דו"ח שאחדה: "החיסול - בלתי מידתי"

היום הוגש לראש-הממשלה בנימין נתניהו דו"ח הוועדה לבחינת הסיכול הממוקד של צלאח שחאדה שנעשתה בעיר עזה ביולי 2002. במהלך הפעולה הוטלה על הבית בו שהה שחאדה באותה עת פצצה במשקל טון אחד. כתוצאה מכך נהרגו שחאדה, פעיל חמא"ס זהאר נאצר, אשתו של שחאדה לילה ובתו בת ה-15 של שחאדה אימאן, ששהו עימו באותו בית (ביטחון)

ב. ניסני | כיכר השבת |
חיסול (צילום ארכיון: פלאש 90)

היום הוגש לראש-הממשלה בנימין נתניהו דו"ח הוועדה לבחינת הסיכול הממוקד של צלאח שחאדה שנעשתה בעיר עזה ביולי 2002.

במהלך הפעולה הוטלה על הבית בו שהה שחאדה באותה עת פצצה במשקל טון אחד. כתוצאה מכך נהרגו שחאדה, פעיל חמא"ס זהאר נאצר, אשתו של שחאדה לילה ובתו בת ה-15 של שחאדה אימאן, ששהו עימו באותו בית.

כתוצאה מהפעולה נהרגו 13 אנשים נשים וילדים, שלא היו מעורבים באופן ישיר בפעילות טרור, ונפצעו עשרות אזרחים בסביבה הקרובה.

בעקבות המבצע עתר אזרח לבג"ץ וביקש להורות לפרקליט הצבאי הראשי וליועץ המשפטי לממשלה, לפתוח בחקירה פלילית נגד מפקד חיל האוויר, הרמטכ"ל, שר הביטחון וראש ממשלת ישראל, שתבחן אם נעברו עבירות פליליות במהלך תכנון וביצוע המבצע.

במהלך הדיונים ובהתערבות בית המשפט העליון, הודיעה הפרקליטות כי לאור נסיבותיו המיוחדות של המקרה, מסכימה המדינה כי תמונה ועדת בדיקה לבחון את נסיבות הפגיעה ב"אזרחים בלתי מעורבים". העותרים מצדם הסכימו אף הם להקמת ועדה חיצונית ואובייקטיבית לבחינת תוצאות הפגיעה המונעת.

בעקבות האמור, מינה ראש הממשלה מר אהוד אולמרט ב-2008, וועדה בת שלושה חברים: תא"ל (מיל.) עו"ד צבי ענבר - יו"ר הועדה, אלוף (מיל.) יצחק איתן ומר יצחק דר - חברי הוועדה. הוועדה החלה בעבודתה אך למרבית הצער חלה עו"ד צבי ענבר במהלך העבודה ולמרות מאבק קשה ואמיץ במחלה, לא יכל לה והוא נפטר ביום 31.8.09.

מסקנת הועדה היא כי פעילותו הטרוריסטית של שחאדה סיווגה אותו כ"אזרח מעורב ישירות אותה עת בפעולות איבה". הסיכון שהיה צפוי ממנו לאוכלוסיית ישראל, לחיי אזרחיה ולכל הנמצאים בתוכה ובשטחים שבשליטתה, היה וודאי, מיידי ומשמעותי.

על-פי הדו"ח, הפללתו של שחאדה כיעד, שנעשתה על ידי השב"כ ובאחריותו, היתה מקצועית ונעשתה על פי מידע מוצק ועל פי עקרונות המשפט הבינלאומי והישראלי. לפיכך היתה הפגיעה בשחאדה שנועדה להפסיק את פעילותו הרצחנית, "פגיעה מונעת לגיטימית".

הפגיעה בשחאדה, בה קופחו חייהם של אזרחים חפים, מרביתם ילדים ונשים ונפצעו רבים אחרים, התבררה בדיעבד כבלתי מידתית - כך רואה אותה הוועדה וכך גם העריכו בדיעבד רוב רובם של בכירי הדרגים המעורבים בתכנון ובביצוע המבצע, באומרם כי אילו צפו בזמן אמת את היקף וחומרת המבצע שאירעו בפועל, לא היתה הפעולה מתבצעת.

"תוצאת הלוואי האמורה היתה בלתי מכוונת, בלתי רצונית ובלתי צפויה. היא לא נבעה מזלזול בחיי אדם או מאדישות להם", נכתב.

עוד נכתב: כל המעורבים במבצע גילו לאורך כל הדרך מודעות ורגישות לנושא סיכון הפגיעה באזרחים בלתי מעורבים ולחובה למנוע פגיעה בהם או להקטינה ככל שניתן, באופן שתהיה מידתית. תפיסה זו מצאה את ביטויה בדיונים רבים שהתקיימו בהשתתפות בכירי הדרג הביטחוני, בהם ניתנה הדעת לצורך להימנע מפגיעה בחפים ובמיוחד בילדים ונשים וניתנו הנחיות בכתב ובעל פה לעניין זה.

"כמו כן בוטל המבצע פעמיים בגלל הימצאות בתו הקטינה של שחאדה בבית, במועד המתוכנן לתקיפה. למרות כל אלה, נוצר פער בין הצפי לבין התוצאות בפועל. הסיבה המרכזית לפער זה היא מידע מודיעני חסר, בלתי ממוקד ובלתי אחיד בדבר איושם של המבנים הסמוכים לבית שחאדה (בניין המוסך והפחונים) בהם מצאו את מותם רוב ההרוגים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות