חשבון הנפש שלי

בסיומה של שנה כולנו בדרך כלל עושים חשבון נפש. זהו חשבון נפש על העבר ומתוכו גם קבלה לעתיד. גם אני נדרש לחשבון נפש ציבורי ואישי. בשנה זו, החוויות הגדולות והמשמעותיות מבחינתי היו סערות הגיור ו"פרשת עמנואל"

בסיומה של שנה כולנו בדרך כלל עושים חשבון נפש. זהו חשבון נפש על העבר ומתוכו גם קבלה לעתיד. גם אני נדרש לחשבון נפש ציבורי ואישי. בשנה זו, החוויות הגדולות והמשמעותיות מבחינתי היו סערות הגיור ופרשת "עמנואל".

הגיור: מלחמה על האמת

בשנה זו נתפרסמו ספריי ´זרע ישראל´ ו´מקור ישראל´, בהם הבאתי לידי ביטוי את השקפתי ודעתי ההלכתית, כאשר הבסיס העיקרי, הוא הרצון לפתרון בעיה ציבורית כאובה. הדברים נסמכים על מסורת של פסיקת רבותינו מדורי דורות, ללא סטיה מהאמת התורתית וכללי ההלכה המקובלים בעולם התורה ע"י הפוסקים.

הספרים כצפוי עוררו סערות והתקפות ולעיתים טפלו המתנגדים גיבובי דברים חסר שחר. ביני לביני תהיתי לא פעם במשך השנה החולפת, אולי היה כדאי להמנע מנתינת ביטוי לדעותיי, שבמקרה זה מהוות שינוי גישה מהותי מהמקובל ומהגישה שהיתה כמעט מוסכמת? התשובה הברורה שלי לתהיות היא חד משמעית: לא! ולא יכולה גם להיות אחרת.

לתלמיד חכם, יש חובה עליונה לגלות את דעתו במה שנראה לו וכיוונוהו משמים. אי אמירה, הימנעות מטעמי נוחות ומתוך רצון להישאר בקונצנזוס הינם כמניעת אוכל מפיו של ציבור שלם, שעליו נאמר "מונע בר יקבוהו לאום" (משלי יא,כו) ודומה לנביא הכובש את נבואתו. לא לחינם הוטבעה הלשון "השומע ישמע והחדל יחדל".

אכן "לא עליך המלאכה לגמור ולא אתה בן חורין ליבטל ממנה" ולכן גם הגשתי את דברי לפני גדולי תורה, ונתקבלו הסכמות וחלקם אף נלהבות לגישה. אמנם היו התקפות ולחצים שונים ומשונים, אבל אין בהם בכדי לגרום למי שמחפש אמת להסתתר ולהימנע מאמירת דעתו.

כל גישה אחרת אולי תהיה נוחה יותר אבל תחטא לאמת. הדוגמאות למצבים כאלה שזורות בדפי ההיסטוריה של רבותינו בכל הזמנים. הקו המנחה כל לומד תורה חייב להיות חופש החידוש היצירה וההבעה, שהרי כמובן אין לאיש מונופול על התורה ו"תורה מונחת בקרן זוית וכל הרוצה ליטול יבוא ויטול". וכתב בספר חסידים (סי´ תק"ל) כל מי שמגלים לו דבר מן השמים ואינו מגלהו לזולת, עתיד ליתן ע"ז את הדין.

פרשת עמנואל: הפספוס

אחת מנקודות השבר שהיוותה ציון דרך כואב לציבור החרדי, היתה פרשת עמנואל. פרשה שמוטב היה לה אם לא היתה באה לעולם, צצה וניצבה לה כתפוח אדמה לוהט על שולחן הציבור החרדי.

מראשית הפרשה, כאשר התקשורת הכללית ליבתה את היצרים והפכה את העיר עמנואל לקן של אפליה וגזענות, הבעתי דעתי מעל כל במה כי "עמנואל" איננה באמת הבעיה.

כל מי שנכנס לעובי הקורה דרך המקרו או המיקרו של הנתונים, מבין שהבעיה האמיתית איננה שם ו"עמנואל" אינה אלא משל למסכת כאובה ורצופה של אפליה כלפי עדות המזרח והספרדים מצד המוסדות האשכנזים.

לעיתים מדובר באפליה גלויה ובוטה, ולפעמים סמויה ומתוחכמת. זו עובדה ולא ניתן להכחישה. העושה זאת מרמה את עצמו במקרה הטוב, ואת זולתו במקרה הרע.

הטרגדיה היא השתיקה האופפת את התופעה המבישה, המחללת את השם ופוגעת ופוצעת בנפש הנוגעים בדבר.

הפגנת ה´מאה-אלף´ "פספסה" בגדול, באשר לא ניצלה את המעמד כדי לקדש את השם, ולקרוא לחדול ממעשים פוגעניים כלפי עדה קדושה בישראל. מי ששתק בזמן הכאב הגדול שגה, הציבור לא סבל זאת ולא יסבול זאת.

לא היססתי להביע את דעתי וגם במקרה זה שילמתי מחיר, אך אינני מתחרט לרגע.

אני כן מצטער על כך שנשארתי במידה רבה "קול קורא במדבר", ולא הצלחתי לגייס רבנים ואנשי ציבור נוספים שישאו את קולם ברמה ויאמרו "די!", ולא ישתמטו מלנקוט עמדה נוקבת בסוגיה הזאת רק בגלל מורכבות המקרה המסוים בעמנואל.

תשובת המשקל המתבקשת היא אהבת חינם וקרוב לבבות של כל החוגים והעדות, הגם שלעתים הדבר כרוך במאמץ.

לקראת השנה הבאה עלינו לטובה, אני מתכוון להשקיע מאמצים גדולים למען אחדות עם ישראל, אחדות אמיתית שנותנת מקום לכל מגזר ועדה מבלי לפגוע במסורתו ובייחודיותו.

תכלה שנה קללותיה וקלקוליה, תחל שנה וברכותיה.

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

18
מנצלים את התמימות הספרדית.
איתוש
17
מדבר על עצמו כעל אישיות.... וכדעת תורה... בלי לנסות לחשוב , שאם אתה רואה שדרכך כ"כ לא מקובלת אצל שום חכם בשום מקום... אולי יש סיבה?
k.g
16
ממתי עושים חשבון נפש בפורום זה לא משהו אישי ?
שלומי
15
צודק בכל אבל כשם שיש מצווה לומר דבר הנשמע כך יש מצווה שלא לומר דבר שלא נישמע לא מספיק להיות צודק אלא בנוסף להיות חכם אבל אחרי הכל אני מאוד מכבד אותך, את הישרות, אהבת ישראל, כאב והאכפתיות לגרים ולכלל ישראל, ואם תקים מפלגה אני מבטיח לך בלי נדר כ 300 קולות ממסגרת שאני מנהל ומהמשפחה.
RAFI
14
הרב אמסלם היקר צודק מאוד באשר לפרשת עמנואל וחשוב שהוא וכולם ידעו שההפגנה היתה ביטול תורה הכי גדול בדור האחרון 100000בני אדם השתתפ בהפגנה בממוצע3שעות סה"כ300000שעות בהנחה שהמפגינים הם תלמידי חכמים אדירים היודעים להבחין בדקויות שלסממני החרדיות מי ירא שמים ומי מחלל שבת מי צבוע ומי ישר כמה זמן איכות לימ
מנחם
13
ספריו בהלכה ועל הש"ס הם אבני יסוד לכל לומד רציני, אולי אתה תךמיד קטן, או אשכנזי גזען, אתה מחוץ לתחום.
גולדשטיין משה
12
יישר כח גדול להרה"ג וח"כ ר' חיים אמסלם שליט"א. לך בכחך זה והושעת את ישראל אמן כן יהיה רצון
מסיעד מדר
רק שלא יפרצו לך לבית בטעות..
שולח צ'ק
11
מעניין איך בחשבון הנפש הכל נוטה לזכותו בהכל הוא צודק? אין חרטה על משהו? זהו 'חשבון נפש'??
יעקב
10
על כל הצער שנגרם בשנה האחרונה מדבריך אולי מחשבות זרות פגעו בכושר שלך וחייב אתה שוב להיבחן אצל גדולי התורה בכדי לאמת שלא חדרה אצלך נגיעות בלתי מוסברות ? חשבון נפש ........
int7
9
מי הם הרבנים המשתמטים שאליהם התכוון אמסלם??????
דוד א
8
אם תתצטרף למיכאל בן ארי זה יהיה אדיר מפלגה מצוינת
י
7
בלי למצמצץ ובלי לגלגל עינים ולא סופר אף אחד. כל הכבוד.
שסניק
6
שהלכנו לבחור.. יישר כח לרב אמסלם. העם אתך!
ש"ס ז"ל 26 שנות בגידה!
5
שנה טובה. מה עושה תלמיד חכם אמיתי ומנהיג שפיו וליבו שווים, במפלגה של.....(מחמת עשרת ימי תשובה לא אציין של מה. די לחכימא ברמיזא) יקום כת"ר ויעשה מעשה, ובעז"ה יצליח!
הרב שם-טוב
4
הנביא צועק תתקנו אותי .תופשי התורה לא ידעוני כי לא האמינו כי יבוא צר בשערי ירושלים. במקום למחות נגד שחיתויות הייתם שותפים .ציונים חטאו חרדים והחסידים מה חטאו.תטאו נתנו הכשר תמורת כסף. לא צריך ליות נביא כדי לראות לאיזה מטה נכנס ראש ממשלת ישראל .כשהיה שר האוצר קיצץ למובטלים בדמי אבטלה והבטחת הכנסה
פראנק גאה לא שג
3
שילך משס
שסניק
לא לבלוע ולא להקיא ואח"כ שישו ושמחו ילך עם דרעי ויהיה מעניין.
יוסי ויצמן
2
האם אתם חוששים לכבודו של הקב"ה כמו שאתם כל היום מקללים באש הגיהינום מי שיוצא נגד מרן? כאילו שאתם הסגנים של הקב"ה וכשהראש יפסיק לקלל גם החסידים שלו יפסיקו .
רינה
1
הוא עושה להם בית ספר שלא לדבר על ש"ס. הוא כבר מפלגה של איש אחד?
צובירי

עוד בימי סליחות: