אכזבה במשרד התחבורה

רציתם לנסוע ברכבת המהירה? תחכו הרבה

מתברר שפרויקט הקו המהיר מתל אביב לירושלים שהיה אמור להתחיל לפעול בחג הפסח האחרון, צפוי להתעכב עוד חודשים רבים ובמשרד התחבורה מבינים כי ישנה בעיה חמורה (תח"צ)

כץ בנסיעת מבחן בקו (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

בינואר האחרון הבטיח כץ שקו הרכבת המהיר מתל אביב לירושלים ייפתח כבר בפסח, אבל ישיבה בהולה שנערכה בחודש שעבר העלתה שהעבודות לא גמורות ושהמשטרה מצאה פער בטיחותי שמונע את פתיחת הקו. המועד הרשמי החדש היה סוכות, ולפי פרסומים שונים הוא נדחה כבר לחנוכה תשע"ט.

אולם באמצע חג הפסח האחרון מתברר שהבעיות חמורות פי כמה. על פי הדיווח ב'כלכליסט', אחד המהנדסים הבכירים שלח מכתב רשמי שבו הוא מבקש להודיע רשמית לרכבת שהוא מסיר מעליו כל אחריות כיוון שקונסטרוקציה לשלושה מתקנים לקווי מתח עליון עבור הרכבת בוצעו שלא על בסיס התכניות של משרדו וללא תיאום. לכן, המהנדס מסיר אחריות ליציבות בפרויקט שאמור לסחוב על גבו עשרות טונות של פלדה נוסעת.

כאן לא נגמרו הבעיות של קו הרכבת המיוחל. בישיבה שהתקיימה בשבועיים האחרונים בין גורמי המקצוע עלה חשש שמא תחנת הרכבת שבשדה התעופה מחייבת קירוי וחיפוי כאמצעי בטיחות. מאחר שאף אחד עוד לא התחיל לתכנן את זה, ובטח לא הוציא מכרז, קיים ספק ביכולת להשלים את העבודות בתוך חצי שנה.

עוד עולה תלונה שהחיפוי של שנאי החשמל "זול מדי" ולא יחזיק יותר מחמש שנים, ועל אלו מצטרפים תלונות ש־SEMI הספרדית, קבלנית הביצוע, מעכבת עד בולמת תשלומים לספקי משנה שלה בהיקפים של עשרות מיליוני שקלים. ואם כל זה לא מספיק, האדריכל הבכיר של המיזם התפטר לפני כמה חודשים.

על פי כלכליסט, בשורה התחתונה: בכירים בפרויקט כבר לא מדברים על דחייה או עיכוב, וגם לא על המועד המשוער האמיתי להשקה שהוא הרבעון הראשון או השני של 2019, אלא על ועדת החקירה שתגיע ותבדוק איך הפרויקט ממשיך להתעכב ולמשוך כספים.

מי שאמור לעשות סדר בבלגן הוא היו"ר הנכנס של הרכבת דן הראל. מינויו כדירקטור ברכבת אושר לפני כשבוע, וכבר בשבוע הבא הוא יעשה סבב שיחות עם כל הסמנכ"לים ויגלה עד כמה הבעיה חמורה.

לא בכדי כץ מינה את הראל, ובעת המינוי לשכתו דאגה להפיץ שהשר מאוד לא מרוצה מההתנהלות שם. השיח הלא־רשמי בענף התחבורה הוא שעיכוב נוסף בפתיחת הקו יוביל להסקת מסקנות אישיות.

ככל הנראה רק אחרי חג סוכות הקרוב נדע עד כמה הדחייה בקו היא ארוכה ממה שחשבו. או אז יחרצו גורלות בחברת המסילה הלאומית של ישראל מי אמור לקחת את האחריות על המחדל האדיר.

מהרכבת נמסר בתגובה ש"תוכנית המעבר להנעה חשמלית ממומשת עקב בצד אגודל. הדבר נעשה בשיתוף פעולה הדוק בין כל הגופים הרלוונטיים ובהירתמות מלאה של כלל הגורמים. פרויקט החשמול עתיד להיות מושלם בין ירושלים לתחנת תא הגנה, בקו אחד, בשבועות הקרובים. מספר שבועות קדימה יושלם גם הקו השני עד ההגנה.

קיים דיאלוג שוטף ומלא עם גופי התכנון והביצוע. איננו יכולים להתייחס לסוגיות שבין חברה מבצעת לספקי משנה שלה. איננו מכירים את המכתב המדובר, ומדגישים כי כל אלמנט שמותקן והציוד שנעשה בו שימוש, מותנה בהצגת אישור טרם התקנתו וכן נבדק ומאושר על ידי רכבת ישראל".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר