דגן נגד נתניהו: "אסור לתקוף באיראן"

בהרצאה שנשא בכנס באוניברסיטת תל אביב, אמר מאיר דגן כי "תקיפה באיראן תגרום למלחמה אזורית. אין לנו היכולת לעצור את התוכנית הגרעינית של איראן - במקרה הטוב רק להשהות אותה. אבל יש כלים אחרים, חוץ מתקיפה, שיכולים לעכב את תכנית הגרעין האיראנית, החל ממניעת ציוד וסנקציות ולחץ בינלאומי, וכלה בכלים אחרים"

חיים שקדי | כיכר השבת |
שחרר את פיו. דגן, השבוע (פלאש 90)

ראש המוסד היוצא, מאיר דגן, פתח בימים האחרונים את פיו לאחר עשרות שנות שתיקה, והחל להתבטאות בכל הנושאים הבוערים שעל הפרק, למרות שלחלקם השתיקה עדיפה.

בהרצאה שנשא אתמול (רביעי), באוניברסיטת תל אביב, אמר מאיר דגן כי "תקיפה באיראן תגרום למלחמה אזורית. אין לנו היכולת לעצור את התוכנית הגרעינית של איראן - במקרה הטוב רק להשהות אותה. אבל יש כלים אחרים, חוץ מתקיפה, שיכולים לעכב את תכנית הגרעין האיראנית, החל ממניעת ציוד וסנקציות ולחץ בינלאומי, וכלה בכלים אחרים".

"אני ממליץ לראש הממשלה לא לקבל החלטה לתקוף", הוסיף דגן, "חשוב לבדוק את כל האלטרנטיבות האפשריות, ולא ישר לבחור במלחמה. אין כרגע החלטה לתקוף באיראן, ואני לא מכיר תכנית לתקיפה ב-2011 או ב-2012".

לדברי מאיר דגן, "תקיפה תספק את התירוץ הטוב ביותר לאיראנים להמשיך את מירוץ הגרעין. הם יגידו כי הותקפו על-ידי מדינה שעל-פי פרסומים זרים יש לה יכולת גרעינית, ולכן אין לי ברירה אני חייב להתגונן".

"במו ידינו נספק את התירוץ החד ערכי לאיראנים לתוכנית צבאית גלויה. גם חמאס וחיזבאללה יצטרפו ויש סיכוי שכתוצאה מכך, מאחר וחלק ממערכי החיזבאללה נמצאים בתוך סוריה, אז אולי גם הסורים יגררו, ואז ישראל תמצא את עצמה במלחמה בכמה חזיתות", הוסיף דגן.

דגן הוסיף ואמר: "אני לא חושב שישנו ויכוח בקהילה לגביי מהותו ועוצמתו של האיום וכולנו מבינים מה יקרה ביום שאיראן תהיה חמושה. הוויכוח הוא באשר לדרכי הטיפול הנכונות באיום הזה".

לדבריו, "חייבים לבחון לפני שימוש בכוח כל אלטרנטיבה אחרת. יש לקחת בחשבון את תוצאות התקיפה ומה יקרה ביום שאחריה. באיזה מציאות בין לאומית ישראל תמצא את עצמה? אם מישהו שוקל ברצינות לתקוף באיראן שיבין שהוא גורר את ישראל למלחמה אזורית והאתגר הביטחוני בעיני יהיה בלתי נסבל".

דגן התייחס בדבריו גם לפרשיית האחים עופר, ואמר: "אני לא מגן של משפחת עופר אני לא נציג משפחת עופר - אלא דואג לישראל". דגן הבהיר בדבריו כי "אין חוק שאוסר לעגון באיראן. אני דואג לאלפי העובדים של משפחת עופר שעלולים להיפגע מהנושא ופרנסתם חשובה לי מאוד". לטענתו, "הם לא סחרו עם איראן. הם בכלל חברת תובלה. וחוץ מזה אין חרם על איראן".

ראש המוסד היוצא התייחס גם למדיניות החזרת השבויים בכל מחיר ואמר כי "האמירה ´להחזיר חייל בכל תנאי´ היא עניין שהמדינה לא יכולה לעמוד בו. איני מתנגד לעסקה בעניין שליט אלא לעסקה הנוכחית של שחרור 450 מהרוצחים הגרועים ביותר שצה"ל רדף אחריהם".

"מה יהיה מחיר הדמים משחרור זה?", תהה דגן, "יום יבוא ויתייצב אב שיאמר - מי שמך לשחק בגורל בני שנהרג כי שחררת את הרוצח. אם ייצאו לעזה או למקום אחר מחוץ לגבול ישראל זה מוסכם עלי אבל לגדה זה מחיר שלא נוכל לעמוד בו".

מאיר דגן, מסביר את התבטאויותיו הרבות בטענה פשוטה: "שאחר-כך לא יגידו שלא אמרתי".

דן מרגלית ב"ישראל היום", תוקף בחריפות את ההתבטאויות שלו וכותב: "לאחר שהיו מחויבים שנים רבות בתענית-דיבור עקב תפקידיהם בצמרת הביטחון הלאומי, נפרצו לפתע סכרי לשון רבים, וכמה מהבכירים מפטפטים את סודות המדינה לדעת. איש לא שיער כי שובר השתיקה הראשון יהיה ראש המוסד לשעבר מאיר דגן, שנתקף בשטף מילים ואין בולם".

"פעמיים חתר תחת מדיניות הממשלה והוסיף מבוכה מול טהרן באמירה מעורפלת ומסקרנת על האחים עופר ופעילותם בארץ האייתוללות, ואיש אינו יודע מה יילד יום. אחרי שמונה שנות שתיקה הוא מדבר ללא הרף. כלל יהודי גדול קבע כי "כל ימיי גדלתי בין חכמים ולא מצאתי לגוף טוב משתיקה", אבל דגן לא התעמק בתבונת קדמונים", כותב דן מרגלית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר