חזקת הגיל הרך

התיקון ייצור ערוץ הידברות בריא יותר / דעה

הצעת חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (תיקון) שינוי חזקת הגיל הרך מגיל שש לגיל שנתיים מעוררת עניין רב. עו"ד דרור דיין מסביר על השינוי והיתרונות שעולים מכך (טור דעה)

עו"ד דרור דיין | כיכר השבת |
עו"ד דרור דיין (צילום: ליאור פאוסט)

בשנת 1962 נחקק חוק הכשרות המשפטית והאפוט' , אשר מכיל יסודות רבים עליהם נשענו בתי המשפט לענייני משפחה ברבות השנים, סעיף 25 לחוק, מעניק לבית המשפט את הסמכות לקבוע למי מההורים תינתן המשמורת הקבועה, ובאותו סעיף ממש להעניק את המשמורת הקבועה לאם לילדים עד גיל 6 (באופן אוטומטי וללא תסקיר פקידת הסעד) אם אין סיבות מיוחדות להורות אחרת, שם בסעיף הזה, טמון לו החטא הקדמון.

החוק הלכה למעשה הגביל את שיקול הדעת של בית המשפט להכריע בנושא המשמורת רק לילדים מעל גיל 6, זהו סעיף שחוקק ברוח התקופה ובראייה לאחור ניתן להגיד בברור שזהו סעיף פטריארכלי ואף שוביניסטי, המסמל את מציאות התא המשפחתי "הקלאסי" מרוח אותה תקופה, כלומר, האב הוא המפרנס העיקרי, האם היא הנושאת העיקרית בנטל גידול הילדים.

חזקת הגיל הרך הייתה בשנים האחרונות למוקד עיקרי בסכסוכי גירושין סביב שאלת משמורת הקטינים, הכפר הגלובלי נתן אותותיו בשינויים רבים בהרכבי המשפחה, יצר חברה שוויונית יותר בהיבט המגדרי כאשר הנשים פורצות את חסמי המגדר וגברים הופכים למעורבים יותר בגידול הילדים כבר בשלבי הינקות.

חרף השינויים הרבים בדינמיקות המשפחתיות עם חלוף הזמן, החוק לא השתנה ואותה תפיסה משנות ה-60 נשארה איתנה, תוך שהיא כובלת את בתי המשפט לחזקה ומייצרת עבור האבות משוכה בלתי אפשרית ליצירת אחריות הורית משותפת, שהיא על פי מחקרים רבים שנערכו בנושא משרתת בצורה הטובה ביותר את טובת הילד.

תיאוריות העוסקות בהתפתחות הילד מצדדות במעורבות של שני ההורים בגידולו של הילד, כאשר לכל אחד מן ההורים תפקיד בהתפתחותו הפסיכולוגית של הילד ואין הורה אחד אשר יכול למלא את התפקיד הפסיכולוגי של ההורה השני, ומפריזמה זו יש להסתכל על טובתו של הילד והיא בחינת טובתו בכל רגע נתון ובהתאם לנסיבות, ושום פעולה לא צריכה להיעשות באופן אוטומטי ומכוח חזקה.

עם השנים ובשל לחצים פולטים רבים ודווקא מצד אירגוני נשים בגיבוי השדולה הנשית בכנסת עשו מאמצי בלימה אדירים כנגד אימוץ מסקנות וועדת שניט משנת 2012 (שהמליצה על ביטול החזקה לגמרי) וכך פעם אחר פעם נדחתה מעל מליאת הכנסת כל הצעה לביטול החזקה, היו אלה דווקא בתי המשפט לענייני משפחה שהחלו אט אט לכרסם בחזקה וניכר היה כי פסקי דין רבים היו דווקא ברוח מסקנות וועדת שניט ולא ברוח החזקה.

היום (ד'), במליאת הכנסת ובהצעת חוק ביוזמתו של ח"כ יואב קיש ננעץ מסמר נוסף בארון הקבורה של חזקת הגיל הרך, עם אישור ההצעה להורדת החזקה מגיל שש לגיל שנתיים בלבד, זוהי אומנם "פשרה" אל מול הצורך האמיתי למחוק כליל את החזקה, אך זהו בהחלט צעד ענק לקראת ביטול החזקה בשנים הקרובות.

הפחתת גיל החזקה לגיל שנתיים, יקל בעתיד הקרוב על סכסוכי הגירושין בקרב ההורים ויעביר את המשפט משיח זכויות ההורים לשיח אשר שם במרכז את טובת הילד, כאשר נק' המוצא מעכשיו תהה הורות שוויונית כבר מגיל שנתיים.

הדבר יפתח ערוץ הידברות בריא יותר בין ההורים ויאפשר לכולם להתמקד בטובת הילד והיא חלוקת הזמן ההורי באופן שווה במהלך הגירושין, בדיוק כפי שחווה זאת הילד בזמן הנישואים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר