פרופיל מיוחד

הקומיקאי שנלחם מול פוטין; מי אתה ולדימיר זלנסקי?!

הוא היהודי הראשון בתפקיד, הוא קומיקאי ושחקן, והוא הצליח להפתיע את כולם - הן בניצחונו המזהיר בבחירות והן בעמידתו האיתנה מול ולדימיר פוטין; אז מי אתה ולדימיר זלנסקי? ציקי ברנדוין עם פרופיל מיוחד (בעולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

"אני לא מחפש טרמפ", השיב במהלך השבוע נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, במענה להצעה אמריקנית להבריחו מקייב המופגזת.

ולדימיר זלנסקי, בן ה-44, הוא אולי אחת הדמויות המרתקות בהיסטוריית מנהיגי אוקראינה. לפני כמעט 3 שנים הדיח בניצחון סוחף את הנשיא המכהן עם מעל 70 אחוזי תמיכה, אלא שהוא לא הסתפק רק בזה. בבחירות לפרלמנט שנערכו לאחר מכן, מפלגתו הפכה לגדולה ביותר והוא הפך למנהיג הראשון באוקראינה, שהשיג רוב בפרלמנט כך שלא נאלץ להקים קואליציה.

באופן מפתיע, זלנסקי, הנשיא היהודי הראשון בתפקיד, היה בכלל קומיקאי ושחקן - עד שהפך לנשיא. הדבר הכי קרוב שלו לנשיאות היה כששיחק בסדרת טלוויזיה מקומית את נשיא אוקראינה שאף אחד לא האמין בו - ובסוף מפתיע את כולם.

זלנסקי יחד עם קודמו בתפקיד (צילום: משרד נשיא אוקראינה)

כנראה שהנשיא זלנסקי נכנס היטב לדמות גם כשהוא באמת משמש כנשיא אוקראינה (אגב, מפלגתו נקראת על שם הסדרה בה שיחק). למרות התקופה הראשונית שלו כנשיא באוקראינה, בה נתפס יותר כליצן חצר שהפך לנשיא - במשבר מול רוסיה, שנמשך כבר חודשים ארוכים והסתיים בפלישה בשבוע שעבר - זלנסקי מגלה מנהיגות מהסוג ששומעים עליו רק בסיפורים היסטוריים.

אם היה רוצה, כבר לפני יותר מחודש היה יכול להיות במקום מבטחים בכל מדינה מערבית - או בכלל לעשות עלייה על בסיס חוק השבות. אבל זלנסקי הוכיח כי הוא לא בורח כשקשה, וכשבני עמו נמצאים בקושי - הוא נשאר איתם.

עד לפני קצת יותר מחודש, היו קולות רבים נגד הנשיא זלנסקי והתנהלותו מול רוסיה. אלא שמאז הפלישה, הפרשנים בערוצים השונים מתרשמים מהתנהלותו של הקומיקאי, וכן מגילוי המנהיגות מצידו.

בנאום לאומה, אחרי הפלישה (משרד נשיא אוקראינה)

פוליטיקה חדשה

הנשיא זלנסקי נבחר כמו מנהיגים רבים ברחבי העולם - על תקן לוחם באוליגרכים, שחיתות והבטחה לשיחות עם הבדלנים שכבשו חלק ממחוזות דונייצק ולוהנסק. כן. אתם לא טועים, אלו הם המחוזות שהחליט פוטין להכיר בהן כמדינות עצמאיות ומשם פלשו כוחות רוסיים רבים החל מיום חמישי שעבר.

זלנסקי ניסה לבדל את עצמו מהנשיא הקודם - שהיה גם הוא פרו-מערבי. זלנסקי טען כי תחת מנהיגותו אוקראינה לא תהיה בת חסות "מושחתת" של המערב מחד, ומאידך, לא תהיה 'האחות הקטנה' של רוסיה.

טיפוח יהדות אוקראינה

זלנסקי ושאר חברי ממשלתו השוו בתקופה האחרונה בין פוטין להיטלר וגרמניה הנאצית. הדבר הביא לביקורת קלה, אך זלנסקי, כאמור נשיא יהודי, הרגיש כי מדובר בפשעי מלחמה שמזכירים לו תהליכים נאציים.

זלנסקי לא אחת התבטא לגבי יהדותו, והודיע בגאווה כי יקים באומן 'ירושלים קטנה'. זלנסקי ביקר גם בישראל פעמים רבות, חלק גדול מהם עוד הרבה לפני שהפך לנשיא.

זלנסקי בביקור בכותל המערבי (הקרן למורשת הכותל המערבי)

"אנחנו רוצים ליצור שם עיירה קטנה ואותנטית. בחרנו את השם 'ירושלים הקטנה' כרעיון, כדי להפוך אותו למקום אותנטי בצורה מקצועית מאוד", אמר.

הנשיא האוקראיני גם דאג רבות ליהודים העולים לציונו של רבי נחמן, בייחוד בימי ראש השנה בתקופת הקורונה, ואף התאים הנחיות בכדי שיהודים יוכלו לעלות לציון רבם.

נלחם למרות כל ההערכות

את המשבר הנוכחי בין רוסיה לאוקראינה אני מסקר כבר כמה חודשים. האמת שכבר איבדתי את הספירה של כמות הדו"חות המודיעיניים שפורסמו על ידי ממשלות מכל רחבי העולם לפיהם פוטין יוכל לכבוש את אוקראינה תוך 48 שעות. אבל היי... 48 שעות של פוטין אולי הם לא באמת 48 שעות - אבל מה שבטוח, הוא פועל מהר יותר מליברמן...

למרות כל הדו"חות, ולמרות קריאות של חלק קטן באוקראינה להרים דגל לבן לפני שאוקראינה תושמד, זלנסקי החליט לעמוד בהבטחת הבחירות שלו - לא נהיה מדינת חסות של אף ישות אחרת.

מלחמה עקובה מדם; הפגזה בחרקיב

היום, אותם גורמים מודיעיניים מספרים כי הנשיא פוטין רותח מזעם, וכועס כמעט על כל אחד מאנשי פמלייתו - זאת לטענת גורמי המודיעין בשל הקשיים בכיבוש ערים.

נכון לעת כתיבת שורות אלה, רוסיה לא הצליחה לכבוש אף עיר גדולה באוקראינה, אלא רק כפרים קטנים. וגם זה - אחרי שאוקראינה החליטה לרכז את עיקר הכוחות בערים בכדי להקשות על רוסיה.

אין לדעת אם בסוף יהיה כאן עוד סיפור מרגש של מעטים מול רבים, או סיפור טראגי של דיקטטור שמחליט לכבוש ביום בהיר את המדינה הגדולה באירופה.

כך או כך - ולדימיר זלנסקי נוהג במהלך המלחמה כאחד מגדולי מנהיגי העולם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר