הרב וייס: "מוכן לוותר על אזכור אלוקים"

הרב הצבאי הראשי רצה לשנות את נוסח ה"יזכור", אבל ועדה קבעה שהוא ישאר על כנו. מה חושב על זה הרב ישראל וייס, הרב הצבאי הראשי לשעבר? בשיחה ל"כיכר השבת" הוא אומר: "אני לא אכריח לומר קדיש, אם יש הורים שאומרים במפורש "אל תכריח אותי, אני אתאיסט", אי אפשר להזריק להם את אותיות הקדיש לורידים"

בישיבת עתונאים מיוחדת הודיע האלוף ישי בר, מפקד הגיס המטכ"לי, כי הצוות המיוחד לנוסח ה"יזכור", שגיבש הרמטכ"ל, פרסם היום את החלטתו ולפיה בטקסי הזכרון יאומץ הנוסח של ברל כצנלסון "יזכור עם ישראל", בניגוד לדעתו של הרב הצבאי הראשי תא"ל רפי פרץ, כפי שאמר הצוות בהמלצותיו: "דעת המיעוט של הרב הצבאי הראשי, מסכימה כי איזון ראוי היה מאפשר, מלכתחילה, את אימוץ הנוסח הממלכתי. אבל, משנקבע לפני שנות דור הנוסח של 'יזכור אלוהים', אין זה ראוי עתה, לדעתו, להשמיט את שם אלוהים מנוסח היזכור. רוב חברי הצוות מבינים ומכבדים את הרקע לעמדת הרב הצבאי הראשי ואת מקורה".

בסיכומי הוועדה נכתב כי הדעות היו חלוקות, אך מן הראוי לאפשר ביטוי לכלל השותפים בטקסי הזכרון, ועל פי פקודת מטכ"ל לראוי שיושמעו המרכיבים הדתיים המובהקים של הטקס: קדיש, אל מלא רחמים ופרק התהילים. ועל-פי דעתם של רוב חברי הצוות, לצד כל אלה, יש לאמץ את הנוסח הממלכתי של 'יזכור עם ישראל".

מצפצפים על החוק

גם נציגי הארגונים "יד לבנים", "ארגון אלמנות צה"ל ויתומי צה"ל" ויו"ר המועצה הציבורית להנצחת החייל העדיפו גם הם את הנוסח של הממלכתי 'יזכור עם ישראל', לצד כיבוד ושימור של המרכיבים הדתיים הנוהגים בטקסי הזיכרון.

כזכור, הנושא הועלה לאחר שנים רבות שבהן לא היה נוסח אחיד ל'יזכור', למרות פקודת המטכ"ל שנקבעה ב-1962, בעקבות כעסו של הרב שלמה גורן, שהיה הרב הראשי לצה"ל וגילה את פרסום ספר היזכור ללא "שם שמיים"; הוא אמר על הנוסח המשמיט את שם ה' מהיזכור כי הדבר מהווה "פגיעה חמורה בקודשי האומה". אף על פי כן, במשך השנים מאז, באירועים ובטקסים שונים, רוב הפעמים המשיכו לומר "יזכור עם ישראל".

בשיחה ל"כיכר השבת" אמר הלילה הרב ישראל וייס, הרב הצבאי הראשי לשעבר: "בסוגיה זו עברתי כמה גלגולים, בגלגול הראשון התקוממתי ולא הבנתי איך אפשר 'להוציא' את אלוקים מ'יזכור', כפי שהיה בנוסח המסורתי לפי פקודת הצבא בהוראת הרב גורן, בהמשך כשראיתי שיש כעס גדול של משפחות שכולות חילוניות ושהמאבק הופך קיצוני וקוטבי ומגיעים ממש למחוזות של שנאה עם המשפחות השכולות ששילמו מחיר יקר, וגם ביניהן היו כיתות ואמירות קשות זה כנגד זה, חשבתי כי עדיף לוותר ובלבד שלא תהיה שנאה."

"יותר ויותר חיילים דתיים משרתים ביחידות שדה, ולצערנו גם משפחות דתיות איבדו את היקר להם, אך בטקסים רשמיים החוק המשולש של: קדיש, אל מלא רחמים ופרק תהילים, יישאר כפי שהיה".

לדבריו, "במשך השנים צפצפו על החוק שחייב לומר "יזכור אלוקים" ואמרו יזכור עם ישראל, ואם זה המחיר שצריך בשביל שיהיה בינינו שלום ולא מלחמה, אני מוכן לוותר על האזכור של אלוקים."

העיקר שלא ליצר שנאה

לשאלה כיצד ירגיש בעת אמירת הנוסח הממלכתי בטקסים, משיב הרב וייס: "אני מסתכל על היעד, אני מוכן לוותר על אלמנטים של מסורת אם הם לא מדאורייתא, ובלבד שלא לייצר מציאות של שנאה.

"למשל כאשר ביקש ממני דוד גרוסמן ששום אלמנט דתי לא יוזכר בלוויית בנו שנפל במלחמה האחרונה, אישרתי לו, בניגוד לדעתו של הרב הצבאי גד נבון זצ"ל, שקבע שמי שלא מסכים לאלמנטים יהודיים לא יזכה ללוויה צבאית.

"אני לא אכריח לומר קדיש, אם יש הורים שאומרים במפורש "אל תכריח אותי, אני אתאיסט", אי אפשר להזריק להם את אותיות הקדיש לורידים."

הוא מדגיש ואומר: "יש לי קווים אדומים, כאשר אם ביקשה לשרוף את גופת בנה ולקבור את אפרו, אמרתי לא באלף רבתי, משום שתורת ישראל מחייבת קבורת איברים ולא אפר. אמרתי לה שאם היא בוחרת בדרך זו היא תצטרך לקברו בקבורה אזרחית. אבל כאן לא עקרנו את הדת. אפשר לוותר כדי שיהיה שקט."

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

13
מורי ורבותי: לגבי נוסח תפילת יזכור שעם ישראל אומר באזכרות לחללי מערכות ישראל ערכתי דיון לגבי תפילות יזכור שיש טוענים:להאמר "יזכור עם ישראל" ויש טוענים: שצריך להשאיר את הנוסח המקורי של "יזכור אלוקים" מורי ורבותי: במדרש תנחומא פרק ל' סימן ו' ויזכור אלוקים את רחל וישמע אליה אלוקים
בשלום ובמישור
יפיפה חזק וברוך!!!!!!!!!!!!
יהודי
12
חס וחלילה חס ושלום. אבל לוותר על אלוקים, למה לא..... דת הציונות במיטבה.
אור האמת
הוא בסה"כ אמר שאם יש משפחה שרוצה שלא יזכירו "אלמנטים דתיים" שהלוויה אז לא צריך לדחוף לה את זה בכח ברגעיה הקשים ביותר, הוא לא אמר שה-ו-א רוצה לוותר על אזכור ה' אלא שהוא לא רוצה לדחוף את זה בכח למשפחה שכולה.
דתי לאומי.
הוא התנגד להצעה להסיר את שם אלוקים מהיזכור והוא אמר שאי אפשר להכריח הורים שכולים מה זה קשור להתנחלות להזכירך שהרבה רבנים היו נגד סירוב פקודה ביום הגירוש כי יש דברים יותר חשובים לטעמם ולא הכל שחור לבן ואתה?? מה איתך? לוותר על איזה חומרה קטנה בטח אינך מוותר אבל על לשון הרע שהוא מהעבירות החמורות ביות
דתי לאומי
11
טיפש מטופש תפסיק להזיק לעצמך אמרו לך כמה רבנים לא להתחנף לאריק שרון ועשית שטות חייך ועד היום לא סולחים לך ע"ז ואתה ממשיך לעחזור על טעויות פעם הבאה תשמע להרב אבידן מה שהוא אומר ומיעעץ לך תשמע בקולו
שעלבים
10
צודק! חשיבה נכונה ובריאה! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חיים
9
ני לא מבין על מה הרעש שיגידו מה שהם רוצים מה לנו ולהם בשביל מה לעורר מהומות
עטרסניק גאה!!!
8
ב"סד מי זה בכלל האלוף הזה חוצפן אם לא ה' יתברך היינו חס ושלום נאבדים כמו כל אומות העולם כמו שאומר רבי סעדיה גאון אין אומה זו נמדדת אלא בתורתה רק ה' יתברך אין עוד מלבדו !!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי
7
החרדי שאינם יודעים כיצד לחיות במשותף עם אחינו החילונים ותמיד יודעים לשרוף איתם את הגשרים ועל כך אמר מרן הרב עובדיה-לא בכפיה
גיימס הטפילד
6
מעניין שיש לו קווים אדומים,לא ראינו אותם בקיץ תשס"ה בגוש קטיף איך עקר והוציא מקברם 48 נפטרים. עזבו אותו לנפשו,שימשיך להסתובב בסימטאות אפלות עם אות קיין על מיצחו,בציבור מימנו בא כבר לא זוכרים אותו,מה נזכרתם בו עכשיו??
יוסף
הלא ידוע כי פסקו מרן הרב עובדיה, מרן הרב אליהו מרן הרב עמאר כי יש לפנות את הקברים עקב מקום שאינו משתמר. הרב וייס אדם ישר, ואתה לעומת זאת חרק שאינו נזהר בכבוד חכמים.
אלי שם טוב
5
מספיק שיגידו יזכור הישראלים את החיילים שנפלו זה בכל מקרה לא קשור לא לאלוקים ולא לעם ישראל רק לשמאלנים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי הצדיק
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דני
4
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דוד
היזהר בלשונך, על ביזוי תלמידי חכמים אין מחילה.
יאיר
3
כמו שיש נוסחים רבים לתפילה והשונים מעדה לעדה ולארץ המוצא, כך אפשר יהיה שנוסח התפילה בימי הזיכרון יהיו לפי בחירת המשפחה השכולה באותו טקס, לכל יחידה יש את התג שלה ואת המנהגים שלה כך שאין בעיית בחירת נוסח תפילה המתאים למי שעורך את הטקס, מה שברור הוא שאסור לאף אחד לפגוע ברגשותיו זה איש וכל אחד יבחר בעצמ
חכו חכו
2
כזה דבר לא מחליטים לבד
הלה
1
למי איכפת מה עושה צבא שמונהג על ידי אפיקורסים? שלא יגידו קדיש שכן יגידו קדיש, שיגידו יזכור שלא יגידו יזכור, למי איכפת מה הצבא מחליט? אחרי ה"טקס" המטומטם של הצבא יכולים בני המשפחה להביא מניין ולעשות מה שהם רוצים על הקבר. למי איכפת מה ה"צבא" הדבילי "מחליט"???? הנושא הזה כל כך דבילי שאני בכלל לא מבין מ
מוטי
חיי הבטלנות כשבבניק בישיבה ליד פינת הקפה שיבשו את מעט המוח שנולדת איתו. דתיים וחילוניים מדובר בהרוגים על קידוש השם ממש, מדובר ב 'אחיך יצאו למלחמה ואתם ...', מדובר בלא תעמוד על דם רעך, באי הכרת הטוב ובחילול השם. הייתי מסביר לך למה זה חשוב, אבל עדיף להשליך פנינים בפני חזיר מלבזבז זמן עליך
ירושלמי
הם מתים על כך שהם יהודים אבל לא על קידוש השם ויש הבדל גדול מאוד
מישהו

אולי גם יעניין אותך:

עוד בצבא וביטחון: