"אין איום קיומי"

הרמטכ"ל העביר סקירה בכנסת; אלו שלושת האיומים

הרמטכ"ל אביב כוכבי העביר סקירה מיוחדת בפני ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, שם סקר את האיומים על ישראל; "התקציב שאושר, יאפשר להתמודד עם מגוון אתגרים" (בארץ)

ב. ניסני | כיכר השבת |
(צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ)

הרמטכ"ל רב אלוף אביב כוכבי הגיע היום (שלישי) להעביר סקירה מיוחדת בפני ועדת החוץ והביטחון ואמר כי "התקציב שאושר, מאפשר לנו להתמודד עם מגוון האתגרים, לרבות שיפור משמעותי של כל התוכניות המבצעיות של הרכש".

הרמטכ"ל הגיע מלווה בראש חטיבת המחקר, תת-אלוף עמית סער, ראש חטיבת המבצעים, תת-אלוף ירון פינקלמן, וראש חטיבת תכנון ומנהל כח אדם, תת-אלוף אמיר ודמני.

הרמטכ"ל אמר: "למדינת ישראל יש אתגרים ביטחוניים רבים בשש זירות שונות. מול כולם צה"ל פועל הן בהגנה, הן בסיכול, והן בהתקפה. בשנה האחרונה המשכנו לפעול אל מול אויבנו במבצעים, בפעולות חשאיות בכל רחבי המזרח התיכון. צה"ל ימשיך לפעול להסיר את האיומים ויגיב בעוצמה על כל הפרת ריבונות, בין אם היא ברצועת עזה ובין אם היא מצפון, ובין אם היא כוח אירני ואם היא כוח פלסטיני".

"לצד הפעילות המבצעית הענפה מאוד, צה"ל נמצא בתהליך של השתנות והתאמה של יחידות צה"ל כולו להווה ולעתיד לצרכי שדה הקרב בהווה ובעתיד. השינוי מתבסס על תהליכי מודרניזציה ועל רכש שמתקדם היטב, במקביל לכל אלה צה"ל מאיץ את התוכניות המבצעיות והמוכנות להתמודדות עם אירן ועם איום הגרעין הצבאי".

"לשמחתי התקציב שאושר, מאפשר לנו להתמודד עם מגוון האתגרים, לרבות שיפור משמעותי של כל התוכניות המבצעיות של הרכש, של האימונים, גם של הסדיר וגם של המילואים".

"אני מבקש לסיום להודות ליושב ראש הוועדה, לוועדה כולה. אנחנו מרגישים שיש פה הבנה עמוקה לאתגרי השעה, לצרכים, למענה וגם למגבלות", פתח הרמטכ"ל את דבריו.

"העבודה מול הוועדה מבחינתי ראויה לציון, לא פחות בגלל ההתעקשות שלכם להשאיר את צה"ל ממלכתי ולהשאיר את צה"ל מעל לכל מחלוקת פוליטית".

(דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ)

המשך הדיון הוא חסוי אך עיקריו מותרים בפרסום, על פי הדיווח, צה"ל מזהה שתי מגמות במצב האסטרטגי – אחת חיובית ואחת שלילית. המגמה החיובית היא מערכת הבריתות - שהינה מערכת יציבה, המכילה בתוכה שותפים רבים ונמצאת בתהליך שיפור מהותי.

המגמה השלילית, נחלקת לשתיים: המערכת הפלסטינית והמערכת האיראנית ובתוכה חיזבאללה, המייצרת איום גרעיני פוטנציאלי בנוסף לאיום קונבנציונלי על כל המרחב הצפוני.

הרמטכ"ל הסביר כי צה"ל מתמודד עם שש זירות - כולן פעילות ובכולן פועל צה"ל באופן אקטיבי.

ההתמודדות עם זירות אלה נחלקת לחמישה משימות: הגנה, מניעה, מוכנות, בניין כח לעתיד והאנשים, אשר בלעדיהם לא יוכל צה"ל לעמוד במשימות הקודמות.

הרמטכ"ל הדגיש כי צה"ל מרכז מאמץ למול שלושה איומים: איום התלול-מסלול (תמ"ס), הכולל בתוכו, נוסף על האיום הרקטי, כטב"מים, טילי שיוט וטילי הקרקע-קרקע מאיראן. איום נוסף הוא הגרעין הצבאי האיראני, שהוא עדיין בגדר איום פוטנציאלי. והאיום האחרון אותו ציין הרמטכ"ל הוא איום הכוחות החודרים.

הרמטכ"ל עמד על ההתפתחויות החיוביות והשליליות באזור. במאזן החיובי אמר כי אין איום קיומי על מדינת ישראל, חופש הפעולה הישראלי חסר תקדים ושיתוף הפעולה הצבאי שלנו עם שותפינו אפקטיבי ביותר.

במאזן השלילי מנה הרמטכ"ל את שלושת האיומים אשר ציין קודם, וכן הוסיף את צבאות הטרור ואת העובדה כי מדינת ישראל מוקפת באזורים חסרי משילות.

הרמטכ"ל פירט את מעצבי התקופה הנוכחית, והסביר כי גבולות המערכה, הן הגיאוגרפיים והן התפיסתיים, נמתחים. באשר לסוגיית הגרעין האיראני הבהיר הרמטכ"ל כי רובד התכנון יצא לדרך עוד לפני אישור תקציב הביטחון, וכעת, עם אישור התקציב, חלקו יופנה עבור המודיעין, האימונים והרכש הנדרשים.

באשר ליו"ש, הדגיש הרמטכ"ל כי סיכול הטרור בגזרה זו נמשך, לצד שמירת חופש הפעולה הישראלי - זאת תוך ניסיון לשמר את התיאום הביטחוני עם מנגנוני הביטחון באזור.

לגבי רצועת עזה ציין הרמטכ"ל כי צה"ל נמצא בתהליכי קידום מוכנות למערכה נוספות, בשל חוסר היציבות בגזרה זו. הרמטכ"ל הבהיר כי הרגיעה היחסית מנוצלת לאישורי תכניות וקידום מוכנות אינטנסיבי.

ביחס למכשול בגבול הצפוני, אותו הגדיר הרמטכ"ל כפרויקט בעל חשיבות רבה, הבהיר הרמטכ"ל כי חלק משמעותי כבר תוקצב והועבר לתכנון ותחילת עבודות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר