זמן אומנותינו | סוכות ב'כיכר'

גוי שיצייר אישה מדליקה נרות שבת, זו אומנות יהודית?! | מוטה ברים בריאיון חג מרתק

"זמן אומנותינו", תוכנית מיוחדת באולפני 'כיכר השבת' לכבוד חג הסוכות; משה מנס מארח אנשי אומנות חרדים לשיחה על יצירה, אומנות וחרדיות | בתוכנית הראשונה: מוטה ברים - אמן וצייר נחשב, מספר על אומנות יהודית, התחלת הקריירה ולמה כל אמן חייב אומץ? | וגם, מה ענה הגרי"ש אלישיב להורים שהתלוננו שהוא נותן לתלמידים שלו לצייר? • צפו בריאיון המלא (אולפן)

משה מנס | כיכר השבת |
מוטה ברים בריאיון, באדיבות גלרית המקלט (צילום ועריכה: אלעד זהבי | הפקה ותמונה: אשר רוט)

"זה אלי ואנוהו" - דרשו חז"ל שראוי לעשות כל המצוות בצורה נאה.

הנושא של נוי ואומנות ביהדות מובא בתורה על בצלאל בן אורי ואהליאב בן אחיסמך: "מִלֵּא אֹתָם חָכְמַת לֵב לַעֲשׂוֹת כָּל מְלֶאכֶת חָרָשׁ וְחשֵׁב וְרֹקֵם בַּתְּכֵלֶת וּבָאַרְגָּמָן בְּתוֹלַעַת הַשָּׁנִי וּבַשֵּׁשׁ וְאֹרֵג עֹשֵׂי כָּל מְלָאכָה וְחשְׁבֵי מַחֲשָׁבֹת", ובתרגום אונקלוס נכתב: "אשלם עמהון חכימות לבא למעבד כל עבידת נגר ואמן וציר בתכלא ובארגונא בצבע זהורי ובבוצא ומחי עבדי כל עבידא ומלפי אומנון".

בחג הסוכות יש ביטוי והזדמנות מיוחדת להדר, ליצירה ולאומנות. בכל תפוצות ועדות ישראל יש מסורות של יצירה יהודית מקורית, בכלי הקדושה ותשמישי המצווה. מבניית הסוכה וקישוטיה, קופסאות לאתרוג ואף פאר בארבעת המינים והאיגוד שלהם, כפי שהגמרא בסוכה מספרת על אנשי ירושלים, שהיו אוגרין את לולביהן בגימוניות של זהב.

לכבוד חג הסוכות, תוכנית מיוחדת מאולפני 'כיכר השבת' - "זמן אומנותינו", בה משה מנס מארח אנשי אומנות חרדים לשיחה על יצירה, אומנות וחרדיות.

בפרק הראשון מתארח מוטה ברים - אמן וצייר נחשב בתחומו ויו"ר גלריית המקלט, אשר הציג בעשרות גלריות בארץ ובעולם. הוא מספר על התחלת הקריירה שלו בגיל שנתיים, על השימוש בכישורים בהיותו מלמד דרדקי וכיצד הלך, למד והתפתח.

בריאיון המיוחד והמרתק, מספר ברים על יצירה והשראה, מה זו אומנות יהודית? האם החרדיות מהוה מעצור או סתירה לתחום ומה עתיד היצירה החרדית? י יכול לייצר אומנות ומה נדרש לשם כך?

וגם, מה ענה הגרי"ש אלישיב להורים שהתלוננו שהוא נותן לתלמידים שלו לצייר ולמה כל אמן חייב אומץ?

צפו בריאיון המלא

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר