חוזרות בתשובה ייאלצו להתגייס לצה"ל?

הצעת החוק "משתמטות בשם הדת", תוצג היום בכנסת. לפיה, בנות המעוניינות בפטור תאלצנה להציג הוכחות שלמדו שלוש שנים במוסד דתי. התנגדותם של הח"כים החרדיים להצעה נובעת בעיקר בשל הקושי שהיא מציבה בפני בנות בעלות תשובה, אשר לא עומדות בכללי הוותק של שנתיים-שלוש לימוד במוסד חינוכי דתי

שושי הלר | כיכר השבת |
צילום אילוסטרציה: פלאש 90

היום תעלה להצבעה בקריאה טרומית, הצעת החוק המכונה "משתמטות בשם הדת", של ח"כ ישראל חסון, ממפלגת קדימה. על פי הצעתו שאושרה בוועדת השרים לחקיקה, נקבע כי המעוניינת בפטור מצה"ל מטעמי דת תצטרך להצהיר שלמדה במוסד חינוכי דתי ולהציג אישור רשמי ממוסד זה.

כפי שדווח בכיכר השבת, לפני כחודש אמר האלוף אבי זמיר, ראש אגף כוח אדם בצה"ל (אכ"א), בכנס קיסריה, כי "שליש מהצעירות המקבלות פטור משירות צבאי מטעמי דת עושות זאת הודות לתצהיר שקרי".

לפי הנהוג כיום, המעוניינות בפטור צריכות להגיש תצהיר בפני שופט או דיין בבית דין רבני, לפיו מטעמי דת, הן נמנעות מלשרת בשירות ביטחון, וכי הן אינן נוסעות בשבת והן שומרות על כשרות בבית ומחוצה לו. לאחר מסירת תצהיר זה, הן פטורות משירות ביטחון ומקבלות שחרור מוחלט.

על פי ההצעה של ח"כ חסון, שכבר זכתה בעבר להתנגדות הח"כים החרדיים, יידרשו נערות המעוניינות בקבלת פטור משירות בצה"ל להצהיר כי למדו במוסד חינוכי-דתי במשך שנתיים לפחות בשלוש השנים שקדמו להגשת התצהיר. כמו כן מוצע, כי הן יחויבו לצרף לתצהיר אישור רשמי מהמוסד בו למדו.

התנגדותם של הח"כים החרדיים להצעה נובעת בעיקר בשל הקושי שהיא מציבה בפני בנות בעלות תשובה, אשר לא עומדות בכללי הוותק של שנתיים-שלוש לימוד במוסד חינוכי דתי. הפתח להפעלת שיקול-דעת למראיין בלשכת הגיוס המאפשר לו לאשר טעמים מיוחדים המצדיקים שחרור, גם למי שלא למדה במוסד דתי, אינו מספיק מבחינתם.

"השרים הוכיחו את רצינותם לשים סוף לתופעת ההשתמטות, שאותה יש להוקיע בכל דרך. אני מקווה שהוועדה תתכנס בקרוב ותעביר את הצעת החוק בהקדם", אמר ח"כ חסון לאחר אישור ההצעה בוועדה לפני כחצי שנה.

גם סגן השר הביטחון מתן וילנאי בירך על אישור ההצעה: "אנו פועלים כבר מספר חודשים לתיקון החוק הזה שנועד להבטיח שבנות שמתחזות לדתיות לא יצליחו להשתמט באמצעות הצהרה כוזבת. זה חוק שנועד למנוע שימוש ציני בדת על ידי בנות שאינן דתיות."

החוק שעבר את הוועדה וזכה לברכות של גורמים שונים, לא יעבור ככל הנראה את הקריאה הטרומית בכנסת. על פי ההערכה, בהצבעה, שתהיה הצבעה שמית, תצביע מפלגת "ישראל ביתנו" יחד עם הקואליציה והחוק צפוי ליפול.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר