מייד אין צ'יינה | סקירה

'עממי' או פרימיום? טירוף החשמליות הסיניות שכבש את ישראל

המלחמה הזאת הסתיימה עוד לפני שהיא התחילה • עשרות אלפי רכבים חשמליים תוצרת סין כבר מסתובבים בכבישי הארץ וזו רק ההתחלה • למה זה קורה ואיך רכב עממי הופך לפרמיום במחיר עממי שגם הוא הופך לפרימיום? • סקירה (רכב)

מולי הרשקוביץ | כיכר השבת |
"שני סינים עם כינור גדול, ישבו ברחוב ועשו מיליארדים" (צילום: שאטרסטוק)

"עד לשנת 2030, כ-90% מהרכבים במדינה, יהיו חשמליים", אמר גורם במשרד התחבורה בתחילת השנה האזרחית.

האם זה יקרה? אנחנו לא יודעים. האם עד ש-90% מהרכבים בישראל יהיו חשמליים, בשאר העולם המודרני יהיו כבר רכבים מעופפים מונעים ע"י השמש? יכול להיות ואפילו אופייני לנו, אבל כבר עכשיו בתחילת 2023 אחת מכל 10! מכוניות הנעות בכבישי ישראל, היא מכונית חשמלית - גידול של יותר מפי שניים מנתח השוק של החשמליות בשנה שעברה.

לנתון המדהים הזה, אחראי בעיקר כניסתו של שוק הרכב הסיני לארץ, כאשר שנת 2022 הסתיימה עם כ-25,238 מכוניות שהגיעו ארצה מסין, דבר שגורם חתיכת כאב ראש עבור יצרני הרכב המערביים.

ג'ילי גיאומטרי C הרכב החשמלי הנמכר ביותר בישראל לשנת 2022 (שאטרסטוק)

כמה כאב ראש? רק נציין שבסוף שנת 2022 שניים מתוך שלושת החשמליות הנמכרות ביותר בארץ, היו דווקא סיניות כשהשלישית היתה 'טסלה'. ואם זה לא מספיק, בעשירייה הראשונה תמצאו סיניות נוספות.

אז רגע לפני שתגידו "פחחח סיני זה זבל" ואנחנו נגיד לכם (בלי ה"פחחח") ש"בערך כל מה שסביבכם כולל המכשיר ממנו אתם קוראים את הכתבה מיוצר בסין", ננסה להבין מהו סוד ההצלחה של הרכב הסיני.

מה אומר לכם צמד המילים "רכב פרימיום"? כנראה שרוב או כל המילים הבאות: מפואר, טכנולוגי, מעוצב, תא נהג מאובזר, שלל מסכים, מחיר גבוה, מערכות מתקדמות, נהיגה אוטונומית, ועוד, או לסיכום: רכב לאנשים אמידים שיכולים להרשות לעצמם לשלם על מוצר 'פרימיום' שכזה. כי בואו נודה, בכל פעם שראינו 'טסלה' עוברת, הסתכלנו 3 שניות על הרכב וחצי דקה על מי שיושב בפנים ("מאיפה לאברך הזה יש כסף" עושה לכם דה ז'ה וו?)

MG מארוול R שמגיע בקרוב לישראל (שאטרסטוק)

וזה נכון, כי כך זה היה עד לא מזמן, אלא שאז הגיעו הסינים (תתרגלו לשמוע את המשפט הזה בעשורים הקרובים) והחישוב שלהם היה פשוט: יש בעולם קהל לקוחות עצום שלא יכול להרשות לעצמו לקנות רכב 'פרימיום' בסכום כזה, עלות היצור בסין זולה יותר מהמערב, הטכנולוגיה בסין נמצאת בשיאה: 1+1+1 שווה עשרות להיטי מכירות בכל העולם והיד עוד נטויה.

אבל אמר פעם חכם סיני זקן "חכם סיני יכול להיות גם לא זקן וגם כשאתם מייצרים מכוניות חשמליות תלכו על כל הקופה", והסינים? הקשיבו לו, הוא הרי חכם סיני זקן, והחליטו שהרכב החשמלי שלהם יקרא מעתה: 'רכב פרימיום' עם תג מחיר של מכונית 'עממית'. לא רק שזה הצליח, יצוא הרכבים מסין זינק והחשמליות הסיניות הצליחו למצב את עצמן כרכב בר שוויון ותחרותי מול כל חברה אירופאית אחרת.

byd atto 3 עוד מפלצת סינית שמתחרה ראש בראש על המקום השני בטבלה כרכב הנמכר ביותר (שאטרסטוק)

וזה לא שהרכבים הסיניים לא טובים או לוקים באי אלו תקלות משמעותיות ולהיפך. הסינים הפתיעו לטובה בכל מה שקשור להנדסת אנוש, מערכות בטיחות מתקדמות, או חוויית נהיגה שעד היום היינו מוצאים רק ברכבים מערביים, או לצטט את המשפט שחוזר על עצמו אצל כל מי שרכש חשמלית סינית "זה הרכב עם התמורה הטובה ביותר למחיר".

סטנדרטים טכנולוגיים חדשים ב-מארוול R (שאטרסטוק)

אז רגע לפני שתחגגו, הנה הוא שוב - משבית השמחות הישראלי. בחודש האחרון עלו מחירי הרכבים החשמליים בחלקן בעשרות אחוזים, והסינים שכבר שייכים לשוק רכבי הפרימיום, העלו את המחיר גם הם. תוסיפו לזה את העלאת המס על הרכבים החשמליים שהעלו במשרד האוצר בעוד 10% (סה"כ 20%) ותקבלו רכבים 'עממיים' שהם 'פרימיום', שעולים כמו רכבי 'פרימיום' שהם לא 'עממיים'.

לנו נותר לקוות שהשוק ימשיך להתפתח והתחרות תגבר, או שאנחנו הצרכנים נבין שזה לא נורמלי לשלם 180 אלף ₪ על רכב שלא מצדיק את המחיר - סיני ומערבי כאחד, כי השלב הבא זה רכב חשמלי זול מצפון קוריאה וזה לא משהו שהיינו רוצים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר