ההתבזות של המערב

בניגוד לתחזיות: שנה לעליית הרוע לשלטון באפגניסטן

יותר מעשור אחרי שהנשיא לשעבר ברק אובמה החל להסיג כוחות מאפגניסטן - וקצת יותר משנה אחרי חתימת ממשל טראמפ על הסכם שלום עם הטאליבן, הצליח הארגון המסוכן לעלות לשלטון - שוב, באפגניסטן | כך זה קרה (עולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(צילום: Shutterstock)

15 באוגוסט 2021 יהיה ככל הנראה אחד הימים המשמעותיים ביותר עבור אפגניסטן, ארצות הברית, המערב ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן.

לפני שנה בדיוק, הצליחו כוחות הארגון הסוני לעלות שוב ולשלוט בבירת אפגניסטן, שני עשורים אחרי שהודחו ממנו על ידי הצבא האמריקני בתגובה לבית החם שסיפקו לארגון אל קאעידה שככל הנראה תכנן את פיגועי ה-11 בספטמבר (קריסת מגדלי התאומים. צ"ב) משטח אפגניסטן.

קצת היסטוריה

באמצע שנות התשעים הצליח ארגון הטרור הטאליבן לתפוס שליטה ב-90 אחוזים משטח אפגניסטן והחל להפוך את אפגניסטן לתיאוקרטיה - מדינת הלכה. מוסלמית כמובן.

בטאליבן לא התרגשו מאיומי האו"ם ומדינות המערב על הפסקת הסיוע למדינה בעקבות החלת חובת חוקי הדת במדינה ושינו את מערכת החינוך במדינה למבוססת על הקוראן בלבד.

המשמעות המיידית הייתה דיכוי של נשות אפגניסטן. כך למשל נאסר על נשים ללכת לבית חולים כללי, הוטלה חובה על עטיית בורקה המכסה את כל הגוף - כולל העיניים.

בנוסף, לאורך השנים הוטלו גזירות נוספות בהן הטלת חובה על השחרת חלונות כדי שנשים לא ייראו דרך חלונות הבתים.

לאורך השנים, סיפק הטאליבן בית חם לארגוני טרור שונים, בהם ארגון שהביא לרצח העם בדארפור, סודן. בית המפורסמים שזכו לבית חם היה הטרוריסט אוסאמה בן לאדן. הבית החם שסיפק הביא את הסוף עבור ארגון הטרור, לפחות לשני העשורים הבאים.

הפלת המשטר

בוקר יום שלישי שמשי, ב-11 בספטמבר 2001, כ"ג באלול תשס"א, ארצות הברית התעוררה לפיגוע הקשה ביותר בתולדות האנושות.

תשעה עשר מחבלים מארגון הטרור אל קאעידה שכאמור, זכו לבית חם באפגניסטן - הצליחו לחטוף ארבעה מטוסים - כששנים מהם פגעו במגדלי התאומים, אחד בפנטגון, ומטוס נוסף התרסק בשטח פתוח לאחר קרב הירואי של נוסעי המטוס נגד המחבלים שלא יתקפו עם המטוס את הבית הלבן או הקפיטול.

הפיגוע במגדלי התאומים - 2001, תשס"א

בפיגוע הנורא נספו 2,977 בני אדם ואלפים אחרים נפצעו בדרגות פציעה שונות. האבל, ההשפלה והזעם האמריקני גאה.

כשבוע לאחר האירוע הנורא, נשיא ארצות הברית בוש הכריז על 'מלחמה נגד הטרור' בכל העולם - במסגרתו פתחה ארצות הברית במלחמה באפגניסטן בו הפילה את שלטון הטאליבן.

ההפלה נעשתה על ידי ארצות הברית ותמיכת ברית נאט"ו, שהפעילה לראשונה בתולדותיה את סעיף 5, לפיו מתקפה נגד מדינה אחת נגד מחברות המדינות הדבר ייחשב למתקפה נגד כלל החברות בברית.

בנוסף, זכתה ארצות הברית לתמיכה במאבק נגד הטאליבן מרוסיה, סין, יפן, דרום קוריאה ועוד...

במלחמה בה העניקה ארצות הברית את השלטון לארגונים המתנגדים לטאליבן הסבה מעל ל-38 אלף הרוגים לארגון הטרור.

ירידה למחתרת

לאורך השנים שלטו הגורמים המתנגדים לטאליבן יחד עם ארצות הברית וכוחות נוספים, אך לאורך השנים חלה שחיקה וירידה בתמיכה הבינלאומית בהישארות ארצות הברית במדינה, זאת בצל ביקורת בתוך ארצות הברית על מותם של חיילים אמריקנים לטובת בני עמים אחרים.

כוחות אמריקנים באפגניסטן (צילום: חיל האוויר האמריקני)

בשנת תשס"ח-2008, ברק אובמה, מי שהפך גם לנשיא ארצות הברית, היה למנהיג הראשון להכריז על נסיגה אמריקנית משטחי אפגניסטן תוך מתן הכשרה לגורמים המתנגדים לטאליבן בכדי שיוכלו לשמר את השלטון ולהשאיר את הטאליבן ארגון חלש.

3 שנים לאחר מכן, טען אובמה כי עד לשנת 2014-תשע"ד, תסוג ארצות הברית מהשטח המדינה. בשנה זו אכן רבים מהכוחות פונו - זאת לצד פירוק כוחות נאט"ו מהאיזור.

אחרי שנים בלי הסדר מול ארגון הטאליבן, שאט אט הרים ראש, חתם ממשלו של הנשיא טראמפ על הסכם לפיו ארצות הברית תעזוב לחלוטין את אפגניסטן, והטאליבן התחייב שלא להפוך לחממת טרור - ביחוד לארגון הטרור אל קאעידה.

החזרה

בתחילת שנת 2021, התקופה בה עלה הנשיא ביידן לשלטון, מספר החיילים האמריקנים באפגניסטן היה הנמוך ביותר מאז החל המשבר - כ-2,500 חיילים בלבד.

ביידן, שבימיו כסגנו של אובמה, היה תומך נלהב של המשך הנסיגה האמריקנית, זאת חרף האזהרות של פרשנים ומומחים צבאיים לפיהם המדינה תקרוס אל תוך עצמה.

בנוסף, ביידן סיפק את האחת האמירות שזכו לגיחוך בארצות הברית והעולם כולו, כשטען כי הטאליבן לא יצליח לשלטון בקאבול, בירת אפגניסטן בזמן כה מהיר.

המונים מנסים להימלט

למעשה, היום לפני שנה בדיוק, עוד לפני שכל הכוחות האמריקנים הספיקו להתפנות, נכנס ארגון הטאליבן וכבש את קאבול.

ארצות הברית שמרה על שליטת בנמל התעופה בכדי לחלץ את כלל הגורמים האמריקניים - דבר שסיפק תמונות זוועה של המונים המנסים להמלט על ידי התלות במטוסים האמריקנים.

בסוף חודש אוגוסט הטאליבן שלט בכל הבירה וברוב מוחלט של המדינה. על מה שקרה מאז, תוכלו לקרוא בכתבה הבאה שתפורסם ב'מגזין כיכר' ביום חמישי הקרוב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר