לקראת תקיפה • שבוע גורלי

נשיא ארה"ב ינסה לשכנע את הקונגרס והעם לתקוף

נשיא ארצות-הברית ברק אובמה נכנס לשבוע משמעותי וגורלי בכהונתו, בו ינסה לשכנע הן את העם האמריקני והן את בית הנבחרים האמריקני, לצאת לפעולה צבאית בסוריה. כך זה קורה: נאום לאומה ביום שלישי, ראיונות לשש תחנות טלוויזיה, הצגת סרטונים מזעזעים מהטבח הכימי ושיחות טלפון אישיות (בעולם)

יוני גבאי | כיכר השבת |
שבוע גורלי. נשיא ארה"ב ברק אובמה (צילום ארכיון: פלאש 90)

שבוע גורלי: נשיא ארצות-הברית ברק אובמה נכנס לשבוע משמעותי בכהונתו, בו ינסה לשכנע הן את העם האמריקני והן את בית הנבחרים האמריקני, לצאת לפעולה צבאית בסוריה.

ביום שישי, חזר אובמה לבית הלבן מפסגת ה-G20 שהתקיימה ברוסיה, וכבר במטוס הנשיאותי החל בשיחות טלפון עם חברי קונגרס כדי לשכנעם לתמוך בתקיפה. לפי הערכות בארה"ב, כדי שההחלטה תעבור, זקוק אובמה לתמיכת הדמוקרטים שחלקם עדיין לא החליטו האם לתמוך או להתנגד.

ביום שלישי, יישא אובמה נאום לאומה בניסיון אחרון לשכנע עשרות מיליוני אזרחים אמריקנים בחשיבות התקיפה בסוריה בעקבות הטבח הכימי. עוד בטרם הנאום, יתראיין אובמה לשש תחנות טלוויזיה.

אובמה זקוק לתמיכה ציבורית כדי שזו תשפיע גם על הצבעת 435 חברי בית הנבחרים, שחוששים מהציבור בשל הבחירות שיתקיימו בשנה הבאה.

לפי הנראה כעת, מצבו של אובמה לא מזהיר. לפי הבדיקות שערכו כלי התקשורת, למעלה מ-50 סנאטורים מתלבטים. ה"ניו יורק טיימס" מצא רק 25 סנאטורים שתמכו פומבית בתקיפה ו-17 שמתנגדים או נוטים להתנגד לתקיפה.

בבית הנבחרים, יש רוב רפובליקני של 234 מול 201 דמוקרטים. 41 הודיעו על תמיכה, 153 הודיעו כי יתנגדו וישנם עוד 208 חברים שטרם החליטו.

רשת CNN חשפה אמש (שבת) 13 סרטונים, המעידים על תוצאות התקיפה הכימית בסוריה, כפי שהוצגו ע"י ממשלה אובמה לקבוצת סנאטורים בניסיון לשכנעם לתמוך בפעולה צבאית כתגובה.

בסרטונים המזעזעים והקשים מאוד לצפייה, נראים רגעי החרדה מהתקיפה, צעקות ופאניקה והסיוע המוגבל לקורבנות שלא מצליחים לשלוט בתנועות הגוף, כך למשל נראה אדם שוכב על הרצפה ללא חולצה וילדיו לצדו, כשהם רועדים ולא שולטים בעצמם.

מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי, אמר אמש כי "מה איראן תגיד אם ניסוג מכוונתינו?". לדבריו, "אין ספק כי בשאר אסד חצה את הקו האדום והשתמש בנשק כימי. חוסר תגובה למעשה זה מאפשר סכנה עתידית לחזרתו. אין מדובר בעיראק או באפגניסטן, ואפילו לא בלוב או בקוסובו. זהו 'רגע מינכן' שלנו. זה לא הזמן להיות שותפים שקטים לטבח".

בישראל עוקבים כל הזמן אחר ההתפתחויות בארה"ב לקראת תקיפה אפשרית, הכוננות בצה"ל ירדה וחלק מסוללות כיפת ברזל קופלו, אך ניתן יהיה לפרוס אותן שוב בהתראה קצרה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות