סקוטלנד מצביעה; ניתוק מבריטניה או הישארות תחת כנפי הממלכה

לאחר למעלה מ-300 שנים בהם סקוטלנד מאוחדת תחת כנפי "הממלכה המאוחדת" בוחרים היום בני העם הסקוטי אם הם הולכים לעצמאות שתיתן לה בעיקר גאווה לאומית, או להישאר תחת כנפי הממלכה ולהציל את הכלכלה. ראש ממשלת בריטניה קמרון: "זה יהיה גירושין מכוערים" (בעולם)

יוני גבאי | כיכר השבת |
דגל סקוטלנד על דגל בריטניה (צילום: shutterstock)

היסטוריה באי הבריטי: 307 שנים לאחר שאוחדה מדינת סקוטלנד לממלכה המאוחדת, ולאחר קמפיין אמוציונלי, בוחרים היום תושבי סקוטלנד האם להתנתק מהממלכה המאוחדת, או להישאר תחת כנפי הממלכה. משאל העם שכולל למעלה מ4.3 מליוני אזרחים, אשר יצביעו בכ2600 קלפיות, יבחרו את עתידה של סקוטלנד ושל הממלכה מאוחדת, אשר הולכת ונהיית פחות ופחות מאוחדת.

משאל העם, אשר הפך לאמוציונלי במיוחד, עלול להיות הרה גורל עבור שני המדינות, אם יחליטו תושבי סקוטלנד על ניתוק. כאשר כיום היא מסונפת לבריטניה, הנחשבת לאחת הכלכלות הגדולות בעולם. ואם יבחרו על ניתוק ממדינת האם, אזי הכלכלה המקומית עלולה להיכנס למיתון, וכלכלתה תספוג ללא ספק מכה.

מנגד גם לאנגלים יש מה להפסיד, כאשר תאבד את השפעתה הכמעט טוטאלית על הקורה באי הבריטי, וגם כלכלתה של אנגליה עלולה לספוג מכה מהניתוק של סקוטנלד. גם הכבוד הלאומי של האנגלים, אשר עד לא מזמן, במונחים היסטוריים, הייתה הממלכה אשר השמש מעולם לא שקעה עליה.

ראש ממשלת בריטניה, דיויד קמרון, כבר הזהיר לפני כמה ימים בנאום מיוחד כי "הפרידה לא תהיה פרידה לניסיון, אלא גירושים מכוערים וסופיים". ראש הממשלה המליץ לבני העם הסקוטי לשקול היטב את בחירתם, ולהחליט האם הגאווה הלאומית שלהם שווה את הנזק שתספוג המדינה.

בינתיים הסקרים מראים כי התוצאות יהיו צמודות ביותר, כאשר רוב הסקרים הגדולים נותנים יתרון קל שבקלים לתומכי האיחוד הממלכתי. כאשר הם זוכים ל-51 אחוזים בסקרים. אך הסקרים גם מורים על כך שקבוצה של למעלה מחצי מליון מצביעים, עדיין מתלבטים, וטרם החליטו אם לתמוך באיחוד או בפירוק.

מה יקרה אם סקוטלנד תתנתק

אם העם הסקוטי יחליט על ניתוק מהממלכה המאוחדת, כאמור הוא צפוי לספוג מכה קשה לכלכלה. כאשר הם יאבדו את המטבע המשמשת אותם - לירת השטרלינג. והם יאלצו להנפיק מטבעות משלהם. כאשר גם האיחוד האירופאי הזהיר את הסקוטים כי אם יתנתקו לא יוכלו לבצע שימוש במטבע היורו. ויאלצו להמתין כמה שנים כמו כל מדינה המבקשת להצטרף לגוש האירו ולאיחוד האירופאי.

הקרירות שמפגינים באיוחוד האירופאי מסמן גם על כך שאם תתנתק סקוטלנד, אזרחיה צפויים לתקופה לא פשוטה עד שיוסדרו כל העניינים הדיפולומטיים, שישליכו על חייהם אפילו בתחום הדרכונים הבריטיים אשר משמשים אותם היום.

הקלפיות יסגרו היום בשעה 22:00 בשעון המקומי, ועד הבוקר אנו צפויים לקבל את תוצאות האמת, שיקבעו את גורלות שני העמים היושבים באי הבריטי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר