שיחה ייחודית • בין הזמנים ב'כיכר'

הַאַחֵיכֶם יָבֹאוּ לַמִּלְחָמָה ואתם תצאו לבין הזמנים?! בחורי ישיבה עונים על השאלה הקשה

בני הישיבות, עמלי התורה הקדושה, מחזיקים את העולם בלימודם, ובימים קשים אלו - גם את חטיבות צה"ל הלוחמות בעזה, ביבשה באוויר ובים | למרות שגדולי ישראל לא הורו על ביטול בין הזמנים - השאלה עדיין ראויה להישאל: איך אפשר לצאת לנופש ולטיולים בזמן שחיילינו נלחמים ול"ע נהרגים בעזה? | יצאנו לשאול את בחורי הישיבה - והופתענו מהתשובות שקיבלנו (בין הזמנים, מגזין)

בחורים חסידיים נהנים בבין הזמנים (צילום: מאיר אדרי)

עוד לפני שהתחלנו את סבב הראיונות הקצר ב ירושלים עם בני הישיבות הקדושים, פורסם מכתבו של עורך הדין איציק בונצל, אביו של החייל הקדוש עמית בונצל הי"ד שנפל על קידוש השם.

יצחק בונצל, כאיש מאמין וירא, פנה לאחרונה לראשי הישיבות בבקשה אחת פשוטה ומובנת לכאורה: לבטל את בין הזמנים של חודש אב. עורך הדין בונצל נימק את בקשתו בפשטות: אם בני הישיבות הם למעשה "החטיבה החרדית", אזי מן הדין שהחטיבה תמשיך לפעול בזמן מלחמה - גם בבין הזמנים.

בראיון שהעניק עורך הדין בונצל ל'כיכר השבת', הוא הבהיר: "אני לא בא בביקורת אלא בקריאה. במצב הנוכחי, כשיש חללים ופצועים בכל יום, לא נכון שבתי המדרש ייסגרו למשך שלושה שבועות. צריך לצמצם את ימי החופשה, לחלק עומסים, ולהבטיח שהתפילות והלימוד יימשכו".

בונצל ציין כי יש לו בן בכור הלוחם כיום בצנחנים, שחזר ללחימה מיד לאחר תום ימי השבעה של אחיו, על אף שהוא מוכר כאח שכול. לדבריו גם חיילים לא יוצאים לחופשות מלאות – רק ליומיים או שלושה, זה לא זמן להתאווררות, כל החזיתות צריכות להיות מגויסות.

קורא לבטל את בין הזמנים. איציק בונצל באולפני כיכר השבת (כיכר השבת)

את השאלה הקשה הזו יצאנו לשאול - את בני הישיבות בכבודם ובעצמם.

קשה לדעת בבירור מה באמת מרגישים בני התורה העמלים על הוויות דאביי ורבא בימים אלו של מלחמה.

האם מתגנבת בכל זאת איזו שהיא "מחשבת כפירה" בסגנון "האחיכם יבואו למלחמה ואתם תשבו פה"? האם הנושא הזה בכלל מעסיק אותם? או שאולי הם אכן מרגישים חלק מהמערכה, משום היותם מחזיקים את העולם, את החיילים ואת בטחון עם ישראל בארצו באמצעות תלמודם?

ואם אכן נצא מנקודת הנחה שבני הישיבות מודעים לתפקידם האמיתי במלחמה מול האויב, כאן הבן שואל: איך יוצאים ל"חופשה", מהמלחמה האמיתית - "ידיו רב לו", מעסק התורה הקדושה שמקיים את העולם ובימים אלו - גם את החיילים היקרים שלנו בלב דיר אל בלח - לשלושה שבועות של חופש, עם הרבה פחות תורה בעולם.

יצאנו לבדוק.

היכל ישיבת חברון, אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)

בגלל הרגישות, נימנע כאן מלכתוב את שמה של הישיבה, או שמם המלא של הבחורים שהתראיינו לכתבה. רק נציין שהריאיון נערך בישיבה בירושלים - ומן השורה הראשונה.

על מנת לחדד את השאלה, חילקנו אותה לשניים.

איך אתה מרגיש עם זה שאתה יוצא לחופש, בזמן שחיילים נהרגים ב?

שאלה נוספת: מכיוון שאנו מאמינים בני מאמינים שהתורה היא זו שמגינה על החיילים בעזה, איך אפשר להסביר את ההוראה שלא לבטל את בין הזמנים?

הראשון לענות לנו היה איציק, תלמיד ועד רביעי באחת הישיבות האשכנזיות בירושלים, בה בחרנו לצורך הריאיון.

איציק נראה מהורהר מעצם השאלה, אך מהר מאוד הוא מתעשת ועונה: "יכול להיות שבאמת אתה צודק, אולי היה ראוי לבטל את בין הזמנים במצב הנוכחי".

מופתע מהתשובה החד משמעית, אני מנסה לדלות מבן שיחי המשך לתגובה המעניינת.

"תראה", הוא אומר לי, "ברור שאם נסתכל על זה בצורה עניינית, היה ראוי לכאורה לבטל את בין הזמנים מזה כמעט שנתיים", והוא מפרט: "קודם כל, זה באמת לא מתאים שבחורי ישיבה יסתובבו עם כובע מצחייה ותרמיל גב בדרך לבניאס, בזמן שלא הרחק משם יש לנו חיילים שלא יכולים להתקלח, לאכול מסודר או אפילו לישון", הוא מתאר בציוריות כואבת.

"אז על הטיולים הייתי מוותר השנה", הוא מציין. "לא לומדים בישיבה אבל אפשר להישאר בבית".

"ומצד שני", הוא מסתייג לפתע, "אני חושב שבחורי הישיבות לא היו מסוגלים להמשיך ללמוד בלי להישחק, ברצף ובלי יציאה כלשהיא משערי הישיבה". עם זאת, הוא חוזר ומדגיש: "אני מודה שהשאלה במקומה".

אולי אפשר לוותר על זה השנה. מעיין עין חניה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

רגע לפני שאיציק מדגיש שגדולי ישראל לא הורו על ביטול בין הזמנים, מצטרף אלינו לפתע בחור נוסף שמבטל את הסוגיה בבחינת "קושיא מעיקרא ליתא".

"השאלה בכלל לא מתחילה", הוא יורה לעברנו מקצה גרם המדרגות המוביל לחדר האוכל.

"תסביר", אני פונה בבקשה לעבר הבחור מקיבוץ ב', שמתברר ששמו גם איציק.

בלי להתבלבל, הוא עונה לי: "אני ממש לא מזלזל חלילה בחיילים ובמה שהם עושים, אבל גם אלו שבחזית יוצאים לחופש פעם בכמה זמן. כבחור ישיבה לשעבר (מודה באשמה. י"ג) אתה יודע טוב טוב שמי שיושב ולומד כל היום שלושה ולפעמים ארבעה סדרים צריך גם הפסקה".

והוא מוסיף גם שיעור קצר בהשקפה: "אם היינו באמת מעריכים את לימוד התורה כ'מגנא ומצלא' עבור החיילים, ולא יוצאים מנקודת הנחה שבחורי הישיבה עושים פחות מאותם חיילים שאנחנו מאוד מעריכים על פועלם, השאלה לא הייתה כלל נשאלת".

"מה שאנחנו עושים זה הדבר הכי חשוב עלי תבל, ולכן צריך לדאוג לכך שהמפעל הזה יוכל להמשיך לתפקד. חיילים עייפים לא יכולים להילחם, ובחורי ישיבה שחוקים לא ילמדו כמו שצריך".

כד יתבין ישראל. בני ישיבת 'וולפסון' בשיעור כללי (תמונת הישיבה, ארכיון: באדיבות המצלם)

מהורהר מהתשובות המעניינות, אני מחפש בחור נוסף שייתן מענה לקושיא, ואולי גם זווית נוספת. ואז אני פוגש את שלמה.

שלמה, בחור ישיבה קלאסי ש"יושב ולומד" ובמקרה גם חתן מוועד שישי, אומר לי גם הוא שהוא מבין את השאלה אבל ממהר לענות תשובה דומה, בניסוח שונה, ובסגנון של "השקפה טהורה" (במלעיל).

"צריך להבין שבין הזמנים זה לא ענין של בילוי וחופשה. בחור ישיבה שלומד במשך זמן שלם ועושה 'שטייגען', יודע שבסוף יש את בין הזמנים בו יוכל להירגע ולנוח מעמל הלימוד. המטרה של בין הזמנים היא לא ליהנות. לפחות ככה אני רואה את הדברים", אומר לנו שלמה.

החתן שלנו (מתחתן רגע לפני אלול), ממשיך ומסביר: "בלי בין הזמנים, 'זמן אלול' הקרוב לא יהיה אותו 'זמן אלול'(!) ואני מוכן להתחייב לך על זה. גם התפילות בוקעות הרקיעים של 'ימים נוראים' לא יהיו אותן תפילות, אם הבחורים לא יקבלו את שלושת השבועות הללו שבין תשעה באב לראש חודש אלול".

שלמה מוסיף: "אם תבין למה אני מתכוון, תגלה שהשאלה בכלל לא מתחילה: כל בין הזמנים נועד לשרת את הזמן שאחרי. אם לא יהיה בין הזמנים - הלימוד לא יהיה באותה עוצמה בזמן אלול, וממילא, אני כבחור ישיבה מאמין שגם בין הזמנים שמיועד לתת כוחות לזמן הבא - עומד גם הוא לזכות החיילים, שאני עושה מה שצריך כדי לאגור כוחות לזמן הקרוב ולשטייגען שיהיה בע"ה".

חוזרים מבין הזמנים - מתכוננים ל'אלול' (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)

בעודי שומע את דבריו המעניינים של שלמה, איש שיחי גולש לענייני 'השקפה'. "בא נעמיק בזה רגע", אומר לי שלמה, ומחזיר אותי באחת לשיחות ההשקפה הליליות בליל שבת בישיבה.

"הרי אסור לבטל אפילו רגע אחד מלימוד התורה. אדם מחויב ללמוד בכל רגע פנוי שיש לו. איך ייתכן אם כן", מקשה שלמה, "שיש 'בין הסדרים'? שיש דבר כזה בכלל 'בין הזמנים'? הרי באותם זמנים הבחורים בטלים מהלימוד...", הוא מקשה. לכאורה בצדק.

"אין זה אלא שגם בין הסדרים וגם בין הזמנים הם בעצמם סוג של "לימוד", הם 'מכשירי מצווה' לזמן הבא, וגם עליהם נקבל שכר! גם זה שבחור ישיבה יוצא לשלושה שבועות של נופש - מגן על החיילים היקרים שלנו", הוא טוען בפאתוס.

ניכר שלמולי עומד בחור ישיבה "בעל השקפה", שבין 19:00 ל-19:30 אכן למד מוסר במקום לפטפט במסדרון לפני מעייריב.

לא הורו על ביטול בין הזמנים. גדולי ישראל (צילום: דניאל נפוסי)

כאן המקום שוב להדגיש: גדולי ישראל שמפיהם אנו חיים, לא הורו על ביטול בין הזמנים - ואך ורק דעתם היא שתקבע את הדרך ילכו בה ואת המעשה אשר יעשון.

עם זאת, מעניין היה לשמוע מה אומרים בני הישיבות עצמם על הרעיון לבטל את בין הזמנים, ואיפה עצם השאלה תופסת אותם.

במהלך השיחה הופתעתי גם מהמודעות הרבה שהפגינו בני התורה לאחינו שבעזה - לחיילים וגם לחטופים, בניגוד לתדמית המנותקת ש"מעניקים" להם אלו שבוחרים להשמיצם חדשים לבקרים.

כך או כך, ברור דבר אחד: גם גדולי ישראל לא התכוונו לבטל את לימוד התורה לחלוטין לשלושה שבועות חלילה, בזה, ודאי צודק מר בונצל.

ומכאן פנייה נרגשת לבני התורה היקרים: אל תשכחו ללמוד גם בבין הזמנים, החיילים בחזית צריכים אתכם גם כעת.

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (67%)

לא (33%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

44
גם לחיילים יש חופש, פשוט וברור...
דובר הישיבות
43
מי שטוען האחיכם וכו הוא בור ממש. פשוט שילך למקור ויראה למי טענו את זה. פשוט זה נטען על מי שכאילו חושב לעבוד ושהאחרים ילכו למלחמה לכאורה
יעקב
זה בא ממקום טהור שמבינים ( סוף סוף ) את ההצלה הגדולה שבאה מלימוד תורה וטוענים שזה לא הזמן לנוח...אנו שומעים לגדולי הדור ומי שנתן שכר על הדרישה יתן שכר על הפרישה
לא מדוייק
הבור ממש הוא אתה. יש לך עוד הרבה ללמוד
בור
42
הבעיה היא האסון של הציונות, (הכיבוש החילוני של ארץ ישראל והקמת מדינתם) בציבור החרדי הוחלט להתבדל ולהתרחק מהם כמו מאש, פן יסיתו וידיחו נפש צאצאינו מדרך התורה. החילונים הקימו את מדינתם (הכושלת) ועליהם מוטלת החובה לשאת בנטל הגיוס וההגנה על מדינתם.
אברך בן תורה מבני ברק
אז אתה תפסיק להצביע ולקבל קצבאות מהאסון הגדול? או שהוא רק פוטר אותך מזכויות ולא מחובות?
באמת?
לך לפסיכאטר ! עלוקות ! או שתשבו ותלמדו או שתגייסו ותתרמו ! יבטלנים אוכלי חינם !
יהודה
צודק במליון אחוז, ובכלל האם אנו אזרחים שווים במדינתם? אז למה שנתגייס לצבאם?
יעקב
מדינת ישראל היא אחת מתוך 8 המעצמות של הOECD כלכלית טכנולוגית הייטק סייבר סטארט-אפ יישן עולם תורה מפואר וכן גם צבאית ברוך הוא וברוך שמו
אברך בן תורה מבני ברק
קדימה לאשפוז מהיר בגהה
הפסיכיאטר
41
חוץ מזה שזה טוב ללומדי התורה הפגרה הזו היא גם מפרנסת את עם ישראל !! אז שימו לב בעלי הצימרים בעלי הקייקים הפארקים והמלונות אם אין בין הזמנים אין לכם פרנסה !!! כפויה טובה !!!
מיריס
40
התורה מגנא ומצלא? הרב ליבל היקר שואל אם כן אז לפי התוצאה או שלא מגנא ומצלא או שאתם לא לומדים. (יש מחלוקת בפשט על מה זה מצל הוא מגן) בשורות טובות
חיים מאיר ויזניצר
"הרב לייבל" הוא לא יקר הוא מסית ומדיח חצוץ ומחוצף כנגד גדולי הדור
דן קעסלער
39
מישהו שאל אותי שגם אם נילך לפי השיטה שלכם שלימוד התורה קובע והוא מציל את העולם[שזה ברור ככה] אז למה יש בין הזמנים שהישיבות היו עושים כל תקופה מסוימת לקבוצה מסוימת בין הזמנים וכך נשמר החוזק של הלימוד התורה
בחור ישיבה
טפשים זה לא השיטה שלנו זה הגמרא שאומרת שה"תורה אגוני מגנא ואצולי מצלא" אז מה דוד לייבל רוצה ומה אתם רוצים
חיים לוי
38
לי יש מה לומר בעניין.. אבל התשובה מאוד פשוטה!! השאלה מופנית לכל מנהיגי הציבור החרדי הם צריכים להחליט ואם הם לא החליטו אחרת אנחנו מתנהלים כרגיל כמובן שצריך לשמור על אש נמוכה ולא לעשות חילול השם עם מנגל ליד אנדרטת לוחמים חלילה.. חופש גדול יש לכל המדינה גם לערבים אז זו שאלה בדיוק כמו למה אתם לא הולכים
ישיבע בוחער
חמודי בעולם אין כזה דבר חופש גדול, לילדים בבית ספר יש, ולמורים יש אבל שאר העולם עובד כל השנה, חוץ מכמה ימי חופש בודדים שבתשלום... אדם עובד היה מת לבין הזמנים כמו בישיבות
כבר לא ישיבעבוחער
בכל מקום בעולם יש לעובדים ימי חופשה. בארץ אחרי שנה אחת בלבד כל עובד זכאי לע.ש.ר.ה. ימי חופשה ב.ת.ש.ל.ו.ם. למה מתנכלים רק לחרדים?
מישהו
37
נו, רק הבחור הראשון היה אמיתי, השאר עשו שטייגען להצדיק את הנופש הלא מוצדק עכשיו. גדולי ישראל לא קוראים לבטל כי יודעים שלא ישמעו להם, כמו שבקורונה הם קראו להישמע להנחיות ורובנו צפצף.. בכל מקרה, לא צריך לבטל את בין הזמנים אבל לקצר אותו לפחות בחצי בוודאי שכן, אבל פה עולם כמנהגו נוהג.
שייקה
36
אכן גדולי ישראל, שדעתם, דעת תורה, היא הקובעת, מצד אחד לא ביטלו את בין הזמנים, עקב חשיבותו ללימוד בהמשך, אלול החשוב והימים הנוראים, אך מצד שני קראו לצמצם את הפעילות, תוך תוספת שעות לימוד מידי יום מעבר לרגיל, וזאת עקב המצב. אותם גדולי ישראל שמחשיבים כל שניה של לימוד, ונאבקים על זה, הם אלו שגם לא מבטלי
אמיתי
נח להיתלות בגדולי ישראל כשרוצים.. כאילו אם גדולי ישראל היו אומרים לבטל את בין הזמנים היו מקשיבים להם.. כמו שהקשיבו להם לשמור על ההנחיות בקורונה. צביעות זו מידה מגונה ביותר.
שייקה
35
אני בצבא. אחד החיילים התחתן וקיבל 7 ימים של חופש לשבע ברכות. אין דבר כזה בעולם שחייל מקבל ג שבועות חופש. לא קיים
בחור ישיבה שהתגייס
אם החלטת להתאבד למען המדינה הכופרת זה עסק שלך, לנו אין שום אינטרס במדינה שלכם, להיפך אנו מתפללים לביטולה יום יום,
דוד סופר
34
ולכן גם מצמצמים את כמות האורחים בחתונה? מי שטוען שתורתו מצילה,אבל לא נוקט שום שינוי בעקבות זה, מעלה תהיה
שרון
33
לאברך בן תורא מתגובה 9. לקחת תקציבים כן ? תישא בנטל או תהיה כמו סאטמר בלי תקציבים
בן תורה
32
שימו את הקלפים על השולחן. במצטבר אתם 72 יום מתוך 365 ימים בשנה בחופשה (ללא חישוב שבתות וימים טובים) אתם מבקשים כסף ומלגות על חשבון הציבור העובד ו20% מהשנה לא נותנים תמורה, אתם נחים... ברור לגמרי למה כועסים עליכם כל כך.
אברהם
למורים יש יותר( חופש גדול 60 יום..חגים..)
נונו
31
התשובה של הבחור האחרון היא האמתית. אורך וזמני בין הזמנים נקבעו גדולי ישראל ואם בזמן רגיל היה בזה חשש ביטול תורה היו מקצרים אותו ואם אין בו חשש ביטול תורה נמצ שהוא מכשירי מצווה ללימוד התורה של אלול והימים הנוראים אם כן הוא מגן כמו הלימוד בעצמו. בדיוק כמו שאברך יקבל שכר על ארוחה או על שינה לצורך הלימו
יוסי
30
בקיצור 'ביטולה הוא קיומה' ומי שרוצה לבטל את 'ביטולה' מבטל גם את 'קיומה'.....
אלחנן
29
רבינו בעל המשנה ברורה כבר לפני מאה שנה נתן לנו את התשובה הוא כתב שכשבן תורה אוכל צריך לכוון לא להנאתו אלא לקחת כוחות שיוכל לעבוד הבורא יתברך ומימלא האכילה נאפכה למצוה אותו דבר גם בין הזמנים המטרה היא לא לבטל תורה חלילה וחס אלא כדי לקחת כוחות ללמוד יותר טוב וממלא גם הבין הזמנים נחשב ללימוד תורה
דניאל
28
"ולא יוצאים מנקודת הנחה שבחורי הישיבה עושים פחות מאותם חיילים שאנחנו מאוד מעריכים על פועלם, השאלה לא הייתה כלל נשאלת"-חוץ מהעניין הפשוט שחיילים מסכנים את חייהם
נאור
27
גם אם יש הצדקה לבין הזמנים אין הצדקה להתפרעות בכנרת ובמקומות נוספים
יואל
26
בס״ד ידידיי אנ״ש והשלוחים, הרבי לימד לראות כל מצב דרך עיני התורה. במשפט הספרים קבע בנחרצות: רכוש הרבי שייך לחסידים – וניצח בדרך עקבית ורוחנית. כשביקרו שחב״ד “לא אקטיבית” – זה היה סימן להוסיף פי כמה. היום, בגזירת הגיוס, כולם נלחמים על בני הישיבות – אבל האם בבית פנימה אנו באותה עוצמה? “בין הזמנים” מות
ברוך
25
בושה וחרפה , הם מבלים ואלו נלחמים ומוסרים את הדם שלהם ! בושה
יהודה
24
אפשר להסביר שבני אדם, גם חיילים, גם אזרחים, זקוקים למנוחה ולחיזוק רוחני וגופני, כי זו הדרך להמשיך ולהיות חזקים במצבי משבר. החופש הוא לא הפקרות, אלא זמן להטעין מצברים, להתחזק נפשית וגופנית, ולהתפלל לשלום החיילים.
ישראל
23
הציונים הם לא אחינו, אנו אצלם אזרחים סוד ד', אנו אצלם יותר גרועים מהערבים, אין לנו שום זכויות, ראינו את זה אינספור פעמים, בקרונה ובכל הזדמנות, אז למה שנגן על המדינה שלהם?????? למה? בשלמא המזרחיסטים הרי לשיטתם זו אתחלתא דג... אבל אנו ממש לא גורסים את זה אז למה שנתגייס לצבא של מדינה עוינת
ד' משקובסקי
22
בין הזמנים הוא זמן מנוחה חיונית ללומדים, בעיקר לאור הלחצים הרבים של המצב הביטחוני. מנוחה זאת מאפשרת חזרה מחודשת ללימוד חזק ותפילה מרוכזת.התורה היא המגן, אבל המגן צריך להיות מתוחזק בין הזמנים הוא זמן לשיקום הכוחות של הלומדים, וזה חלק בלתי נפרד מההגנה.
מאיר אליהו
21
חיים לצד כאב לא הפסקה של החיים המציאות מורכבת וקשה, ואנחנו חיים בתוכה גם כשקשה. יציאה לחופש לא אומרת הזנחה או אדישות, אלא ניסיון לשמור על איזון אנושי גם בזמן משבר. המשך חיים רגילים (עד כמה שאפשר) נותן כוח להתמודדות. הנצחת הזכרון והכאב דרך תפילה ומעשים טובים בזמן החופש אפשר להקדיש זמן לתפילה, לזכר הנ
צביקה
20
אני מבין היטב את הכאב והתחושה הקשה שמלוות את השאלה הזו. אין ספק שמצב שבו חיילים נפגעים, ובפרט נפטרים, הוא רגע קשה מאוד לכולנו, וכאב גדול שצריך להכיר בו ולכבד אותו. עם זאת, חשוב להבין שיציאה לחופש אינה ביטול דאגה או זלזול בנפגעים, אלא צורך אנושי בסיסי: גם הגוף והנפש שלנו צריכים מנוחה והטענה כדי להמשי
דוד לייב
19
בין הזמנים מאפשרים ללומדים ולתלמידי התורה להתמלא מחדש, להטעין כוחות רוחניים וגופניים, כדי שיוכלו להמשיך ולשאת את נטל הלימוד והתפילה בעוצמה גדולה יותר. התורה אינה רק חומה של הגנה בזמן שקט, אלא גם מקור עוצמה והתחדשות בזמן משבר. מלבד זאת, ההלכה מלמדת אותנו שהשמירה על המנהגים והזמנים היא דרך של ביטוי אמ
מלכה
18
אני לא יכול להסתיר את הכאב הגדול שבלב על כל נפגע, על כל לוחם שמסכן את חייו בשבילנו. כל מוות כואב, וכל רגע קשה אני חי את זה בכל נשימה. אבל דווקא בתוך הכאב הזה, אני מבין שהכוח להמשיך לעמוד איתן, להרים את הראש, להתפלל באמת ולתמוך באמת, מגיע גם מהמנוחה הזו. הגוף והנפש שלי צריכים להיטען, כדי שאוכל להמשיך
בני
17
לא די לשלטון הציוני בזה שהם שודדים את כספינו במיסים הזויים חדשים לבקרים? אין לנו כלום עם מדינת הציונים הטמאה המכרזת ואומרת בכל יום כפרעה הרשע "מי ה' אשר אשמע בקולו"
עמרם ממאה שערים
16
כשאני יוצא לחופש, אני לא נמנע מהכאב ולא מתעלם מהאובדן להפך, אני נושא בליבי כל אחד מהחיילים ומקדיש עליהם תפילה וקדושה. המנוחה הזאת היא לא הפקרות, אלא הכרח רוחני וגשמי, כי אדם בלי מנוחה מאבד את כוחו גם לרוח וגם לגוף, ואי אפשר להמשיך להגן על עם ישראל מתוך חולשה. כך כתב הרמב"ם (הלכות דעות, פרק ד׳) הגוף
שמואל יצחק
15
חז"ל אמרו (תלמוד מסכת שבת קט ע״א) שגם בזמן מצוקה יש מקום לשמירה על סדר וזמנים, כי כך נשמרים גם החוסן הרוחני והחוסן הגשמי. לבטל את בין הזמנים זה לוותר על עוגן חשוב, ועל ההזדמנות להתעלות רוחנית שתיתן כוח להתמודדות עם המציאות הקשה. גם בתקופת הנסיון הגדולה של עם ישראל, תמיד שמרו על מועדים ומנהגים כי התו
מאי
14
תוספתא, מסכת שבת פרק י"ד: "בין הזמנים הוא זמן תיקון הזמן בו הנשמה מתחדשת." משמעות המנוחה היא לא רק הפסקה, אלא חידוש ותיקון רוחני עמוק. אור החיים על ויקרא כ"ג, מ': "השמחה במועדים היא כמו חוסם רוחני שמגן על ישראל מכל צרה ומכשל." שמירת המועדים והמנהגים מחזקת את העם ומגינה עליו.
יחיאל
13
החילונים סיימו לקיים את כל התורה ?? לפני שהם באים בטענות? מה עם זכור את יום השבת ,לא תרצח לא תגנוב לא תנאף בצדק תשפוט עמיתך ??וכו' מספיק עם הצביעות !!!! תנו לחרדים לנהל את אורח החיים שלהם ואל תתערבו לנו!!!
פיני
12
בין הזמנים הוא זמן קדוש של תיקון והתחדשות, זמן שבו הלימוד והתפילה מתחדשים ומתחזקים (תוספתא, שבת יד). הרב שטיינמן זצ"ל אמר שכשיש סערה וגלים גבוהים, דווקא אז חייבים להקפיד על השגרה – הלימוד, התפילה והקיום כי שם נמצא הכוח לעבור כל מכשול. הרב עובדיה יוסף זצ"ל גם הוא הדגיש את חשיבות שמירת המסורת והמנהגים
נאור
11
כן, הלב שלי נשבר כל רגע. כל דמעה, כל נפילה של לוחם, נורית אש בלב שלי. אני חי את הכאב הזה, מרגיש אותו על כל נשימה. אבל לדעתך מי שצריך להיות במוד אבל תמיד? מי שצריך להפסיק לחיות ולהתחיל להתפורר? אנחנו לא מרחמים רק בדמעות, אנחנו במאבק אמיתי. והמאבק הזה דורש כוח, דורש עמידות. וכדי לעמוד – צריך מנוחה. מי
חנינא
10
מי שרוצה לבקר שיבחן את עצמו לפני, כי מי שמתחזק רוחנית, הוא גם זה שיכול להחזיק את כל העם איתן. כפי שכתב הרמב"ם: "המצווה לגדל את הגוף כדי שיהיה ראוי לעבודה רוחנית." (הלכות דעות ד׳ י׳) וכפי שהורה לנו החפץ חיים זצ"ל: "הבריאות היא כלי לעבודת ה', ואי אפשר לעבוד את ה' בגוף חלש."
יצחק
9
הרמ"א, שולחן ערוך אורח חיים תק"ף, ס"ק ד "יש נוהגים לשבות בין הזמנים מלימוד תורה מדרבנן, כדי לכבד את הזמן." הרמ"א מדגיש את חשיבות השמירה על מנהגי בין הזמנים וממליץ לשבות מלימוד תורה, כמנהג מקובל. הגרש"ז אויערבך זצ"ל (שיעורים) "שמירת בין הזמנים היא זמן מיוחד לשמירה על סדר בעולם התורה, גם בזמנים קשים מ
חיים מאיר
8
למה לא מבטלים את התקופה הזו עכשיו? כי בין הזמנים הוא זמן קדוש לתיקון ולהתחדשות רוחנית. זו תקופה שבה הנשמה נטענת, וכפי שכתוב בתלמוד: "אסרו חכמים ללמוד בו לימוד תורה שגרתי, אלא לימוד סייגים בלבד." (סוכה ק"ד) הרב קוק זצ"ל הבהיר: "הקשר של עם ישראל עם מועדים אלו אינו רק מנהג, אלא כוח יסודי שמגן על העם בכ
נתן רפאל
7
מי שחושב שאם ילמד תורה ויחיה מתרומות או מתקציבים ולא ישלם בכסף ובדם עבור קיומנו במדינת ישראל הוא כפוי טובה, גזלן ומחלל השם. ה"השקפה" שמי שלומד תורה מגן על המדינה כמו לוחם קרבי, היא תירוץ דחוק ופלפול שכל תלמיד בשיעור א' יכול לסתור זאת. מי שפתח את הסוגיה במקומה יראה שרבא למסקנה אומר: "תורה - בעידנא דע
אברומי
6
תלמידי הישיבות נושאים על כתפיהם את גורל עם ישראל הרוחני הם מאמינים שבלי לימוד התורה, בלי עמוד השדרה הזה, כל חוסן המדינה וכל עוצמתה עלולים להתערער. זו הקרבה גדולה, לא פחות מהקרבת חייל בשדה הקרב. הלימוד הוא המגן הרוחני שמגן על כולנו גם על החיילים בשטח, גם על כולנו כאן בבית. במקום לשפוט אותם כמי ש"מתחמ
כלפון
5
לימוד תורה בישיבת פורת יוסף.גאולה שנים מימי הרב עטיה הרב יהודה צדקה הרב בן ציון אבא שאול והרב משה צדקה הנוכחי לא בן הזמנים לא בקייץ.לא בפסח ולא בסוכות תמיד הישיבה היתה פעילה כולל תפילות שינון החומר ככה נהים גדולים
שלמה יניב
4
תלמידי הישיבות אינם עומדים מנגד או מפריעים הם משרכים את חייהם למען עם ישראל, למען קיום העם, למען רוחו. במאבקים לא פשוטים הם עומדים איתנים, בזמנים של משבר הם ראשונים להתפלל ולקרוא לעם להתאחד. אם נפסיק לכבד ולהבין את תפקידם המיוחד, אנו בעצם מאבדים חלק מהזהות שלנו, ואנחנו חותכים ענף שעליו אנו יושבים. י
טלי
3
פעם אחת איזה ראש ישיבה נכנס לרב שך ואמר לו אם היה לי הכוחות של ראש הישיבה הייתי מבטל הבין הזמנים ענה לו מרן מי אתה בכלל כדי לדעת מה טוב מה לא טוב הרי זה ר חיים וואליזנר שייסד בין הזמנים אז זה קדוש
חיים כהן
2
לחילונים יש חופש כבר מתחילת יולי והם נופשים פי כמה וכמה יותר מבחורי ישיבות להם לא חשוב החיילים שנלחמים בעזה? גם הם שלא יצאו לחופש!
מאיר
1
השאלה הקשה יותר - האחים יצאו למלחמה ואתם תשבו בישיבה? או יותר חמור: האחים יצאו למלחמה ומי שלא לומד ישב בבית או בעבודה
שאלה

אולי גם יעניין אותך:

עוד בעולם הישיבות: