קביעה חדשה: הפיצוץ ב-1908 לא נגרם ממטאוריט

חוקרים רוסים קבעו השבוע כי הפיצוץ האדיר לפני מאה שנה בסיביר, לא נגרם כתוצאה ממטאוריט. הפיצוץ היה שווה כעצמתו ל-180 פצצות אטום (חדשות, בעולם)

המכתש שנוצר מהפיצוץ (צילום: מתוך פייסבוק)

המגזין "סיביר טיימס" שב השבוע מאה שנה לאחור לתעלומת הפיצוץ שהחריד בזמנו את רוסיה, ונותר עד היום בגדר תעלומה. הפיצוץ היה שווה ערך לפי הדיווח בעיתון ל-185 פצצות שהוטלו על העיר היפנית הירושימה בשלהי מלחמת העולם השנייה.

לאחרונה, מומחים הפריכו את הטענה כי מטאוריט ענק שנחת על כדור הארץ הביא לפיצוץ. בעיתון מנסים כעת לפענח את התעלומה. מעדויות לפיצוץ שאירע בלב יער הטייגה, נראה כדור אש ענק חוצה את שמי סיביר ב-30 ביוני, 1908, וגורם לפיצוץ אדיר שהשמיד יותר מ-80 מיליון עצים ביער. הפיצוץ לא אירע במקום מגורים, כך שאיש לא נפגע.

חוקרים מאיטליה בדקו את האירוע וטענו כי אגם שנמצא ביער הוא מכתש שנוצר כתוצאה מהפיצוץ, טענה זו מחזקת את הקביעה שמטאוריט הוא זה שהביא לפיצוץ. מנגד, מחקר שערכו גאולוגים רוסיים שולל את הקביעה כי מטאוריט הביא לפיצוץ, וקובע כי הגורם האמתי לתופעה המשונה עדיין אינו ידוע.

במחקר מציינים הגאולוגים כי הפיצוץ הורגש אף בבריטניה, וגרם שם לגלי הלם. אבק מהפיצוץ האיר את שמי אירופה ויש טענות שהאבק הזוהר נראה גם ביבשת אמריקה.

אחד הדברים שמעלים תהייה לגבי מקור הפיצוץ, היא העובדה שלא נשארו שאריות במקום, דוגמת מכתשים שנוצרו על הקרקע (לבד מהאגם שנטען על ידי חלק מהחוקרים שהוא נוצר כתוצאה מהפיצוץ). יצוין, כי הקביעה שהאגם נוצר מהפיצוץ נשללת על יד החוקרים הרוסיים שבדקו את המשקעים באזור העמוק של האגם, ודגימה מקרקעית האגם מראה כי הקרקע הינה בת 280 שנה לפחות.

החוקרים מסיימים את קביעתם ושוללים את הטענה כי מטאוריט הוא שהביא להיווצרות האגם, זאת בשל קביעה חד משמעית כי האגם אינו צעיר וגילו נאמד במאות שנים, כך שחקירת הפיצוץ רק מתערפלת יותר.

המכתש שנוצר לכאורה מהפיצוץ

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר