מחירי מוצרי המהדרין: צדיק אחד בסדום

יש רק צדיק בסדום, אחד מגדולי התורה בדורנו, אשר לא חת מאיש, וזעק על הפקעת המחירים הנוראה במערכות הכשרות. במוצאי שנת השמיטה האחרונה תשס"ח, פרסם מרן הגאון רבי מאיר מאזוז שליט"א בסוף ספר "עט הזמיר" מאמר בשם "אשוו זבינייכו" (הרהורים לקראת שנת השמטה). תוכן גולשים

המחאה שהתעוררה לאחרונה על הפקעת המחירים הנוראה של מערכות הכשרות במוצרי הבשר, הפתיעה רבים. בפרט לאחר שהתגלה כי קילו בשר עולה בעשרות אחוזים יותר מכשרות של הרבנות הראשית, בשעה שהצוותות היוצאות לשחיטות בחוץ לארץ אלו אותן צוותות או לכל היותר בתוספת אדם או שניים.

אך מסתבר שיש צדיק בסדום, אחד מגדולי התורה בדורנו, אשר לא חת מאיש, וזעק על כך במלוא גרונו. הוא לא רק זעק בפיו, אלא אף טרח וכתב מאמר שלם ארוך ומנומק אודות הסחיטה המהודרת.

במוצאי שנת השמיטה האחרונה תשס"ח, פרסם מרן הגאון רבי מאיר מאזוז שליט"א בסוף ספר "עט הזמיר" מאמר בשם "אשוו זבינייכו" (הרהורים לקראת שנת השמטה), ובתחילתו הקדים: "מאמר זה רציתי לפרסם בתחלת שנת השמטה התשס"ח, וכיון שהדברים הגיעו למחלוקות בין הרבנים ופנייה לבג"צ וכו', אמרתי אשמרה לפי מחסום עד עבור שנת השמטה בס"ד".

לאחר שהאריך לבאר כמה הקפידו חז"ל על הפקעת מחירים, עד שאף באיסור דאורייתא היקלו כדי שלא יפקיעו מחירים, כתב בנוגע לשמיטה: "ומעתה מה נאמר ומה נדבר במה שקורה בערים חרדיות שלנו בשנת השמטה, שאותן ירקות עצמן שהיו בחנות בערב ראש השנה במחיר 3 ש"ח הק"ג, נמכרים ביום צום גדליה במחיר 12 ש"ח. והם לא סוג א' ולא סוג ב' ולא סוג ג' (שכבר יבשו וכמשו וקמלו) אלא סוג ד', ומעלים מחיריהם פי ארבעה! בטענה "זו שנת שמטה", והם עושים הפך מכוונת התורה, שהתורה אומרת "והשביעית תשמטנה ונטשתה ואכלו אביוני עמך", והם אוכלים את האביונים, משוד עניים מאנקת אביונים (וע' במגלה דף י"ז סע"ב ומה ראו לומר ברכת השנים בתשיעית, כנגד מפקיעי שערים, דכתיב שבור זרוע רשע).

התורה אמרה "שש שנים תזרע שדך וגו' ובשנה השביעית שבת שבתון יהיה לארץ", והם עושים להפך: כל השנים יושבים בטלים ועיקר הספסרות והמסחר בשנת השמטה. שכר המשגיחים והספסרים והמוכרים עולה כפלי כפליים ממחיר הפרי עצמו, עושים אוצר בית-דין כדת וכדין (כמו שהעידו רבותינו בתוספתא רפ"ח דשביעית: בראשונה היו שלוחי בית דין יושבים על פתחי עיירות, כל מי שמביא פירות נוטלין אותם ממנו ונותנים לו מהם מזון שלש סעודות וכו'...), אבל "שכר האריזה" עולה פי כמה משכר הפרי (כמו שמספרים על אחד שנאבד חמורו ונדר שאם ימצאנו ימכור אותו בחמשה דולר. לבסוף מצאו והכריז: "החמור בחמשה דולר והאוכף באלף דולר, ואני מוכר רק שניהם ביחד"), האם לזה כיוון החזון איש זצ"ל כשרצה להחיות מצות השמטה?".

ומכאן עבר הרב שליט"א לענין יוקר הבשר, ודן אם בכלל בדיקת צומת הגידין בעופות, חובה היא לפי ההלכה, ואלו דבריו הנוקבים: "וכן לגבי "עופות למהדרין" שנמכרים במחיר כפול ומשולש מעופות רגילים של "תנובה", ולא שעופות תנובה טריפה ח"ו, אלא שהמהדרין שוחטים יותר במתינות ובודקים צומת הגידין וכו' (והיה רב אחד יצ"ו שרצה לעשות "עופות מהדרין" בתוספת שקל 1 או 2 לק"ג, עם כל ההידורים, ועצרו בעדו שלא ישבור את השוק, כדי שיקבל ראש השוחטים משכורת עתק על חשבון האברכים העניים). ומעיקר הדין אין צריך לבדוק צומת הגידין כלל רק אם יש ריעותא כגון נפוח ונצרר הדם וכיוצא, וכמ"ש הרמ"א ביו"ד (סוס"י נ"ו) ע"ש. וכמו שאין אנו בודקים שבעים טרפיות בבהמה רק סירכות הריאה לפי שמצוי בה סירכות. ומה שאומרים שמצוי היום ריעותא בצומת הגידין כמה אחוזים, אין זה נקרא "מצוי", כי לדעת הרב משכנות יעקב (חיו"ד סי' י"ז, והו"ד בשו"ת שבט הלוי כדלקמן) רק בעשרה אחוזים נקרא מצוי.

הפתרון למצוקה

ולדעת מרן הגר"ע יוסף שליט"א רק בשלשים אחוז (והראוני שכן משמע להדיא בשו"ת הריב"ש סי' קצ"א בד"ה גם וכו' שמיעוט מצוי רוצה לומר שהוא קרוב למחצה ורגיל להיות. ע"ש). ותנא דמסייע ליה הוא הרמ"א ביו"ד (סי' ל"ג ס"ט) שכתב שנהגו להקל בעירנו באותן אווזות שמלעיטין לעשות מהם שומן שיש תקנה בעיר לבדוק אחר נקיבת הושט משום דשכיח יותר מסירכות הריאה וכו'. ויותר היה טוב שלא לבדוק כלל ולסמוך ארובא מלבדוק ולהקל במקום דאיכא ריעותא. ע"כ. ובפרט שגם אם יש ניפוח בצומת הגידין אינו טרפה ודאי רק מספק, כמ"ש הרמ"א (סוס"י נ"ו) שאין אנו בקיאים בבדיקת צוה"ג של עוף ולכן מטריפים מספק. ע"ש.

וכן הראוני בשו"ת שבט הלוי ח"ד (יו"ד סי' פ"א) שנשאל בענין בדיקת צומת הגידין, והאריך בתשובתו, ולבסוף מסיק שאחר שבדקנו כל שטח צוה"ג ולא נמצא כלל ריעותא א"כ לא הוחזק ספק כלל, אלא שאנו רוצים לפתוח הרגל אולי נמצא ריעותא מבפנים, וגם אם נמצא, ספק גדול אם אנו בקיאין בזה וכו', וכיון שלא הוחזק הספק לפנינו אפשר ללכת אחר הרוב, ובפרט שנוגע למניעת הפסד דרבים וכו'. אבל במקום שעשו תקנה רבני העיר לבדוק אין אחרי תקנתם כלום. ע"כ. ואני אומר אם עשו תקנה לבדוק והמחירים פחות או יותר סבירים, אין הכי נמי, אבל אם מוכרים ק"ג עוף מהדרין במחיר 32 ש"ח (במקום 12 ש"ח של תנובה) לא ניחא ליה למרייהו לאבד ממונן של ישראל. ובפרט אחר שכתב הרמ"א (בסוס"י נ"ו) שאין אנו בקיאין בבדיקת צוה"ג של עוף משום דקשה לבדוק ובקל הוא נטרף. ע"ש. ופשט דבריו דבמשמוש היד לפעמים נחתך הגיד ומטריפים אותו בחנם. ועכ"פ בִּמְשָׁקִים שיודעים שאחוז הטריפות בצוה"ג הוא פחות מעשרה אחוז, אפשר לסמוך בהחלט ע"ד הרב משכנות יעקב וא"ץ בדיקה כלל".

את דבריו הוא מסיים במלים: "לכן אשרי המשתדל להוזיל מחירי עופות המהדרין כמה שאפשר, וברכת האברכים ונשותיהם וילדיהם תחול עליו ועל זרעו (כמ"ש באיוב כ"ט י"ג: ברכת אובד עלי תבוא). ושמעתי בשם הגר"מ לוי זצ"ל שאמר שכל החומרות בעופות מהדרין הם רק פוליטיקה. ושפתים ישק. ובודאי שאין לאסור כלים של המשתמשים בעופות רגילים לדידן, מאחר שמדורי דורות לא בדקו צומת הגידין, ולא טובים אנחנו מאבותינו. ומי שאומר שהעופות בזמננו נחלשו גידיהם מהדורות שעברו, עליו להביא ראיה. וזה פשוט...".

עד כאן דבריו דברי אלוקים חיים, והרוצה להרחיב עיונו, יעיין בגוף המאמר בסוף ספר "עט הזמיר".

ובכן, מה ישנה את המצב? אולי יש להקים מערכת כשרות כללית שתפקח על מערכות הכשרות השונות.

במחשבה שניה, כנראה זה יגרום לעלייה נוספת במחירים...

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

23
מי שאומר את זה משוגע
מנדי
22
אין הצדקה למחירים כאלה גבוהים הפוך צריך שלכל בית בישראל חילוני מסורתי העיקר יהודי שיגיע אליהם לזכות אותם לאכול כשר במדינה ומה עושות החברות החרדיות מדירות אנשים ומעלות מחירים מופקעים של בד''צ עשו מהדת מסחרה איזה חילול השם נורא
מני
21
רווח. ולא צריך את האישור שלי בקשר לאיכותו, ההכשר הכי טוב!!
אחד מעיר
הבד"ץ של הרב לנדה גורף מאות שקלים למנפחים את הכיסים של הייצרנים
רונן
20
מה הפתרון שאתה מציע? אני מציע שתהיה מעשי ובכל כתבה, תתן גם פתרון, די להתבכיין וזהו.. התבכיינת? עכשיו תתן פתרון! ולי יש! לפתוח משחטה של הרב מאזוז! אם רוצים יכולים!
פתרונות
19
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דן
18
אני הקטן רוצה לחזק את ידי הגאון האדיר שיפוצו מעינותיו חוצה.ימשיך להיות נר האמת ואור הצדק.
אברהם
17
הבד"ץ ב"י מפחד לפסוק כמו מר"ן שליט"א שמיעוט המצוי נקרא בין 26-30 אחוז ולא יותר. והם צריכים ליישר קו עם שאר הבדצים אחרת לא יקנו מהם. שערוריה גנבים.
ראו הוזהרתם
16
וגם הרב מזוז שלי"טא.רק פוליטיקה אהב את המלאכה ושנא את הרבנות.רק רבנות מוסמכת אמיתית .שהמשגיחים לא נירדמים בהשגחה בכל החזיתות.עופות בשר.תעשית המזון וכ"ו. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משגיח כשרות.תושב עכו
15
לדעתי יש לתקן שני דברים בדחיפות שאין כמוה. יכול להישמע ח"ו ח"ו ח"ו שמרן הגאון רבי מאיר מאזוז שליט"א צדיק אחד בסדום, ומי זה "סדום"? חובה לתקן את המשפט הזה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! מזאת, המחירים אינם נוראים כ"כ, זה הפרזה. אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש באתר, לרבות דברי ה
יוסף
14
ללא חשש מחלוקת ללא חשש לשון הרע ללא חשש שפיכות "דומים"
חרדי שפוי וחרד
13
אני כבר מזמן הפסקתי לקנות , למכור (וגם לאכול) מוצרי הבד"ץ ההפרש של מחיר מגיע ל100% ואף יותר ללא שום הצדקה ועם איכות זהה או אפילו ירודה !! שאלתם את עצמכם למה בקבוק מים מינרלים צריך השגחה של 4 גופים כשרות שונים בינהם 3 בד"צים ? אנחנו משלמים את המחיר !!! לכן הפסקתי לקנות ולמכור וגם לאכול בד"צ
י מ
12
רק דבר אחד: יש כבר מערכת כשרות כללית: הרבנות הראשית. מן הראוי להשתדל ולחזק כמה שיותר את מערך הכשרות של הרבנות הראשית, כך ימנעו פיצולים נוספים במערכת הכשרויות, כך תמנע עליית מחירים מכיוון שהוגף האו גוף ציבורי לחלוטין ואינו למטרת רווח כלשהו, וכך יזכו רוב ישראל, גם אלו שאינם שומרי תורה ומצוות, לאכול בש
שמעלץ
11
במקום לרדוף אחרי צדק חברתי, נחפש את הצדק האמתי התורני. יישר כח עצום לכותב, כיון לכל האמת הצרופה שחסרה, לצערנו, בדורנו, גדולי ישראל אמונים על כשרותם, אך על כשירותם של עובדיהם הם לא אמונים, לדאבון לב, מחירים מאמירים לשחקים, ואנו שותקים. אדם שמחפש כשרות צריך לחפש זאת ולא את ה "מותג"!!!! ש"מו
אלון
10
נו, לאן הגענו? אז למי להאמין? כמו כן, אבקש לדעת מדוע הרב מאזוז לא זעק או כתב מאמר נוקב כאשר עברו על דאורייתא ושפטו את הרב אמסלם שלא על פי ההלכה. לכיכר השבת - אבקש לפרסם תגובה זו ולא לסנן כהרגלכם ב''קודש''. ישנם קולות שצריכים להישמע וכן שאלות שצריכות להישאל. תודה מראש.
שוש
ולא היה לו אומץ להגן על בכיר ובחיר תלמידיו וממשיכו האמיתי. מה לא מובן וידוע פה? כנראה גם הוא מ-פ-ח-ד מהטרור הליטאי והספרדי-ליטאי, תשאלו בישיבת כסא רחמים מה חושבים כל הרבנים והאברכים ותבינו, שהוא נגרר ואולץ לעשות מעשים על כורחו, כולם זוכרים את זיגזג המכתבים שפורסמו באתרינו הנפלא "כיכר השבת" מה לעשות
אחד מתלמידי הרב
עד מתי תמשיכו להתיחס לגופו של איש ותתחילו להגיב ענינית הרב מאזוז הוא היחיד שלא מפחד לומר את האמת בכל ענין שהוא רואה לנכון ומי שמך שוש הקטנה לשאול שאלות שלא ניתן לדעת עליהם תשובות ומי אמר לך שהרב לא הגיב במקום המתאים לכך?מה נהיה מאתנו, אשכנזים??? ששופטים את רבניהם ואת מורי דרכם? בושה
עדיאל
ומי כבודה שיש לה לטעון על הרב???
daneilli
אולי תענו עניינית לשאלה? מדוע צריך לכתוב ''שוש הקטנה'' ולשאול ''מי כבודה?'' איזה מן סגנון זה? במקום לענות תשובה עניינית מתחילים עם כל מיני כינויים ואמירות סרק. אז, שוב, אני זורקת את הכפפה ומבקשת שתרימו אותה. מדוע הרב מאזוז לא היה הצדיק שזעק שהרב אמסלם נשפט שלא בהתאם להלכה? מדוע? אני מבקשת ת
שוש
אמסלם חטא בחטא אחד .... אנחנו לא נוצרים ואצלינו המטרה לא מקדשת את האמצעים... בדרך שלו הוא רמס אחרים... הוא הקטין את סביבתו כדי להגדיל את עצמו... הוא הכפיש ציבורים שלמים , דיבר על רבנים כדי להשמיע את משנתו.... לכן אף אחד לא יצא מגדרו בכדי לעזור לו... כוונתו רצויה , אבל מעשיו אינם רצויים...
daneilli
אם היו יכולים לשחוט את הרב אמסלם ח"ו, היו עושים זאת.. למדו משו מהערבים! ב"ה שעזבתי את ש"ס בזכות מרן הרב אמסלם שליט"א!!!
שסניק לשעבר
9
ההבשר והעופות בקושי כשרים כאשר בודקים צומת הגידין וריאות ויש אחוז עצום של טריפות וכן בכל משחטה של הבד"ץ בחו"ל יש שוחטים מיוחדים ובודקים שזה עלות יקרה חייב מישהו לשלם על זה
חרדי
הרווחים שלהם מגיעים במאות אחוזים שוד לאור היום הבדצ''ים האלו
בני
8
מחפוד עוף טרי כרעיים 19.90 חזה 19.90 יאלה לרוץ עופות טריים מגיעים ביום שני בצהריים מאחר שהשחיטה ביום ראשון ולצערי עניים לא אוכלים בשבת עוף כי מחמירים לאכל רק הכשר מסויים ששם המחירים מופקעים.
לקנות רק זול
7
זה אפליה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
אשכנזי
6
נתפלל לה' שיפסק הגזל הגדול מיהודים קשיי יום שצריכים לשלם כל כך הרבה על מוצרים וגם על כשרות מהודרת! זהירות מיום הדין, ה' ינקום 'צעקת הדל תושיע ה'' תפילת עני עולה ראשונה בפני השם, ואוי להם לאל שגורמים לעניים לבכות, השם נוקם בהם, זהירות! לכל תאבי הבצע!
א. לוי
5
ומה אם זה שיש כ"כ הרבא בדצים ורק אנו הספרדים אוכלים את של כולם אנחנו צרכים לאכול רק הכשר של ספרדים כדי ללמד אותם לקח ובקשר למחרים אין על הרב מזוז גדול אמיתי עד 120
דוד
4
שנים שהכשרות שנקראת בד״צ העדה. נקאת הכי טובה. למה בגלל שיצאו נגד הרב עובדיה. האדמור מגור. בעלזא. קרלין. פנינסק. סדיגורא. שאמרו שמותר ללכת לבחירות. והם אומרים יהרג ועל יעבור די נעשה סדר ונפסיק לחשוב שהם הכי טובים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
פפנהים גבריאל
3
יש לציין לשבח את בד"צ הבית יוסף, עטרה, בראשות אדוננו מורנו ורבינו הרב עובדיה שליט"א, מבדיקה שערכתי המחירים משתווים לרבנות בחלק מהמקומות ותתפלאו אפילו היו פעמים שהיו מצבעים והיה זול יותר מרבנות אז יחי אדוננו מורנו ורבנו הרב עובדיה שליט"א .
דניאל
לך למעדניות ותיראה הבדלי מחירות של לפחות בין 7-10 בין בד''צ לרבנות שוד לאור היום
בני
אני הייתי משגיח בשחיטה של עטרה בדיר אל אסד אצל ערבים!! כן כן כל הכסף שלנו הולך בסוף לערבי. העובדה היא שאים הבקר לא יוצא חלק אז חוטפים צעקות וקללות מערבי וככה יוצא 60% חלק במקום 22% . אסור לאכול עטרה!!
אחד מבפנים
2
יש לי מפעל לחטיפים ואני משלם 14000 שח ממש גזל אני עובר לבדץ אחר עולה לי 1200 שח
מנש
1
אני משגיח מטעם המועצה הדתית מטה אשר במקום עבודתי ישנם שני כשרויות של בדץ העדה וחתם סופר בני ברק נשבע אני בחיי ראשי שלא ראיתי מעולם שני אנשים ששונאים אחד את השני כמוהם וכל אחד שופך ביבין ורותחין על הבדץ השני ואני תמה על עלה לנו זה בדורנו בדץ העדה הוא המאפייה של המגזר החרדי הייתי נוכח בעסקאות של מיליו
עכואי
העד"ח וחת"ס הם כמו סניף אחד של השני, אז תמצא תשפץ את הסיפור קצת.
רוברשוב
לצערי אתה מאלה שחיים על פי מיתוסים הם שונאים אחד את השני שנאה עזה והקשר בינהם הוא כמו חמאס ופת"ח
עכואי

אולי גם יעניין אותך:

עוד בתוכן גולשים: