
תעשיית הרכב הבריטית חווה את אחד המשברים הגדולים בתולדותיה: ייצור הרכבים במאי 2025 ירד לרמה הנמוכה ביותר מאז 1949, עם ייצור של 49,810 רכבים בלבד – ירידה של 32.8% לעומת מאי אשתקד. הסיבה העיקרית: הטלת מכס של 25% על רכבים וחלקי חילוף מבריטניה לארה״ב על ידי ממשל טראמפ במרץ האחרון.
השפעת המכס של טראמפ
המהלך של טראמפ פגע קשות ביצוא הרכב הבריטי לארה"ב, שצנח ב-55.4% בחודש מאי בלבד. יצרניות כמו ג'אגואר לנד רובר ואסטון מרטין הקפיאו זמנית את המשלוחים לשוק האמריקאי, עד שיתבהרו התנאים החדשים. ההפסדים הכספיים נאמדים במאות מיליוני פאונד, והחשש הוא לאובדן של עד 25,000 משרות בענף.
הסכם הסחר החדש בין בריטניה לארה״ב
במטרה לצמצם את הנזק, נחתם ב-8 במאי 2025 הסכם סחר חדש בין בריטניה לארה״ב. ההסכם מאפשר לייצא עד 100,000 רכבים בריטיים בשנה לארה"ב בתעריף מופחת של 10% (לעומת 27.5% שהוטל במקור), אך עדיין מדובר בשיעור גבוה בהרבה מהמצב טרם המשבר (2.5%). מעבר למכסה זו, יוטל המכס המלא.
בנוסף, ההסכם מבטל לחלוטין את המכסים על יצוא פלדה ואלומיניום בריטי לארה"ב, ובתמורה בריטניה תאפשר גישה רחבה יותר בבריטניה לשוק הבקר והאתנול האמריקאי.
ההתמודדות של אסטון מרטין
אסטון מרטין, אחת מיצרניות היוקרה הבולטות בבריטניה, הודיעה כי תמשיך להגביל את היצוא לארה״ב ותסתמך בינתיים על מלאי קיים אצל הסוכנויות האמריקאיות. החברה צפויה להכריז במאי על מדיניות תמחור חדשה שתתחלק בעלויות עם הלקוחות, ולא תגלגל את כל עלות המכס לצרכן, מה שייקר את המכוניות שהיא מייצרת, שגם כך מתומחרות במחירים גבוהים.
למרות המשבר, יצרניות הרכב הבריטיות ממשיכות לקוות לשיפור, בעיקר בזכות דגמים חדשים והשקעות בטכנולוגיות מתקדמות. עם זאת, הדרך להתאוששות עוד ארוכה, והענף תלוי במידה רבה בהמשך ההקלות במכסים וביכולת להתאים את שרשראות האספקה למציאות החדשה.
0 תגובות