נדחו התקנות שהיו עלולות לפגוע במנהג הכפרות

ועדת הכלכלה של הכנסת דחתה את בקשת משרד החקלאות לאשר תקנות ונהלים חדשים שהיו מקשיחים את התנאים ופוגעים במנהג הכפרות: "נהלים יש להסדיר בהידברות ולא בכפייה" (חדשות)

ישראל כהן | כיכר השבת |
כפרות, אילוסטרציה (צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90)

ח"כ אורי מקלב מיהדות התורה הזהיר היום (שלישי) ממניעת האפשרות לקיים את מנהג הכפרות: "יישום הנהלים המוצעים על ידי משרד החקלאות היא מניעת אפשרות לקיים את מנהג הכפרות וזו גזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה. יישומם עלול יגרום ליהודים לקיים את מנהג הכפרות במחתרת". מקלב אמר את הדברים בוועדת הכלכלה של הכנסת שדחתה את בקשת משרד החקלאות לאשר תקנות ונהלים חדשים שהיו מקשיחים את התנאים ופוגעים במנהג הכפרות לטענת מקלב.

לפי התקנות שהציע משרד החקלאות, על מנת לשחוט עופות במסגרת מנהג הכפרות יש לעשות זאת במקומות מוסדרים, כאשר הדרכים ליישום השחיטה והחזקת העופות לצורך קיום מנהג הכפרות מפורטות בנוהל כפרות שהגדיר המשרד. "אנו דורשים לאפשר קיום שחיטה מחוץ לבית, על מנת שמי שנוהג לשחוט את עופות הכפרות יוכל לעשות זאת. גם אנו שותפים לרצון להסדיר את הנושא, אך לא ייתכן שתהיה הכבדה כה קיצונית שהציבור לא יכול לעמוד בה. נהלים יש להסדיר בהידברות ולא בכפייה", אמר מקלב.

"התנאים שהציג משרד החקלאות כמעט זהים לתנאים בבית שחיטה קבוע עם וטרינרים ופקחים בהיקף שאינו ישים, זמני הובלה ושהייה של עופות שאינם ריאלים, ציוד שלא ניתן להביא ודרישות שלא ניתן לקיים שלא בבית שחיטה רשמי", הוסיף.

במסגרת הצעת משרד החקלאות נדרשים הרשויות המקומיות לאכוף את התקנות והנהלים, כאשר לטענת השירותים הווטרינרים בערים רבות הדבר אינו אפשרי. "זו מלכודת בה הרשויות יהיו אחראיות על פעילות וחוקים שהם אינם מעוניינים בהם ותכניס אותם למאבק מיותר בנושא".

נציגי הגופים הפועלים למען קיום מנהג הכפרות בתרנגולות ציינו כי "עד היום הרשויות המקומיות פיקחו על שחיטת העופות באזורים שהוגדרו לכך, אך התקנות החדשות שהוצגו על ידי משרד החקלאות מקשיחות מאוד את התנאים שלא נוכל לעמוד בהם. לא לחינם הרשויות המקומיות מתנגדות לאכיפת התקנות כפי שהוצגו. אנחנו בעד ההסדרה, אבל לא בצורה כזו".

במהלך הדיון מתחו יו"ר הוועדה ח"כ איתן כבל וח"כ מקלב ביקורת רבה על משרד החקלאות אשר הציג את התקנות בבהילות, מתוך מטרה להתקינן כבר לקראת שנת תשע"ו, במקום לקיים דיון מעמיק עם הגורמים השונים ולהגיע לתקנות מסודרות. גם מרכז השלטון המקומי הודיע כי הוא מתנגד להצעת משרד החקלאות, משום שהוא אינו יכול לאכוף את ההצעה.

לקראת סוף הדיון נאלץ היו"ר כבל לצאת מהדיון וח"כ מקלב החליף אותו כמ"מ היו"ר. ח"כ מקלב הבהיר כי על פי החלטת יו"ר ועדת הכלכלה כבל לא יאושרו תקנות משרד החקלאות כפי שהוצעו. "במצב שנוצר אנו קוראים לשר החקלאות ולמנכ"ל המשרד לפעול בימים הקרובים להתקין תקנה שתאפשר גם בשנה הקרובה את המשך קיום מנהג הכפרות ושחיטה מחוץ לבתי השחיטה. באשר לתקנות קבועות בנושא יש לקבוע אותם בתיאום עם הרשויות המקומיות, מרכז השלטון המקומי והגופים השונים המעורבים בקיום מנהג הכפרות", סיכם ח"כ מקלב את הדיון.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר