על רקע החקיקה האנטי יהודית: רבנים התכנסו בטיבלסי

על רקע יוזמות החקיקה נגד השחיטה וברית המילה ועליה מדאיגה במקרי האנטישמיות, רבני אירופה מתכנסים בטיבלסי שבגיאורגיה לדיון בדרכי המאבק באנטישמיות (חדשות)

ישראל כהן | כיכר השבת |
(צילומים: אלי איטקין, יח"צ)

בטיבלסי שבגיאורגיה נפתח שלשום (יום שני) כינוס הוועדה המתמדת של "ועידת רבני אירופה". הרבנים המתכנסים במסגרת הוועדה המתמדת מידיי כחצי שנה באחת ממדינות אירופה הוזמנו להתכנס בגיאורגיה כדי לחזק את הקהילה היהודית המציינת 2600 שנה ליסודה, ובכדי לשדר את העמידה הנחרצת של יהודי אירופה על זכויותיהם היהודיות ובכדי לחזק את הקהילות היהודיות במלחמה באנטישמיות ובנושאי דגלה. הרבנים יעסקו במגוון נושאים העומדים על סדר יומה של יהדות אירופה וייצאו למפגשי חיזוק של הקהילה היהודית ומוסדותיה.

בכינוס משתתפים רבני מדינות וערים. אבות בתיה"ד ודיינים ממרבית מדינות האיחוד האירופי ובהם; צרפת, גרמניה, בריטניה, הולנד, בלגיה, אוקראינה, רוסיה, פולין, אזרביז'ן, לוקסנבורג, שווייץ, דנמרק, איטליה ועוד. שעה קלה בטרם מושב הפתיחה של הועדה המתמדת השתתפו הרבנים בפתיחת המוזיאון היהודי שהולאם ע"י השלטונות הסובייטים. בטקס השתתפו; ראש הממשלה, ומשלחת נכבדה מישראל בראשות חברי כנסת ואישי ציבור.

בפתיחת הכינוס הובא מכתבם המיוחד של מרן ראש הישיבה, הגראי"ל שטיינמן ומרן שר התורה, הגר"ח קנייבסקי. נשיא הועידה ויו"ר הועדה המתמדת, רב ואב"ד מוסקבה, הגאון רבי פנחס גולדשמידט אמר בפתיחת הכינוס כי הועידה תמשיך ותפעל מול מוסדות האיחוד האירופי, מועצת אירופה ובמדינות השונות כדי להדוף יוזמות חקיקה שונות בנושאי השחיטה הכשרה, ברית המילה ועוד.

הגר"פ גולדשמידט שהעלה לדיון ראשון את נושא העלייה המדאיגה של האנטישמיות ודרכי הפעולה למאבק שיבח את מארחי הכינוס – הקהילה היהודית בגיאורגיה; "עמידתה הגאה של הקהילה היהודית האמיצה ששמרה על הגחלת מפגעי הזמן והמקום ונלחמה בהתבוללות ושמרה על יהדותה בתנאים קשים במיוחד, הצליחה אודות לשמירה על מבנה הקהילה והמשפחה". עפ"י הצעתו תפנה הועידה למוסדות האיחוד האירופי כדי לחוקק חוק המגדיר כל הצהרה ומעשה אנטישמי כעוון פלילי כמו במספר מדינות בהן ישנן חוקים דומים נגד הגזענות והכחשת השואה. ואכיפתו בנחישות. הועדה דנה בעריכת יום תפילה אירופי נגד האנטישמיות. בחיזוק מנגנון הקירוב ובהגברת השיח עם הקהילה המוסלמית וההנהגה המתונה והרדיקלית.

הכינוס בגיאורגיה מתקיים על רקע יוזמות חקיקה שונות נגד מצוות הדת ותחושת אי וודאות ברחבי הקהילות היהודיות באירופה בנושאים חשובים ביותר ובהם; הקמפיין המלווה באנטישמיות גלויה נגד שחיטה יהודית בכמה ממדינות אירופה ובמיוחד בהולנד, פולין ודנמרק. הפעילות נגד ברית מילה בנורבגיה. מצב הנקברים היהודיים וסכנת שריפת השלדים בצרפת. ריבוי מספר מקרי האנטישמיות באירופה, ועוד. הרבנים יקבלו סקירה על פעילויות בית הדין ד'אירופה בראשות אב"ד אירופה, הגאון רבי חנוך הכהן ארנטרוי. דווח על פעילות ארגון 'חוליא' ו'מתנאל' בהפצת תורה וקירוב מפי ראשי הארגון ובהם; מר אלברט אפללו. פעילות ארגון הכשרות של 'ועידת רבני אירופה' – כשרות אירופה - KE , מפי מנכ"ל כשרות אירופה, הרב יצחק אילוביצקי ודיווח על ההצלחה בבלימת יוזמת חקיקה נגד השחיטה הכשרה מפי סגן נשיא הועידה, הגאון רבי מנחם געעלי מביה"ד לונדון. הרב שלמה בקשט, רבה של אודסה העלה את נושא הפליטים היהודים באוקראינה הנאמד בכשבעת אלפים ודרכי הסיוע לפליטים. הועדה ביקשה מרבני אוקראינה להקים ועד ההצלה לסיוע ופניה לארגוני הסיוע היהודיים ובהם הג'וינט.

הרבנים העלו את זעקת מתי ישראל נוכח חילולי הקברים בית העלמין בהר הזיתים וקראו לממשלת ישראל לקחת בחשבון את ההשלכות של הבלגתה על בקשות יהודי אירופה מממשלותיהם ומהאיחוד האירופי לשמור ולהגן על בתי העלמין היהודיים באירופה. חברי הועידה לפיקוח על מצב שירותי הדת ובתי העלמין בתורכיה; רבה של ז'נבה, הרב יצחק דיין ואב"ד ליאון, הרב יחייא טובול סקרו את המצב. כזכור, מאז הועלתה בעיית חילול בתי העלמין הציבה הועידה מצלמות המשדרות תמונות במהלך כל היממה לבתיהם של חברי הועדה.

המנהל הרבני של הועידה וראש ישיבת 'תורת חיים' במוסקבה, הרב הגאון משה לבל שהביא את מכתבם של מרנן ורבנן גדולי ישראל סקר בהרחבה את הקשר החם של הועידה עם גדולי ישראל שליט"א, כאשר הנהלת הועידה נוטלת עצה מן הזקנים. כמו"כ הוא סקר את מצב היחסים המצויינים עם הרבנות הראשית לישראל בכל הנוגע לתחומי הגיורים, מעשי בתי הדין והכשרות במיוחד לאור ההסכם לשת"פ שנחתם עם הועידה בוועידתה האחרונה בברלין. הגר"פ גולדשמידט העלה את נושא החוק נגד העגונות שגובש ע"י 'ועידת רבני אירופה' והרה"ר והוגש ע"י ח"כ אברהם מיכאלי (ש"ס) שאף הוזמן לדיון במסגרת שהייתו בגיאורגיה.

אחה"צ נועדה משלחת הועידה עם ראש ממשלת גרוזיה, אירקלי גריבשווילי שהבטיח כי ממשלתו תמשיך ביחס החם ליהודים ולישראל. הרבנים קיימו תפילות בבית הכנסת הגדול שם קיבלו את פניהם רב הקהילה, הרב אלימלך רוזנבלט. נשיא הקהילה, מר אברהם צנצנשווילי ויו"ר ה'וועד להצלת נדחי ישראל' המקיים את הפעילות היהודית ברחבי גיאורגיה, הרב אפרים הזנפלד שהגיע במיוחד מארה"ב.

היום (יום רביעי) יקיימו הרבנים דיונים בנושאים נוספים ויצאו לביקורים במוסדות הקהילה היהודית; בתי הספר. גן הילדים כולל בעלי בתים. בבתי הכנסת העתיקים. ובמוזיאון היהודי בעיר.

צילומים: אלי איטקין, יח"צ

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר