אחרי שבועות ספורים בתפקיד

המשבר הפוליטי בבריטניה מחריף: ראש הממשלה מפטרת את שר האוצר - הממלכה בדרך לבחירות?

אחרי 'סיבוב הפרסה' של ראש ממשלת בריטניה ליז טראס בה חזרה מההחלטה שלה ושל שר האוצר להביא 'מיני תקציב' לשליטה באינפלציה שגרר ביקורת נוקבת, טראס פיטרה ביום שישי האחרון את שר האוצר ואפשרות לבחירות חדשות שוב באוויר (עולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(צילום: Shutterstock)

כמו במערכות פוליטיות דומות ברחבי הגלובוס, גם בבריטניה לא חסרות סערות. ראש הממשלה ליז טראס החליטה ביום שישי האחרון לפטר את שר האוצר שלה, קוואזי קווארטנג, זאת אחרי שהשניים השיקו תכנית 'מיני תקציב' שנויה במחלוקת לבלימת האינפלציה ובניסיון להוריד את יוקר המחיה.

אל מסיבת העיתונאים הגיעה טראס כשהיא נראית בפנים חיוורות קמעה, ובהצהרה שנמשכה פחות מ-8 דקות, הכריזה כי החליטה לפטר את שר האוצר.

ההחלטה מגיעה ברקע התקפלות מתכנית שהיא עצמה הייתה חתומה עליה, אך נראה כי ראש הממשלה הטרייה, שהחליפה את הפוליטיקאי הממולח בוריס ג'ונסון לפני פחות משישה שבועות, מבצעת מהלך שעלול לגבות מחיר כבד מהאמינות והקריירה הפוליטית שלה.

טראס הכריזה כי תמנה לשר האוצר את מי שהיה בממשלת ג'ונסון שר התחבורה, ג'רמי האנט, שהחליט כי הוא יפעיל מדיניות שונה מזו שהבטיחה טראס במסע הבחירות ושונה ממה שאיש הביצוע של טראס עשה עד ליום שישי האחרון.

גורמים בכירים במפלגה השמרנית אומרים כי ההחלטה של טראס להזיז את שר האוצר מתפקידו זמן קצר כל כך לאחר שהפכה לראש הממשלה, עשוי להביא לבסוף להצבעת אי אמון פנימית במנהיגותה כראש הממשלה מטעם המפלגה השמרנית.

ראשי הממשלה האחרונים, מיי וג'ונסון, שרדו הצבעות אי אמון אך התפטרו תוך זמן קצר, דבר שאם יקרה גם לטראס, עשוי למסן את סוף הקריירה כראש הממשלה, זמן קצר מאוד בתפקיד.

יביא יציבות? שר האוצר החדש ג'רמי האנט (שאטרסטוק)

כאב הראש של טראס לא מסתכם בכך. גם שר ההגנה, בן וואלס, שזוכה לתמיכה גדולה מאוד בתוך המפלגה השמרנית, הודיע כי אם יקוצצו הוצאות הביטחון, יתפטר מהממשלה, מכה קשה נוספת שעשויה להגיע על הממשלה הצעירה.

ובצד השני, יושבים מנהיגי שאר המפלגות שמחוץ לממשלה, בראשם קיר סטארמר, מנהיג מפלגת הלייבור ששואף להקדים את הדחיות מהמועד הרשמי (בעוד כשנתיים צ"ב), ולהביא לבחירות בזק, זאת בזמן שבסקרים הולך ומגדיל את הפער ועשוי להחזיר את הלייבור לשלטון אחרי שנים ארוכות במדבר הפוליטי.

בנוסף, שרים בכירים בממלכה זועמים וטוענים כי טראס עצמה הייתה צריכה להתפטר, שכן היא שותפה לתכנית המיני תקציב לא פחות משר האוצר. עוד אמרו השרים לערוץ 'סקיי ניוז', כי להערכתם "טראס לא תשרוד זמן רב בתפקיד".

לצד זאת, תומכיה האדוקים של טראס טוענים כי המינוי של ג'רמי האנט, אדם בעל ניסיון עשיר בפוליטיקה בכלל ובמפלגה השמרנית בפרט - עשוי להעניק תחושת יציבות לממשלה.

כך או כך - ימים יגידו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר