מה הסיכוי שתפגע בנו פסולת חלל?

מדי חודש נופל עלינו גשם של פסולת מהחלל. על פי נאס"א כ-4,100 חלקי פסולת שונים עושים את דרכם אלינו היישר מהחלל. אז מה הסיכוי שנפגע מפסולת חלל? (טכנולוגיה)

שושי מילר | כיכר השבת |
תרשים החלקיקים שנמצאים בחלל (צילום: נאס"א)

במשך עשרות השנים בהם האדם מצוי בחלל, נוצרה אשפה בכמויות אדירות בחלל. התנגשויות בין לווינים, התפוצציות של מעבורת החלל ספוטניק, שיגור טיל סיני לחלל ועוד יצרו מליארד חלקיקים שגודלם למעלה מסנטימטר (יש עוד מאות מליונים קטנים יותר).

מידי פעם נופלים החלקיקים הללו לרחובות הערים, לאוקיינוס ובעצם לכל מקום. אין אפשרות לבקר ולכוון את החלקיקים. (כמו שעושים ללווינים - מכוונים אותם לאוקיינוס).

מה הסיכוי שנפגע מפסולת חלל?

אם אתם חושבים שאני הזוייה, אז אני יכולה "להרגיע" אתכם ולספר לכם שכבר קרה בעבר שפסולת חלל פצעה בני אדם.

בשנות השבעים תועד מקרה בארה"ב בו נפגעה הולכת רגל מפיסה בגודל של כמה סנטימטרים. האשפה פגעה בכתיפה והיא נפצעה באורח קשה. לא ברור באופן מוחלט כי הפיסה אכן נפלה מהחלל, אך למשטרה המקומית לא היו הסברים אחרים.

קרו גם מספר מקרים ששרידי לווינים שנפלו מהחלל כמעט ופגעו במטוסים. כל זה הביא להקמת חטיבה שלימה בנאס"א שכל עיסוקה הוא הפסולת בחלל.

אז מה באמת הסיכוי שפסולת חלל יפגע בנו בעת ריצת הבוקר? למרות שזה נראה מופרך הסיכוי הוא די גבוה.

"מבחינה סטטיסטית, קיים סיכוי של 1 ל-3,200 שאדם אחד באיזשהו מקום בעולם יפגע משבר של הלווין" אומר ניק ג'ונסון, המדען הראשי בתוכנית פסולת החלל של נאס"א.

הפיקוד האסטרטגי של ארצות הברית מחזיק בקטלוג הגופים הנעים מסביב לכדור הארץ המכיל כ-20,000 פריטים, מתוכם קרוב ל-1,300 הן חלליות שלמות ומתוכן כ-800 הן חלליות פעילות. מטרת המעקב אחר פריטי פסולת אלה היא בחלקה כדי שלא לבלבל בינה לבין טילים בליסטיים. המידע על הפסולת נאסף ממספר תחנות רדאר קרקעיות וטלסקופים וכן מטלסקופ הנמצא בחלל[9]. למרות זאת, רוב חלקי הפסולת המרחפים בחלל עדיין לא מופו. קיימים למעלה מ-600,000 עצמים אשר גודלם למעלה מסנטימטר.

בנאס"א טוענים כי מאז ששיגרו הסובייטים בשנת 1957 את הלווין "ספוטניק 1", לא דווח כי אדם כלשהוא נפגע מפסולת לווינית, למרות שהתרחשו יותר מ-4,110 כניסות מחדש של עצמים לתחום האטמוספירה. עם זאת טוענים בסוכנות החלל, כי סיכויי הפגיעה יעלו במידה מסוימת לאור הגידול הצפוי באוכלוסיית כדור הארץ במאה השנים הקרובות.

הבעיה הקשה עם פסולת החלל, היא שמדינות כמו סין (שגרה טיל שפוצץ לווין ב-2007 וזיהמה מאוד את החלל) ואירן (ששגרה קוף לחלל) אינם עומדות בתקנים של הסוכנות למניעת פסולת חלל. אך סין ואירן אינן הבעיה המרכזית.

המועדון היוקרתי כולו של המדינות להן יכולת חלל מזהם את החלל. לווינים שמתנגשים זה בזה, חלקיקי חלל שהורסים לווינים קיימים, כל אלו ועוד גורמים לחששות קשים בקרב מדענים.

אחד מהם מעריך כי אם המצב יימשך כמו שהוא, בעוד כמה עשרות שנים החלל כולו יכוסה חלקיקים ולא נוכל לשלוח לווינים וחלליות מחוץ לכדור הארץ.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר