בצל הסיפוח

זלנסקי הכריז על הצטרפות לנאט"ו, זאת הסיבה שזה לא יקרה בעתיד הנראה לעין

סמוך לכניסת השבת הכריז נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי על הגשת בקשה להצטרפות לנאט"ו, זאת כתגובה לסיפוח של פוטין • זאת הסיבה שהדבר לא יקרה (עולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(צילום: לשכת נשיא אוקראינה)

יום שישי האחרון. הבכירים ביותר בממשל הרוסי מתכנסים בתוך אולם בקרמלין ורק מחכים למוצא פיו של אחד - נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שהכריז באופן רשמי על סיפוח של ארבעה מחוזות אוקראינים שכבש לרוסיה. "יש לנו עכשיו ארבעה מחוזות חדשים" הכריז פוטין במהלך שהכעיס את המערב כולו.

בתגובה, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הודיע כי יגיש באופן רשמי בקשה להצטרפות לברית המדינות הצבאית-מערבית, ברית נאט"ו.

בעבר, סקרנו בהרחבה אודות הברית הזו, אך תקציר קצרצר: ארגון נאט"ו, ארגון האמנה הצפון אטלנטית משמש כברית צבאית עבור שורה ארוכה של מדינות בצפון אמריקה ואירופה.

הסעיף החשוב ביותר באמנה, סעיף מספר 5, קובע כי מתקפה על מדינה החברה בברית תחשב לתקיפה של הברית כולה. כך למשל תקיפה של נורווגיה החברה בברית, תחשב לתקיפה של ארצות הברית ועל וושינגטון יהיה לשלוח סיוע צבאי ואף לוחמים.

זלנסקי מסייר בשטח (לשכת נשיא אוקראינה)

אחד מהטריגרים של נשיא רוסיה פוטין לפלוש לאוקראינה היה הרצון או הטענה לרצון של אוקראינה להצטרף לברית, דבר שירחיב את הגבול המשותף של פוטין עם נאט"ו.

בינתיים, המלחמה ייצרה את האפקט ההפוך, והמדינות שוודיה ופינלנד, שהיו נחשבות למדינות 'ניטרליות' וסרבו לאורך השנים להצטרף לברית - הגישו בקשה בהולה להצטרף לברית מחשש מפלישה אפשרית של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

זאת הסיבה שלא תהיה השפעה בטווח הקרוב והבינוני להצהרת זלנסקי

אמנם המהלך של זלנסקי להגיש בקשה להצטרפות לנאט"ו עשוי לעצבן במידת מה את הרוסים, אך התהליך להצטרפות לנאט"ו הוא ארוך, מסובך ומתיש.

גם אחרי שמתקבלים לברית, מדובר בהליך ארוך שנים בו הצבא של המדינה המצטרפת עובר סדרה ארוכה ומפרכת של אימונים כדי לעמוד בסטנדרטים של הארגון ומקבלת סיוע של נשק מתקדם ועוברת הכשרה נרחבת.

בנוסף, זלנסקי יכול להביט על המדינות שוודיה ופינלנד שכבר לפני מספר חודשים הגישו בקשה דחופה - אך נראה כי הבקשה תקועה.

הסיבה לכך ששתי המדינות לא מצליחות להתקדם בהגעה לחברות בנאט"ו היא ההתנגדות של שתי מדינות - הונגריה וטורקיה, לאשר בפרלמנטים שלהם את ההצטרפות של פינלנד ושוודיה.

על פי החוקים של נאט"ו, כל מדינה המעוניינת להצטרף צריכה אישור של כלל הפרלמנטים החברים בברית - כולל את הונגריה וטורקיה שחברות בברית ומתנגדות לקדם את המהלך מסיבות שלהן.

בנוסף, זלנסקי צריך לזכור - מדינתו נמצאת כעת במלחמה, ונניח ומחר בבוקר אוקראינה תהפוך לחברה מן המניין בנאט"ו, המשמעות היא התערבות צבאית והכנסת לוחמים של מדינות שונות בברית, דבר שכמובן יעורר התנגדות גדולה הרבה יותר להצטרפותה של אוקראינה לברית, לפחות בטווח הקרוב והבינוני.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר