רב-ראשי.פייסבוק.קום: הבחירות לרבנות עוברות דרך הרשת

הבחירות לרבנות הראשית גורמות למועמדים השונים להפעיל את כוחם גם ברשת החברתית: מיהו המועמד עם הכי הרבה 'לייקים'? • מה הקשר בין בורקס למועמדותו של הרב לאו? • לאיזה רב יש עמוד ששמו באורך של 12 מילים? • ומי מפעיל את עמוד הפייסבוק העונה לשמו של הרב יצחק יוסף? 'ברשת' בכתבה מיוחדת (דיגיטל, רשת)

יוסף פאר | כיכר השבת |
הרב ציון בוארון, הרב דוד לאו, והרב דוד סתיו, על רקע פייסבוק (צילום: shutterstock, פלאש 90, Wini -ויקיפדיה, יעקב כהן)

המירוץ לרבנות הראשית: על פי דברי המבוגרים שבינינו, הבחירות הנוכחיות לרבנות הראשית, שונות בהרבה מהבחירות שנערכו בעבר למשרה הרמה, הפעם אלו בחירות המלוות במסע אדיר של יחסי ציבור מטעם המתמודדים השונים, וגם הטכנולוגיות והחדשנות, משנות במשהו את כללי המשחק.

אם עד היום היינו רגילים לכך שרבנים יוצרים קשרים עם הציבור באמצעות שיעורים, הרצאות, מכתבי 'קול קורא' וכדומה, הרי שכיום, עם ההתפתחות בזירות הרשת השונות, המועמדים לרבנות הראשית, או לפחות אנשים מטעמים, משתדלים שלא להפקיר את הזירה הזאת, כאשר חלקם אף מנהל מסע אגרסיבי ברשת במטרה לזכות לתמיכת הציבור, שעשויה איכשהו, אולי, להשפיע גם על חברי הגוף הבוחר.

'ברשת' יצא לבדוק מיהם המועמדים לרבנות הראשית שמנהלים מסע בחירות גם באמצעות הפייסבוק, וגילה כי הפעילות ברשת לטובת המועמדים השונים, חוצה צבעי כיפות ומגזרים, מהרב דוד לאו הזוכה לתמיכת מרן הגראי"ל שטיינמן, ועד לרב דוד סתיו, אותו תקף בחריפות מנהיגה הרוחני של ש"ס הגאון הרב עובדיה יוסף.

הרב דוד סתיו, כ-32 אלף סימוני 'אהבתי'

הרב הראשון מבין מתמודדי המירוץ לרבנות שזיהה את כוחה של הרשת, הוא הרב דוד סתיו, רבה של שוהם, שדעת מנהיגי הציבור החרדי על השקפותיו ידועות ומוכרות.

עמוד הפייסבוק של הרב סתיו זוכה למעל 32 אלף סימוני 'אהבתי', כאשר קרוב ל-7,000 ממסמני ה'אהבתי' נחשבים לחברים פעילים בעמוד.

את העמוד של הרב סתיו, מנהל צוות הנקרא: 'צוות הרב סתיו', ומתפרסמים בו פוסטים ופרסומים בתדירות של אחד לשבוע בערך.

בין הודעות התמיכה לרב סתיו המגיעות בעיקר מגולשים חילוניים ודתיים לאומיים, ניתן למצוא גם גולשים הזועמים על דעותיו ההלכתיות. אחד הגולשים אף ציין בתגובה לפוסט שפורסם בעמוד הפייסבוק של הרב סתיו כי הוא 'מועמד טוב, לרפורמיסטים'.

הרב דוד סתיו (צילום: פלאש 90)

לאחר המתקפה החריפה נגדו מכיוונו של מנהיגה הרוחני של ש"ס, מרן הגאון רבי עובדיה יוסף, פרסם הרב סתיו בעמוד הפייסבוק פוסט, בו הוא מודה לאלפים כדבריו, ששלחו הודעות תמיכה: "אני רוצה להודות באופן אישי על אלפי המיילים, סמסים וטלפונים שקבלתי היום מרבנים, אישי צבור ורבים מכם, כדי לחזק אותי ואת משפחתי לנוכח ההתקפות האישיות כנגדי. אינני לוקח את החיבוק הזה כמובן מאליו ומודה לכל אחד ואחת מכם מקרב לב".

עמוד הפייסבוק של הרב סתיו מכיל שלושה טאבים, ובהם: 'תכנית ג אלול', 'מכתב גלוי מהרב', וכן 'מן התקשורת'.

הרב דוד לאו, התושבים פתחו דף לכבוד הרב

הרב דוד לאו, רבה של העיר מודיעין מכבי-רעות, הזוכה לתמיכת גדולי ישראל החרדים-ליטאיים, ובראשם מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן, אמנם (לפי טענות מפעילי עמוד הפייסבוק) לא הושיב צוות מיוחד שיעסוק ביחסי הציבור ברשת החברתית ויתפעל בעבורו עמוד פייסבוק, אולם תושבים בעיר (שוב, על פי דבריהם) הקימו עבורו דף תמיכה.

עמוד הפייסבוק של הרב לאו זוכה ל-527‏ סימוני 'אהבתי', ומתוכם עשרות בלבד הנחשבים לחברים 'פעילים' בעמוד הפייסבוק.

בעמוד הפייסבוק התומך ברבה של מודיעין, מתפרסמים לינקים לכתבות בתקשורת שעסקו במועמדותו של הרב לאו, תמונות מאירועים בהם השתתף, ודברי תמיכה במועמדותו.

לדוגמא, סגן ראש העיר מודיעין, אילן בן סעדון, פרסם על קיר הפייסבוק של הרב לאו את דברי התמיכה הבאים: "כבוד הרב דוד לאו חברי היקר, אתה הראוי והמתאים ביותר לשמש כרבה הראשי של מדינת ישראל. התרגשתי לקרוא את הראיון שנעשה איתך בעיתון המקומי. בהכירותי אותך אני מבקש לאחל לך ולעם ישראל שאתה תשמש בתפקיד החשוב והנעלה".

מאידך, גם פוסטים המבקרים את מוסד הרבנות הראשית לישראל מתפרסמים בעמוד הפייסבוק המעודד את בחירת הרב לאו, כאשר בין היתר פורסם לאחרונה בעמוד פוסט, המביע זעם על שינויים בצורת הבורקס החלבי, שביצעה הרבנות הראשית.

הרב דוד לאו (צילום: Wini -ויקיפדיה)

לעמוד הפייסבוק של הרב לאו אין טאבים מיוחדים.

הרב יצחק יוסף, אלפי סימוני 'אהבתי', ודף לא פעיל

הרב יצחק יוסף, המועמד החרדי-ספרדי בעל מירב הסיכויים לצלוח את מערכת הבחירות מול המועמד הדתי לאומי, לא מפעיל עמוד פייסבוק, כמו כן, גם אנשיו לא מפעילים עמוד פייסבוק לצורך הבחירות לרבנות הראשית, אולי מכיוון שאולי ספציפית במקרה הזה, מה שישפיע על חברי הגוף הבוחר, לא יהיו סימוני 'אהבתי' בפייסבוק, אלא סימון 'תמכתי' שיגיע מביתו של אביו, מרן הגר"ע יוסף.

אולם, בחיפוש במנוע החיפוש של 'פייסבוק', עולה דווקא כי אכן יש עמוד פייסבוק הנושא את שמו של הרב יצחק יוסף ותמונתו, ואף זוכה לסימוני 'אהבתי' רבים.

הרב יצחק יוסף (צילום: מאיר אלפסי)

עמוד הפייסבוק נפתח בשנת 2009, ועל פי הידוע ל'כיכר השבת' עומדים מאחוריו גורמים מצעירי תנועת ש"ס, אותם גורמים שעומדים מאחורי עמוד הפייסבוק שנפתח לכבודו של אביו, מרן הגר"ע יוסף.

לעמוד הפייסבוק הנושא את שמו של הרב יצחק יוסף יש מעל אלפיים ושלוש מאות סימוני 'אהבתי', אולם רק חברים בודדים מוגדרים כפעילים בעמוד.

בעמוד הפייסבוק לא פורסמה אף התייחסות אחת לבחירות לרבנות הראשית, והפרסום האחרון שעלה לעמוד עסק במחאה מול עיתונאי שדיבר כנגד מרן הגר"ע יוסף.

לעמוד הפייסבוק 'הרב יצחק יוסף', יש טאב אחד, 'חנות', בו ניתן לקנות את סט הספרים הפופולארי והמוכר של הרב יצחק יוסף - ילקוט יוסף.

הרב רצון ערוסי, אזרחים למען הרב שהוא גם דוקטור

לרב רצון ערוסי, מתמודד נוסף במירוץ לרבנות הראשית, נפתח גם כן בחודש האחרון עמוד פייסבוק אזרחי המעודד את בחירתו, העמוד זוכה לשם הארוך והטרחני "רצון עמך - אזרחים למען בחירת הרב ד"ר רצון ערוסי כראשון לציון הבא".

במידע של עמוד הפייסבוק נכתב כי הרב ערוסי הוא "רב שיביא לשינוי המיוחל ברבנות הראשית. רבנות נקיה עם הפנים לכולם...."

הרב רצון ערוסי (צילום: פלאש 90)

עמוד הפייסבוק המריץ את הרב ערוסי לתפקיד זוכה לקרוב ל-200 סימוני 'אהבתי' כאשר מתוכם חברים בודדים בלבד מוגדרים כפעילים.

בעמוד הפייסבוק מתפרסמים לינקים לעצומה הקוראת לבחירת הרב ערוסי, דברי תמיכה במועמדותו, וכדומה.

חלקם של המגיבים מברכים את הרב ערוסי ומביעים בו תמיכה, אולם אחד מהם דווקא בחר להשמיע דברי ביקורת על סטייל הפייסבוק שחדר לתחום הבחירות לרבנים הראשיים, וכתב: "רבנים לא בוחרים באינטרנט ולא בפייסבוק. זאת אחת הבעיות שלנו!".

בעמוד הפייסבוק "רצון עמך וכ"ו" הגיבו לגולש וכתבו: "אתה צודק רבנים לא בוחרים בפייסבוק...אבל לפשוטי העם תתפלא יש יכולת השפעה על גורמי ההחלטה...ראה מחאת הגז...היום הלחץ מלמטה משפיע וככל שיותר ישתפו אחרים ברצון הזה לראות את הרב ד"ר ערוסי כראשון לציון ויחתמו על העצומה לכך יש סיכוי גדול שנצליח בעזרת השם".

לדף הפייסבוק המריץ את שמו של הרב ערוסי, אין טאבים מיוחדים.

הרב ציון בוארון, מעל אלף סימוני 'אהבתי'

לרב ציון בוארון, חבר בית הדין הרבני, הנחשב למקורבו של הראשון לציון והרב הראשי הספרדי לישראל הנוכחי, יש עמוד פייסבוק רשמי, עם תמונותיו מאירועים שונים בהם השתתף, אותו מנהלת רות בוארון. ככה"נ אחת מקרובות משפחתו.

במידע על עמוד הפייסבוק נמצאת הביוגרפיה של הרב בוארון, ושמות הספרים אותם חיבר לאורך השנים.

הרב ציון בוארון עם יו"ר ש"ס אריה דרעי (צילום: יעקב כהן)

לעמוד ישנם מעל אלף ושלוש מאות סימוני 'אהבתי', ומתוכם עשרות חברים המוגדרים כ'פעילים'.

בעמוד הפייסבוק משותפות כתבות בעיתונות שעסקו במועמדותו של הרב בוארון, תמונות מאירועים בהם השתתף, ומסרים אותם חפצה להעביר מנהלת הדף לגולשים, דוגמת עצומות נגד שנאת חינם בתוך העם היהודי.

לעמוד הפייסבוק הרשמי של הרב בוארון אין טאבים מיוחדים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר