית בשכונת ההר-נוף בירושלים, שתרם את בית הכנסת שלו לאירוח המפגש.

אלא שלכנס זה יקדם כנס אחר שאותו זימנו ראשי ישיבות הסדר אחרים, כבר בשעות הבוקר במרכז שפירא.

לכנס זה הוכנה הצהרה מסכמת ולפיה כל רבני ההסדר שבים וקובעים שבעימות שבין הצבא להלכה, מקומה של ההלכה קודם, אך גם תפיסה זאת, לא צריכה להעיב על כך שבסופו של דבר בחיים הצבאיים המפקדים הם הקובעים ועליהם להתחשב בעמדת ההלכה.

מנסחי הכרוז משוכנעים שנוסח כזה או בדומה לו, יביא לסיום העימות עם מערכת הבטחון. הם גם יצהירו שאם אהוד ברק והצבא לא יקבלו את הצעת הפשרה שלהם, יסכימו להיכנס למלחמה בצבא ובמשרד הביטחון, עד כדי ביטול כל ההסדר וגיוס בחורי ישיבות ההסדר במחזור הקרוב לצה"ל.

מנגד לכרוז זה כבר הוכנה הצהרה אחרת של מקורבי משפחת הרב מלמד האומרת כי "עיני תלמידים רבים מופנות אל רבותיהם שבכל אתר, ובענייני דיומא בפרט, לראות ולשמוע את רבותיהם כאיש אחד בלב אחד, הסולדים מן האפשרות שייווצר הרושם כי רב, מורה, מחנך, ר"מ, ראש ישיבה, יהיו מוגבלים מלומר את דעתם,

שלא על פי שיקולי תורה, והרי דבר זה חלילה מנמיך קומתה של תורה, שצריכה להיות בת חורין במהותה. ועל אף חילוקי הדעות על עניין זה או אחר, אולם כבודה של תורה גדול יותר, ואף מן הבחינה החינוכית, בוודאי שכולם מסכימים שאין לגמדה, או ליצור רושם מוטעה שהתורה אינה בת חורין".

ברק. הכל התחיל ממנו (צילום: פלאש 90)

ביום שישי העלה ח"כ עתניאל שנלר (יהודי דתי מקדימה) לרבנים מקרב ראשי ישיבות ה"הסדר", לשר הביטחון אהוד ברק ולרמטכ"ל רב אלוף גבי אשכנזי, "לרדת כולם גם יחד מן העצים", ולהסכים על הקמתו של צוות פשרה מיוחד שיהיה מורכב כולו מרבנים צבאיים שבראשו יעמוד המשמש באותה עת כרב הצבאי הראשי. צוות זה מציד שנלר יתן מענה לכל הנושאים האידיאולוגיים – דתיים, שיצוצו בעתיד בין ציבור המשרתים הדתי בצבא לבים שלטונות צה"ל ומערכת הביטחון.

שנלר שהיה בעברו קצין בכיר בצה"ל, אומר כי על פי חוק המדינה הרב הראשי לצה"ל הוא מעין ה"מרא דאתרא" של החיילים, והוא מוסיף וכותב שעל פי עניות דעתו, כך קובעת גם ההלכה.

מנגד קראה הלילה סגנית השר ח"כ לאה נס (דתייה מסיעת הליכוד) לראש הממשלה בנימין נתניהו להתערב מיידית במשבר בישיבות ההסדר ולהעבירו לטיפולו האישי "לפני שיהיה מאוחר". נס מאשימה את שר הביטחון אהוד ברק כי הוא מונע משיקולים פולטיים זרים לעניין, בטיפולו בסוגייה רגישה זו גורם לפגיעה קשה ולמשבר בקרב ציבור ערכי ודתי גדול".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר