
פורשה חשפה השבוע יצירה חד-פעמית מדהימה: ה-963 RSP, גרסת כביש של מכונית המירוץ שזוכה באליפויות רבות ברחבי העולם. המכונית מייצגת את החזרה למסורת של פורשה ליצור גרסאות כביש של מכוניות מירוץ. ה-963 RSP (ראשי התיבות של האדם למענו יוצרה, רוג'ר סירל פנסקה) נבנתה כיצירה יחידה בעולם במיוחד עבור רוג'ר פנסקה בן ה-88, בעלי הקבוצות המנצחות ופורשה פנסקה מוטורספורט, הנחשב לאחד מהדמויות החשובות ביותר בספורט המנועים האמריקאי.
הפרויקט נולד בהשראת הפורשה 917 של הרוזן רוסי משנת 1975, מכונית מירוץ שהוסבה לשימוש כבישי. הרעיון עלה על ידי טימו רש, נשיא ומנכ"ל פורשה קאר'ס צפון אמריקה, שפנה לתומס לאודנבך, סגן נשיא פורשה מוטורספורט, ולאורס קוראטלה, ראש תוכנית ה-963. השלושה הביאו את הרעיון לפנסקה, שהתלהב מהפרויקט והסכים מיד בלחיצת יד ונתן את האישור מצידו.


מבחינה טכנית, ה-963 RSP נשארת נאמנה למכונית המירוץ המקורית עם מנוע V8 היברידי 4.6 ליטר טווין-טורבו המפיק כ-700 כ"ס. המנוע מקושר לסוללה של 1.35 קוט"ש עם יחידת מנוע-גנרטור ותיבת הילוכים רציפה של Xtrac עם 7 הילוכים. המשקל הכולל עומד על כ-1,040-1,090 ק"ג, מה שמקנה למכונית יחס כוח-משקל מרשים. ההבדל העיקרי הוא במיפוי מערכת ההיברידית שהותאמה לנסיעה חלקה יותר ברחוב, והמנוע כוונן לעבוד עם דלק אוקטן 93 רגיל במקום דלק מירוצים מיוחד.
פורשה ביצעה התאמות מרכזיות כדי להפוך את המכונית ל'כבישית', כולל גובה נסיעה מוגבר, הגדרה רכה ביותר של בולמי הזעזועים של Multimatic DSSV, והתקנת גלגלי OZ 18 אינץ' עם צמיגי גשם של מישלין הנותנים אחיזה טובה יותר מצמיגי מירוץ חלקים. בנוסף, הותקנו צופר, אורות פנייה, נקודות הרכבה ללוחיות רישוי קדמיות ואחוריות, ומצלמת נסיעה לאחור, תוספות שעד כה כמכונית מירוץ לא היתה לRSP צורך בהן.
מבחינת עיצוב, המכונית צובעה בצבע "מרטיני כסף" המותאם בדיוק לנתוני הרכב המקורי, תהליך מורכב בשל מבנה הגוף מקוולר וסיבי פחמן. במקום עטיפת ויניל כמו במכוניות מירוץ, המכונית קיבלה צבע איכותי בשלוש שכבות לכה. הפנים מעוצבים בעור טאן ואלקנטרה בהתאם למכונית ה-917 המקורית, ואף כוללים מחזיק כוסות מודפס תלת-ממד שגרם לשעשוע למהנדסים הגרמנים.


ה-963 המקורית ששרתה כבסיס לפרויקט זה זוכה להצלחה יוצאת דופן במסלולי המירוץ. ב-2024, פורשה פנסקה מוטורספורט זכתה בשבעה מתוך שמונה תארים אפשריים ב- IMSA ו-WEC. בארה"ב אף זכתה בכל שישת התארים האפשריים, כולל אליפות הנהגים שזכו בה פליפה נאסר ודיין קמרון. באליפות העולם לסבולת (WEC) זכו באליפות הנהגים קווין אסטר, אנדרה לוטרר ולורנס ואנתור, אך החמיצו את אליפות אחרת, 'אליפות היצרנים', בשתי נקודות בלבד. המכונית גם זכתה בדייטונה 24 שעות פעמיים ברצף - ב-2024 וב-2025.
מבחינה משפטית, ה-963 RSP איננה מאושרת לכביש באופן מלא כמו מכוניות ייצור רגילות. פורשה קיבלה פטורים מיוחדים מהרשויות הצרפתיות לנסיעה על נתיב מוסכם לפני מירוץ לה מאן, והמכונית תישא לוחיות יצרן. כמו כן, היא קיבלה פטור מיוחד מה-EPA לנסיעה בקליפורניה במהלך שבוע הרכב של מונטריי באוגוסט.
המכונית עברה בכורה מרשימה בשבוע שעבר ברחובות הציבוריים ליד מסלול דה לה סארת, עם נהג המבחן טימו ברנהרד (זוכה לה מאן שלוש פעמים) שהעיד על חוויית נהיגה מיוחדת. לדבריו, המכונית הרגישה ידידותית ו'סלחנית' יותר מה-963 הרגילה, מבלי לוותר על התחושה המיוחדת של מכונית מירוץ. המכונית תוצג השבוע במירוץ לה מאן ל- 24 שעות, לאחר מכן במוזיאון פורשה בשטוטגרט, ובקיץ תגיע לפסטיבל גודווד בבריטניה.
למרות שפורשה לא חשפה את מחיר הייצור של ה-963 RSP, ההערכות מציבות אותו בסביבות 3.5 מיליון דולר או יותר, בהתחשב בעלות הבסיס של 2.9 מיליון דולר למכונית המירוץ הרגילה ובעבודה הייחודית שבוצעה. זהו פרויקט חד-פעמי הממחיש את יכולתה של פורשה לחזור לשורשיה וליצור מכוניות מירוץ כבישיות כמו בימים הטובים של שנות ה-70.

0 תגובות