ממלכה במשבר

האינפלציה משתוללת והתמיכה בטראס מתרסקת - בריטניה בדרך לבחירות?

חודשים קשים עוברים על הממלכה המאוחדת שאיבדה את המלכה שכיהנה יותר מכל אחד אחר, זאת לצד אינפלציה משתוללת וראש ממשלה שלא שומרת על מדיניות עקבית ומשלמת על כך בסקרים • האם הממלכה בדרך לבחירות שיחזירו את השמאל מהמדבר הפוליטי? (בעולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(צילום: מתוך עמוד הטוויטר של ליז טראס, שאטרסטוק)

היה נראה כי מדובר בעוד יום טיפוסי בלונדון, אך תוך שעות ספורות יגיעו המוני עיתונאים לשמוע מה יש לאישה שמנהיגה את בריטניה בחודש וחצי האחרונים לומר על הביקורת הנוקבת שסופגת בעקבות התנהלותה כמנהיגת הממשלה.

בהצהרה קצרה במיוחד שכונתה בממלכה 'בריחה', אמרה ראש הממשלה ליז טראס כי החליטה לפטר את שר האוצר שמינתה לפני קצת יותר מחודש, ובמקומו הציבה את שר התחבורה בממשלת ג'ונסון, ג'רמי האנט.

טראס נכנסה לאחר תקופת כהונה סוערת של בוריס ג'ונסון שהתפטר אחרי שורה ארוכה של שערוריות. לאחר קרב מתיש במיוחד מונתה למנהיגת המפלגה השמרנית במקומו של ג'ונסון, ובאופן טבעי הפכה גם לראש הממשלה יחד עם המפלגה אותה מובילה שזכתה בבחירות 2019 בהנהגת ג'ונסון להישג חסר תקדים, אך מאז המפלגה הפכה מקוטבת ומשוסעת.

יצליח להביא ליציבות כלכלית בניגוד לכל הסיכויים? שר האוצר החדש ג'רמי האנט עם ראש הממשלה ליז טראס (צילום: דאונינג 10)

"מי מחזיק מעמד יותר זמן, חסה או שרים של ליז טראס?", לגלגו כותרות העיתונים בבריטניה. ההחלטה לפטר את שר האוצר הגיעה לאחר ביקורת נוקבת על טראס והשר הבכיר שהביאו תכנית שזכתה לכינוי 'מיני תקציב' שהייתה אמורה להיטיב עם העשירים גרמה להברחת משקיעים והביא לקריסה כלכלית נוספת בבריטניה, והתכנית שהייתה אמורה לשמש כמים צוננים על האינפלציה הקשה, גרמה למצב הפוך - כאילו טראס מנסה לכבות שריפה עם משקה אלכוהולי חריף.

הצרות של טראס לא מסתכמות במצב הכלכלי הקשה. ראש הממשלה הטריה ממשיכה לשבור את השיאים של עצמה, ובשיא של שנים רבות, סקר שפורסם לאחר פיטורי שר האוצר, המפלגה השמרנית של ליז טראס מפגרת ביותר מ-30 אחוזים מאחורי מפלגת ה'לייבור' שבשמאל המפה הפוליטית ורק מחכה להזדמנות לחזור להגה השלטון אחרי 12 שנים במדבר הפוליטי.

טראס ושר האוצר המפוטר (באונינג 10)

גם בתוך המפלגה השמרנית הרוחות גועשות בעקבות ההחלטה לפטר את שר האוצר, בכירים במפלגה טענו כי האחריות לתכנית הכלכלית ה"לא טובה" כלשונם, היא על טראס לא פחות מאשר על שר האוצר המפוטר קוואזי קווארטנג.

ההחלטה של טראס למנות דווקא את ג'רמי האנט, שהתמודד מולה בסבב הראשון להנהגת המפלגה השמרנית לא מגיעה במקרה. האנט נחשב לדמות מוכרת מאוד בתוך המפלגה השמרנית ודמות ותיקה בנוף הפוליטי בכלל ובמפלגה השמרנית בפרט.

נראה כי למרות התמיכה של האנט בטראס והודעה מצדו על בניית רפורמה חדשה לכלכלה הבריטית אחרי שיסיים לבטל את כלל ההחלטות של 'מיני התקציב' - הביקורת נגד ממשלת טראס לא נרגעת, ובממלכה מעריכים כי טראס עתידה בקרוב מאוד לעמוד בפני הצבעת אי אמון.

יהפוך לראש הממשלה הראשון מזה 12 שנים מטעם הלייבור? קייר סטארמר (צילום: מפלגת הלייבור)

הבעיה של טראס היא, שבניגוד לבוריס ג'ונסון ותרזה מיי שהנהיגו את המפלגה ואת בריטניה ועמדו להצבעת הדחה, אם תעמוד בזמן הקרוב להצבעה, ניצחונה בהצבעה לא ברור וייתכן כי תודח כשהיא עומדת בימים אלו על כרעי תרנגולת.

גם אם תשרוד את הצבעת אי האמון, נזכיר לה כי גם ג'ונסון ומיי שרדו הצבעות כאלה, ותוך חודשים ספורים הודיעו על התפטרותם.

במפלגה השמרנית הולכים ומאבדים סבלנות לצד חשש מאובדן הגה השלטון, וייתכן כי בריטניה תצא למערכת בחירות כשנתיים לפני המועד המתוכנן, זאת בצל המלחמה באוקראינה ובצל יוקר המחיה שלא מפסיק להשתולל לרגע.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר